P
pattitilanteessako
Vieras
Me asutaan alueella jossa on muutamia romani perheitä, eli asutaan kaupungin vuokrataloissa. Mulla on 9-vuotias tyttö joka joutuu kohtaamaan rasismia yhdeltä romani perheeltä. Lyhyesti selitettynä, yksi romani nainen huutelee todella ala-arvoisia asioita pihan "valkolais" lapsille. Heillä on 5-vuotias tyttö joka ei aina pääse muiden lasten leikkeihin ihan oman käyttäymisensä takia, ei kulttuurinsa takia. Hänen äitinsä pakottaa muiden lasten leikkiä tyttönsä kanssa, mikä aiheuttaa närää muissa lapsissa. Jos tyttöä ei oteta leikkeihin mukaan hän tulee huutamaan muille lapsille että ovat ilkeitä jne. Romani tytöllä on myös tapana ensin itse aiheuttaa riitaa leikeissä ja sitten menee valittamaan kotia, yleensä jopa kertoo asiat niin ettei hän itse muka tee yhtään mitään väärin ja pihan muut lapset saavat kuraa niskaan romani äidiltä.
Patti tilanne. Toisaalta oon yrittänyt sanoa omalle lapselle ettei välitä, toisaalta oon oikeesti sitä mieltä ettei ole oikeudenmukaista lastani kohtaan moinen käyttäytyminen. Ongelma ei ole vain omalla lapsellani vaan kaikilla pihan "valkolaisilla".
Herääkö mitään ajatuksia?
Patti tilanne. Toisaalta oon yrittänyt sanoa omalle lapselle ettei välitä, toisaalta oon oikeesti sitä mieltä ettei ole oikeudenmukaista lastani kohtaan moinen käyttäytyminen. Ongelma ei ole vain omalla lapsellani vaan kaikilla pihan "valkolaisilla".
Herääkö mitään ajatuksia?