ROKOTTEITA VASTAAN

  • Viestiketjun aloittaja äitix1
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2007 klo 13:32 vierailija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 14:07 Mymmy kirjoitti:
Kirjan ROKOTUKSET alussa lukee pienellä präntättynä näin:

"Kustantajat, kirjoittajat, myyjät ja toimittajat eivät ole vastuussa mistään tämän julkaisun sisältämien tietojen pohjalta tehtyjen toimenpiteiden tuloksista, eivätkä mistään virheestä tai laiminlyönnistä ja he nimenomaan vetäytyvät irti kaikenlaisesta vastuusta kenellekään henkilölle, sikäli kuin tälle on tehty tai jätetty tekemättä jonkun toimesta tämän julkaisun sisältöön kokonaisuudessaan tai minkään sen osan sisältämään kokonaisuuteen tai osioon vedoten. Lääketieteellisiä neuvoja tarvittaessa tulee kääntyä pätevän lääketieteen ammattilaisen puoleen."

\
Alkuperäinen kirjoittaja Luomulehmä kirjoitti:
Jos kirjan kirjoittajat olisivat ammattilaisia, he myös pysyisivät tutkimustulostensa takana.

Harvemminpa esimerkiksi lääkäri tai terveydenhoitaja toimistaan henkilökohtaiseen vastuuseen joutuu. Lääkinnän ammattilaisilla on omat järjestelmänsä ja kiistönsä joilla on järjestetty, etteivät yleensä joudu henkilökohtaiseen vastuuseen tekemisistään, vaikka menisi pahasti pieleen. Esimerkiksi lääkevahinkovakuutus - kun vaikkapa ilman lain vaatimaa myyntilupaa jaellusta Calmette-rokotteesta on tullut vahinkoja (esim. kuolemantapauksia), ei tästä suinkaan joudu vastaamaan jakelusta päättänyt laitos tai rokotteen pistänyt henkilö, vaan korvaus maksetaan vakuutuksesta. "To add insult to injury" sitten vahingon sattuessa vielä saattavat todeta, että vastuu on vanhemmilla, rokotuksethan ovat Suomessa vapaaehtoisia, ja vanhemmat päättivät rokotutttaa lapsensa. Tosin korkein oikeus Suomessa on ollut sitä mieltä, että valtio oli vastuussa poliorokotuskampanjan seurauksena aiheutuneesta vakavasta vahingosta, koska vaikka muodollisesti rokotus oli vapaaehtoinen, käytännössä näin ei ollut.

Nuo Rokotukset -kirjasta lainatut sanamuodot vaikuttavat siltä, että ne on laadittu englantilaistyyppisiin yhteiskuntiin, niissä ymmärtääkseni lainsäädännöstä seuraa että tuollainen rimpsu pitää olla. Lainsäädännöstä, joka antaa tietylle ammattikunnalle eräänlaisen monopolion hoidollisiin neuvoihin ym.
Näin juuri meidän sekä monien muiden tilanne :\|
 
LUOMUEMO




Kirjan ROKOTUKSET alussa lukee pienellä präntättynä näin:

"Kustantajat, kirjoittajat, myyjät ja toimittajat eivät ole vastuussa mistään tämän julkaisun sisältämien tietojen pohjalta tehtyjen toimenpiteiden tuloksista, eivätkä mistään virheestä tai laiminlyönnistä ja he nimenomaan vetäytyvät irti kaikenlaisesta vastuusta kenellekään henkilölle, sikäli kuin tälle on tehty tai jätetty tekemättä jonkun toimesta tämän julkaisun sisältöön kokonaisuudessaan tai minkään sen osan sisältämään kokonaisuuteen tai osioon vedoten. Lääketieteellisiä neuvoja tarvittaessa tulee kääntyä pätevän lääketieteen ammattilaisen puoleen."

:D

Kuulostaa tosi luotettavalta lähteeltä. Herää kysymys: Ostaisitko Viera Scneibnerilta käytetyn auton? ;P
[/quote]

SORRY! Tämä teksti on eri kirjasta!

