Romanikulttuurista ja rasismista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pattitilanteessako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pattitilanteessako

Vieras
Me asutaan alueella jossa on muutamia romani perheitä, eli asutaan kaupungin vuokrataloissa. Mulla on 9-vuotias tyttö joka joutuu kohtaamaan rasismia yhdeltä romani perheeltä. Lyhyesti selitettynä, yksi romani nainen huutelee todella ala-arvoisia asioita pihan "valkolais" lapsille. Heillä on 5-vuotias tyttö joka ei aina pääse muiden lasten leikkeihin ihan oman käyttäymisensä takia, ei kulttuurinsa takia. Hänen äitinsä pakottaa muiden lasten leikkiä tyttönsä kanssa, mikä aiheuttaa närää muissa lapsissa. Jos tyttöä ei oteta leikkeihin mukaan hän tulee huutamaan muille lapsille että ovat ilkeitä jne. Romani tytöllä on myös tapana ensin itse aiheuttaa riitaa leikeissä ja sitten menee valittamaan kotia, yleensä jopa kertoo asiat niin ettei hän itse muka tee yhtään mitään väärin ja pihan muut lapset saavat kuraa niskaan romani äidiltä.

Patti tilanne. Toisaalta oon yrittänyt sanoa omalle lapselle ettei välitä, toisaalta oon oikeesti sitä mieltä ettei ole oikeudenmukaista lastani kohtaan moinen käyttäytyminen. Ongelma ei ole vain omalla lapsellani vaan kaikilla pihan "valkolaisilla".

Herääkö mitään ajatuksia?

Kyllähän tuosta ajatuksia herää.
Kaikki lapset tasa-vertaiseen asemaan pihalla,valehtelulta oksat poikki heti, sinne sopii joka äiteen astella pihalle kattelemaan miten oma lapsi toimii ja kenenkään äidiltä en ottaisi lapselleni mitään vääriä kommentteja vastaan, asiat selvittäisin varmasti

Jotenkin arvasin et tää menee tähän, oon itse rasisti juupa juu.

Ongelmia kyseisen perheen kanssa on ollut parisen vuotta. Olen katsonut tilanteita aina monelta kantilta, en todellakaan ola rasistinen.

Ongelma ei ole myöskään vain meillä ja minun lapsellani. Sanoin mielestäni että ongelma on kaikilla pihan lapsilla, kaikki saavat samaa kuraa niskaan. Vaikka mitä tekisivät. Oon aika monet keskustelut käynyt oman lapsen kanssa mm. siitä että kaikki voidaan ottaa leikkeihin mukaan ja aina jos joku tilanne on päällä lasten välillä, kysyn ensimmäisenä omalta lapselta että mitä on itse tehnyt, enkä osoittele muita lapsia!!

Tosi asia nyt vain on että tuo romani tyttö aiheuttaa känää leikeissä, KAIKKI pihan lapset on sanonut minulle siitä. Minun lapseni oikeastaan vähiten tulee ns. valittamaan.

Mutta arvashan tän että tälläisestä aiheesta ei voi keskustella asiallisesta, ilman syytöksiä. Kaikkeni oon yrittänyt jotta sopu säilyis ko. romani perheen kanssa :(

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
Todella ikävää.. Voisitko yrittää ystävällisesti kertoa tämän saman, mitä kerroit meille, sille äidille? Josko asiat selviäisi, kun niitä puhuttaisiin?

Hehheh! Meeppäs tilittää mustalaisille jostain ja seuraavaksi tulee joku esaåkerlund paikalle tykkinsä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
Todella ikävää.. Voisitko yrittää ystävällisesti kertoa tämän saman, mitä kerroit meille, sille äidille? Josko asiat selviäisi, kun niitä puhuttaisiin?