ROKOTUKSET: teksti ja tutkimukset Yves Delatte. Avustanut Teija Virtanen

Sensijaan takakannessa lukee, VAROITUS! TÄMÄN KIRJAN LUKEMINEN SAATTAA HUOMATTAVASTI JÄRKYTTÄÄ LUKIJAA JA HÄNEN SUHDETTAAN LÄÄKÄRIINSÄ, MYÖS LÄÄKÄRIN HYVINVOINTI SAATTAA JÄRKKYÄ.

Eipä ole autokaan vielä vaihonvioissa.
 
Hoitaja ja äiti
Mun puolesta ihmiset saa olla ihan mitä mieltä ovatkin asioista, mutta... Äitinä/isänä ollaan vastuussa vauvasta/lapsesta. Oletetaan että jätät rokottamatta lapsesi ja hän saa jonkin taudin ja kuolee siihen tai vammautuu lopun iäkseen. Tai jätät rokottamatta poikavauvan ja hän saa sikotaudin eikä voi koskaan saada lapsia. Poika varmaan kiittä äitiä ja iskää sitten aikuisena.

Tehkää omalla elämällänne ja kehollanne mitä tahdotte mutta muistakaa että TE olette vastuussa vauvastanne ja hänen terveydestään!!!!!!

Terv. äiti joka todellakin rokottaa lapsensa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2007 klo 14:25 Hoitaja ja äiti kirjoitti:
Mun puolesta ihmiset saa olla ihan mitä mieltä ovatkin asioista, mutta... Äitinä/isänä ollaan vastuussa vauvasta/lapsesta. Oletetaan että jätät rokottamatta lapsesi ja hän saa jonkin taudin ja kuolee siihen tai vammautuu lopun iäkseen. Tai jätät rokottamatta poikavauvan ja hän saa sikotaudin eikä voi koskaan saada lapsia. Poika varmaan kiittä äitiä ja iskää sitten aikuisena.

Tehkää omalla elämällänne ja kehollanne mitä tahdotte mutta muistakaa että TE olette vastuussa vauvastanne ja hänen terveydestään!!!!!!

Terv. äiti joka todellakin rokottaa lapsensa
:headwall: No kuten varmasti HOITAJANA tiedät, niin vanhempi on vastuussa myös silloin kun rokote EI toimi toivotulla tavalla, eli kun lapsi saa vakavan taudin rokotteesta/vammautuu/kuolee. Ja kuten varmasti myös HOITAJANA tiedät niin suomessa tilastoidaan vuosittain poikalasten kivestulehduksia seurauksena rokotteesta, ja juuri kivestulehduksestahan se hedelmällisyys kärsii.

Terv. äiti jonka poikavauva sai tuberkuloosin ko rokotteesta
 
Kuten tästäkin ketjusta huomaa, niin mielipiteitä ja perusteluita on moneksi. Mama, toit tärkeän asian esille: nimittäin rokotteistakin voi sairastua. Tietoa tästä puolesta saa esim. Rokotusinfosta. Myöhemmässä vaiheessa rokottaminen voi olla perusteltua esim. tiettyjen ainesosien vuoksi. esimerkiksi tiomersaalia on rokotteissa keskimäärin samanverran kuin 400 grammassa silakoita. Aikuinen voi sellaisen määrän syödä, mutta kuka syöttää vauvalle?

Itse sairastuin rokotteista kolme kertaa niin, että harkitsen, viitsinkö enää ottaa ainuttakaan. Ensimmäisen kerran olin vauva ja meinasin kuolla rokotteesta seuranneeseen oksenteluun ja ripuliin. Kaksi viikkoa letkuissa. muina kertoina olen saanut iho-oireita, kuten märkivä finnivana kainalon imusolmukkeista nilkkaan. ja siitä ei meinannut päästä millään eroon.

Ja mitä sanoi KTL? Yksi tuhannesta saa ikäviä oireita rokotteista, joten niille ei ole syytä tehdä mitään...

Jos rokottaa lapsensa, se kannattaa tehdä yksittäisrokotteilla, jotka eivät sisällä tiomersaalia lainkaan.
 
Vaikea asia
Tässä ketjussa on paljon hyviä pointteja puolesta ja vastaan. Olen itsekin aiheen parissa surffannut netissä todella paljon tietoa hakeakseni. En ole saanut tyhjentävää selvitystä mistään ja olen sitä mieltä, että tämä on todella todella vaikea asia tutkia, kun kyse on ihmisistä, eikä voida tehdä kokeita, joissa vain yksi muuttuja muuttuisi kerrallaan. Ei voida siis tietää tulevatko tietyt asiat rokotteesta vai ei ennen kuin se on tilastollisesti erittäin merkitsevä muutos. Tällöinhän erittäin harvinaiset rokotusvaikutukset jäävät helposti pimentoon, koska hyvin laajat tutkimukset ovat kalliita ja niitä ei ole tehty riittävästi, jotta voitaisiin sanoa jotain todella varmaa.

Rokotteiden ainesosat tai apuaineet ovat melko selkeästi haitallisia ja saattavatkin vaikuttaa haitallisesti, mutta mielestäni on todella vaikeaa ottaa tässä asiassa selkeää puolta, antaako rokottaa vai ei. Itse olen tehnyt niin, että olen antanut ekalle lapselle muut rokotusohjelman mukaiset rokotteet paitsi MPR:n annoin antaa vasta kun menimme ulkomaille. Silloinen PDT-rokotus aiheutti lapsessamme erittäin pitkän kärttyisen jakson (n. 1 kk) joka kerta kun hän sai kyseisen rokotteen tai tehosteen. Juuri tänään annoin rokottaa kuopukselle ensimmäisen rokotteen eli sen 3 kk yhdistelmärokotteen. Terveydenhoitaja antoi ymmärtää että tämä on paremmin siedetty kuin tuo vanha PDT. Kyllä harkitsin aikapaljon ennen kuin annoin rokottaa tuon rokotuksen. Luin tätä palstaa ja selasin linkkejä ja tietosivuja, mutta en saanut itseäni vakuuttuneeksi kumpaankaan kantaan, ja olen aivan epävarma siitä kumpi ratkaisu olisi parempi.

Ei minua mikään rokotteen aiheuttama kärttyisyys tai muu vastaava haittaa tipan tippaa, mutta se jos samalla aiheutuu jotain vakavampaa ja vaikeammin havaittavaa vauriota elimistölle niin se panee pelkäämään. En kuitenkaan muitta mutkitta uskaltaisi olla rokottamatta kurkkumätää ja jäykkäkouristusta vastaan. Hinkuyskää on silloin tällöin Suomessa tavattu myös rokotetuilla lapsilla, mutta se on tuolloin lievempi. Toisaalta aika vaikeasti sitä näihin tauteihin sairastuu saatii sitten kuolee nyky-Suomessa.

Tässä siis vaan pohdintaa omalta osaltani, enkä osaa sanoa asiasta juuta en jaata. Siksi vähän ihmettelen, että monella on noinkin jyrkkiä kantoja. Silloin sen toki ymmärrän, jos on tapahtunut jotain omakohtaista.
 
Mom
olen sitä mieltä, että rokottamatta jättäminen toimii vain siihen asti, kun kaikki eivät näin toimi. itse en jätä lapsiani rokottamatta sillä matkustamme tulevaisuudessa todennäköisesti ja maailmalla riehuu ties mitä, suoja se siis on edelleen...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 09:37 nirppurotta harmaana kirjoitti:
Mä tuolla just lueskelin näist rokotteista ja tulin siihen tulokseen että annan pojalle laittaa PDT-rokotteen ja HiB-rokotteen. MPR jää ilman muuta pois, koska se on tutkitusti yhteydessä autismiin ja poliota pidän Suomessa turhana.
Voisitko näyttää mulle tutkimustulokset joissa rokote on aiheuttanut todistetusti autismia? Se on meinaan täyttä huuhaata. Autismi on pääasiallisesti joko periytyvää tai johtuu synnytyksen aikaisesta hapenpuutteesta. Tekisi mieli kirjoittaa muutakin tästä rokottamatta jättämis-asiasta mutta enpä taida jaksaa vaivautua... nää salaliittoteoriat on kyllä hauskoja! Onkohan kateltu liikaa x-filesia tai 24h:ta...
 