Yrittänyt olen. Äiti ri ota kuuleviin korviinsa sitä tosiasiaa että hänen tyttärensä aiheuttaisi ongelmia leikeissä - ongelmat johtuvat myös osin puhtaasti siitä että hän on selkeästi nuorempi, tyttöporukka koostuu 8-10 vuotiaista - ja valitettavasti 5-vuotias ei aina kykene samoihin leikkeihin. Se taas saa varmasti 5-vuotiaan olon ulkopuoliseksi ja se taas saa hänet tekemään pikku kiusaa, niin että muiden ei enää tee mieli leikkiä hänen kanssaan.

MInusta ei myöskään voi vaatia että 8-10 vuotiaat joka ikinen päivä menevät 5-vuotiaan tahdon mukaan ja leikkivät hänen kanssaan vaikkapa kotista.

Pihalta löytyisi myös tälle 5-vuotiaalle ikäistänsä seuraa, mutta itse hän tahtoo isompien joukkoon ja äitinsä pakottaa muut taipumaan kullanmurunsa tahtoon.. Mikä taas aiheuttaa sen että isommat alkavat entistä enemmän hyljeksimään 5-vuotiasta.

Ei tuollainen käytös kuulu romanikulttuuriin.

Mutta jotkut heistä on semmosia että ykskin poikkipuolinen sana ja sut leimataan rasistiksi.

Mä tarttuisin kanssa härkää sarvista ja yrittäisin asiallisesti keskustella asiasta. En sanallakaan puhuisi mustalsisita/romaneista tms, enkä toisi julki että 'vaikka te nyt olette 'erilaisia', vaan ihan yleisellä tasolla lasten käytöksestä pihalla niin että kaikilla olis kivaa ja hyvä.

Ellei tuottaisi tulosta niin sitten mun lapset leikkis jossain muualla ja kantaisin sen rasistin leimani sitten rinta rottingilla.

Yksi hyvä esimerkki eilisestä tilanteesta.

5-vuotiaalla on kipsi kädessä. Pihan lapset uivat naapuritalon pihalla uima-altaassa. Romani äiti antoi lapsellensa luvan mennä katsomaan kun muut uivat, mutta painotti ettei saa mennä lähellekään vettä ettei kipsi kastu. No yllätys ettei malttanut pysyä kauempana altaasta, vaan tuli notkumaan altaan reunalle. Lasten leikkiessä vettä roiskui VAHINGOSSA kipsille - tyttö juoksee kiljuen kotiinsa ja kertoi ädilleen että yksi lapsista roiski tahalleen vettä päälle. No siitähän se riemu alkoi kun äiti tuli huutamaan naapurin takapihalle kuinka kauheita kakaroita kaikki pihan lapset ovat, kutsui valkolaisina. Lapset eivät siltä huudolta edes uskaltaneet sanoa miten tilanne oikeasti meni.

En ollut näkemässä, mutta keskusteltiin tapahtuneesta lasten sekä heidän äitiensä kesken. Myös yksi romani tyttö oli altaassa ja hänen äitinsä keskustelussa myähemmin mukana. Hänkin sanoi että ei ymmärrä tuollaista touhua. Hänen tyttönsäkin tuo romani nainen haukkui pystyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos rasismia hakee tekstistäsi niin ehkäpä se että mainitsit tytön ja äidin olevan romaneja.

Mun mielestä on aika oleellinen asia että he ovat romaaneja, koska ihmiset varmaan ymmärtää että heidän kanssaan ei ole aina helppo keskustella ja tulla ylipäätään toimeen jos heille tosiaan menee sen yhdenkin väärän sanan sanomaan, niin on tuli irti.

Ja tämä ei ole rasismia vaan vain faktaa, liittyy sitten heidän kulttuuriinsa tai ei..

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
No voisko se toinen romaninainen sitten puhua tällä huutelijalle?
Sitten ei ainakaan menisi rasismin piikkiin, kun omaa kansaa oleva puhuu järkeä päähän...

Aikaisemmin tämäkin romani nainen on todennut vain että antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei ole hyväksynyt käytöstä, mutta ei ole halunnut puuttuakaan. Nyt ekaa kertaa tosiaan sanoi suoraan ettei hyväksy ja aikoi sanoa asiasta, he ovat sukua keskenään.