Koko ketjua lukematt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2007 klo 06:55 mom kirjoitti:
olen sitä mieltä, että rokottamatta jättäminen toimii vain siihen asti, kun kaikki eivät näin toimi. itse en jätä lapsiani rokottamatta sillä matkustamme tulevaisuudessa todennäköisesti ja maailmalla riehuu ties mitä, suoja se siis on edelleen...
Nimenomaan näin, monet taudit on alkanut "palata", kiitos näiden jotka laskee sen varaan, että kun muut rokottavat lapsensa, mun ei tarvi...
 
Lpm
Kyllä mun perusteeni olla rokottamatta on ihan toiset kuin se, että ei tarvi kun muut rokottaa. Enkä tunne ketään (tuttavapiirissä useita rokottamattomia perheitä), joka jättäis rokottamatta siksi, että ei tarvi, kun muut rokottaa. Perusteet on ihan toisenlaiset. Päinvastoin, toivoisin, että yhä useammat lopettaisivat rokottamisen, niin paljon pahaa rokotukset aiheuttavat.


[/quote]

Nimenomaan näin, monet taudit on alkanut "palata", kiitos näiden jotka laskee sen varaan, että kun muut rokottavat lapsensa, mun ei tarvi...
[/quote]
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 08:38 Lpm kirjoitti:
Kyllä mun perusteeni olla rokottamatta on ihan toiset kuin se, että ei tarvi kun muut rokottaa. Enkä tunne ketään (tuttavapiirissä useita rokottamattomia perheitä), joka jättäis rokottamatta siksi, että ei tarvi, kun muut rokottaa. Perusteet on ihan toisenlaiset. Päinvastoin, toivoisin, että yhä useammat lopettaisivat rokottamisen, niin paljon pahaa rokotukset aiheuttavat.
Joo sama täällä! Perusteeni eivät millään tavalla liity siihen rokottavatko muut vai eivät. Perusteet ovat aivan toiset. Sama pätee muihin rokottamattomiin perheisiin joita tunnen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 22:55 mama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 08:38 Lpm kirjoitti:
Kyllä mun perusteeni olla rokottamatta on ihan toiset kuin se, että ei tarvi kun muut rokottaa. Enkä tunne ketään (tuttavapiirissä useita rokottamattomia perheitä), joka jättäis rokottamatta siksi, että ei tarvi, kun muut rokottaa. Perusteet on ihan toisenlaiset. Päinvastoin, toivoisin, että yhä useammat lopettaisivat rokottamisen, niin paljon pahaa rokotukset aiheuttavat.
Joo sama täällä! Perusteeni eivät millään tavalla liity siihen rokottavatko muut vai eivät. Perusteet ovat aivan toiset. Sama pätee muihin rokottamattomiin perheisiin joita tunnen.
Niin koen minäkin. Lähinnä en halua, että lapseni joutuu kokemaan saman kuin minä, eli oirehtii kummallisesti, tarvitsee mahdollisesti sairaalahoitoa ja sitten kukaan ei usko, että oireet johtuvat rokotteesta.

Isorokkorokotetta annettiin 70 - luvulla vauvoille. Kun itse meinasin ko. rokotteen seurauksena kuolla, äitini ei uskaltanut rokotuttaa siskoani. Minulle puhkesi ko. rokotteen seurauksena myös vaikea atooppinen allergia. Kaikki manaavat geenejä, mutta keneltäköhän olen kyseiset geenit saanut? Kukaan lähisukulaiseni ei sairasta tätä sairautta.

Haluaisin itse asiassa kysyä rokotusten vastustajilta yhtä asiaa: Painostetaanko teitä rokotuttamaan lapsenne terveydenhuoltohenkilökunnan taholta? itse olen painostusta kokenut ja terveydenhuollon ammattilaisena tiedän, ettei niin saa tehdä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 23:03 omenainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 22:55 mama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 08:38 Lpm kirjoitti:
Kyllä mun perusteeni olla rokottamatta on ihan toiset kuin se, että ei tarvi kun muut rokottaa. Enkä tunne ketään (tuttavapiirissä useita rokottamattomia perheitä), joka jättäis rokottamatta siksi, että ei tarvi, kun muut rokottaa. Perusteet on ihan toisenlaiset. Päinvastoin, toivoisin, että yhä useammat lopettaisivat rokottamisen, niin paljon pahaa rokotukset aiheuttavat.
Joo sama täällä! Perusteeni eivät millään tavalla liity siihen rokottavatko muut vai eivät. Perusteet ovat aivan toiset. Sama pätee muihin rokottamattomiin perheisiin joita tunnen.
Niin koen minäkin. Lähinnä en halua, että lapseni joutuu kokemaan saman kuin minä, eli oirehtii kummallisesti, tarvitsee mahdollisesti sairaalahoitoa ja sitten kukaan ei usko, että oireet johtuvat rokotteesta.

Isorokkorokotetta annettiin 70 - luvulla vauvoille. Kun itse meinasin ko. rokotteen seurauksena kuolla, äitini ei uskaltanut rokotuttaa siskoani. Minulle puhkesi ko. rokotteen seurauksena myös vaikea atooppinen allergia. Kaikki manaavat geenejä, mutta keneltäköhän olen kyseiset geenit saanut? Kukaan lähisukulaiseni ei sairasta tätä sairautta.

Haluaisin itse asiassa kysyä rokotusten vastustajilta yhtä asiaa: Painostetaanko teitä rokotuttamaan lapsenne terveydenhuoltohenkilökunnan taholta? itse olen painostusta kokenut ja terveydenhuollon ammattilaisena tiedän, ettei niin saa tehdä...
Kyllä painostettiin!!! Onneksi ei enää, mutta alussa painostus oli aivan järkyttävää, kuten valitettavasti niin monilla muillakin keitä tunnen....
Meillä siis poika sai tubin calmetterokotteesta (näin lyhyesti selitettynä), sairasti vuoden verran ja silti painostettiin! Poika ei kuitenkaan muita rokotteita ole saanut, tyttömme ei ole saanut mitään.
 
samase
joo lapset sairastaa rajuna vesirokon toivottavasti ei tule aivokuume tms.jälkitautina tai itselle.rokote olisi ainakin liventänyt tautia, itse otin rokotteen ja tehoste unohtui joten sairastin itsekin aikuisena.ei ne itse taudit vaan jälkitaudit.siksihän rokoteet suurimmaksi osaksi kehitetty.toivottavasti kurkkumätä ei tapa ja hinkuyskä joka on lisääntynyt suomessakin sekä tuberkuloosi. Ei ole todistettu että autismi johtuisi rokotteista ja aikaisemmin ei ole osattu autismia yms. diagnosoida.Ja lapettomuus johtuiskohan kaikista mahdollisista ehkäisykeinoista eikös niin ollu että e-pillerit aiheutti lapsettomuutta myöhemminkin alligaattoreilla. Joten ? syyttäisin enemmän e-pillereitä itsekin lapsettomuudesta kärsineenä. Itse olen lapseni perusrokottella rokottanut ja lisärokotteitakin harkitsen kun paljon matkailemme. ;)
 
Lpm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 16:46 samase kirjoitti:
joo lapset sairastaa rajuna vesirokon toivottavasti ei tule aivokuume tms.jälkitautina tai itselle.rokote olisi ainakin liventänyt tautia, itse otin rokotteen ja tehoste unohtui joten sairastin itsekin aikuisena.ei ne itse taudit vaan jälkitaudit.siksihän rokoteet suurimmaksi osaksi kehitetty.toivottavasti kurkkumätä ei tapa ja hinkuyskä joka on lisääntynyt suomessakin sekä tuberkuloosi. Ei ole todistettu että autismi johtuisi rokotteista ja aikaisemmin ei ole osattu autismia yms. diagnosoida.Ja lapettomuus johtuiskohan kaikista mahdollisista ehkäisykeinoista eikös niin ollu että e-pillerit aiheutti lapsettomuutta myöhemminkin alligaattoreilla. Joten ? syyttäisin enemmän e-pillereitä itsekin lapsettomuudesta kärsineenä. Itse olen lapseni perusrokottella rokottanut ja lisärokotteitakin harkitsen kun paljon matkailemme. ;)
Ensiksikin meitä ei ole koskaan painostettu, viisivuotistarkastuksessa koko asiaa ei edes mainittu. Seuraavan kerran varmaan mainitaan, koska ohjelman mukaan kuusivuotiaille kai annetaan jokin rokotus.