Toivottavasti tuottaa tulosta!

Aikaisempaan kommenttiisi, en ole heille koskaan puhuessa maininnut mitään kulttuuriin liittyvää - olen puhunut niin kuin kelle tahansa. Olen myös koittanut antaa positiivista palautetta esim. hänen vanhin tytär kun kerran yhdessä tilanteessa kun kielsin häntä polttamasta rappukäytävässä, ilmastointiröörien vieressä! Hän sanoi minua rasistiseksi ja myöhemmin tuli pyytämään sitä anteeksi - kävin erikseen kertomassa hänen äidilleen miten hienosti hänen tyttärensä toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Et rasisti mutta tyhmä jos toi rassisti!!1!! -provo menee sulla täydestä.
Juupasenjuu. Ja hitostako sen tietää että tuo on provo jos ekaa kertaa törmää siihen.

Ei huvttais näihin provo ehdotteluihin vastata, kun ongelma on ihan oikeasti todellinen ja todella ikävä. Ihan sama jos joku luulee provoksi.

On vaikea olla olematta edes vähän rasisti, sillä jokin tuossa kulttuurissa on oikeasti vialla. Ihan tämän päivän uutisesta ote ja taas kerran todistaa romanikulttuurin väkivaltaisuudesta;

Toinen teko tapahtui samana iltana noin kello 22 Seinäjoella. Keski-ikäinen mies oli mennyt pyytämään neljältä romanimieheltä tupakkaa, minkä jälkeen hänet oli pahoinpidelty sen verran pahasti, että mies joutui ensiapuun. Poliisi ei ole toistaiseksi tavoittanut pahoinpitelijöitä.

Mitenkäs se Srerafi, siinä porvoon ketjussa sanoi, että tulen pyytäminen ei ole syy tappaa, mutta näköjään tupakan pyytäminen oikeutta hakkaamaan toisen tuhannen päreiksi... Eli KYLLÄ, romanit ovat väkivaltaisia elukoita, jotka eivät kunnioita mitään eikä ketään!

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Et rasisti mutta tyhmä jos toi rassisti!!1!! -provo menee sulla täydestä.
Juupasenjuu. Ja hitostako sen tietää että tuo on provo jos ekaa kertaa törmää siihen.

Ei huvttais näihin provo ehdotteluihin vastata, kun ongelma on ihan oikeasti todellinen ja todella ikävä. Ihan sama jos joku luulee provoksi.
Mä luulen ettei sua luultu provoksi, vaan tuota joka kirjoitti että "AP ON RASSISTi". Siis kun ilmeisesti tuo sama tyyppi kirjoittaa tuota samaa kommenttia moniinkin ketjuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja jotakin romaneissa vialla:
On vaikea olla olematta edes vähän rasisti, sillä jokin tuossa kulttuurissa on oikeasti vialla. Ihan tämän päivän uutisesta ote ja taas kerran todistaa romanikulttuurin väkivaltaisuudesta;

Toinen teko tapahtui samana iltana noin kello 22 Seinäjoella. Keski-ikäinen mies oli mennyt pyytämään neljältä romanimieheltä tupakkaa, minkä jälkeen hänet oli pahoinpidelty sen verran pahasti, että mies joutui ensiapuun. Poliisi ei ole toistaiseksi tavoittanut pahoinpitelijöitä.
Mitenkäs se Srerafi, siinä porvoon ketjussa sanoi, että tulen pyytäminen ei ole syy tappaa, mutta näköjään tupakan pyytäminen oikeutta hakkaamaan toisen tuhannen päreiksi... Eli KYLLÄ, romanit ovat väkivaltaisia elukoita, jotka eivät kunnioita mitään eikä ketään!
Ei tuo ole mahdollista, koska kaikki palstan mammojen tuntemat mannet ovat töissä käyviä uskovaisia jotka eivät tekisi kärpäsellekään pahaa.
Jos jotain ongelmia ilmenee, johtuu se vain valkolaisten mustalaisiin kohdistamasta rasismista.