Toistan sen, minkä aikaisemmin muistaakseni tässä samassa ketjussa olen kirjoittanut, että jälkitauti on poikkeus, ei sääntö, ja normaalisti ravittu lapsi, joka sairastuu ja hoidetaan oikein, tuskin saa jälkitautia. Mulla on aina ollut se käsitys, oli kyseessä sitten mikä tahansa tavallinen hengitystietulehdus tai lastentauti, että jälkitauti tulee, jos hoitaa huonosti tai rupeaa reuhomaan liian aikaisin. Huono hoito tarkoittaa oireiden tukahduttamista esim. antibiooteilla. Oireita voi toki lievittää ja taudin kulkua ja paranemista nopeuttaa, mutta se on eri asia kuin tukahdutus.

Ja sekin on lukemani mukaan puppua, että jos rokottaa ja sairastuu tautiin, jota vastaan on rokotettu, tauti on lievempi. Toki ulkoisesti ja oireiltaan lievempi, mutta elimistölle aiheutuva haitta sitä suurempi, tauti etenee piilotetusti, koska rokotteilla heikennetty elimistö ei jaksa taistella (lähde on venäjänkielinen).

 
Miettikääpä, kuinka moni teistä on valmis uhraamaan juuri sen OMAN LAPSENSA terveyden tai hengen sen vuoksi että kaikki rokotetaan? vaikka niitä kuolemia ja vakavia kouristuskohtauksia on ehkä 1-5 per vuosi niin mietippä haluatko sen omalle kohdalle? Koskaan ei etukäteen voi sanoa kenen kohdalle sattuu...

Meillä ei ihan kuoltu mutta vakava kouristusreaktio tuli rokotteesta. Mulle on kenenkään turha tulla sanomaan puolusteluja rokotteista. Tästä lähtien ei piikin piikkiä meidän perheen lapsiin pistetä. Piste.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:40 vieras kirjoitti:
Miettikääpä, kuinka moni teistä on valmis uhraamaan juuri sen OMAN LAPSENSA terveyden tai hengen sen vuoksi että kaikki rokotetaan? vaikka niitä kuolemia ja vakavia kouristuskohtauksia on ehkä 1-5 per vuosi niin mietippä haluatko sen omalle kohdalle? Koskaan ei etukäteen voi sanoa kenen kohdalle sattuu...

Meillä ei ihan kuoltu mutta vakava kouristusreaktio tuli rokotteesta. Mulle on kenenkään turha tulla sanomaan puolusteluja rokotteista. Tästä lähtien ei piikin piikkiä meidän perheen lapsiin pistetä. Piste.
Tama on juuri minunkin mielipiteeni. Rokotteista on ollut hyotya koko ihmis massalle, mutta talla hetkella rokote on isompi riski yksilolle kuin ne nyt harvinaiset sairaudet. Ajatelkaa, taalla Jenkeissa oli viimeinen luontainen poliotapaus lahes 30 vuotta sitten, mutta vuosittain n. 10 lasta sairastuu polioon rokotteesta.
Rokotteet, kuten kakki laakkeet voivat olla yksilolle pelastus tai tuho. Tama niille kirjoittajille jotka eivat voi kuvitella etta laakarit tai hoitajat tahallaan ruiskuttelisivat lapseen jotain joka voi lasta satuttaa. Kirurgit tekevat leikkauksia jotka voivat pelastaa yksilon tai johon voi helposti kuolla. Laaketieteessa tehdaan paljon asioita joissa on isot riskit ja onnekkaat riskinottajat selviytyvat terveempina ja hengissa.
 
Suomessa pärjää suhkot hyvin ilman rokotuksia. Tämä johtuu hyvästä hygieniasta ja valtaväestön rokotuksista. Mutta jätättekö rokottamatta, jos käytte matkoilla kauempana? Itse en lähtisi edes välimerelle ilman rokotuksia.
 
Äiti myös
Itse en uskaltaisi tehdä päätöstä lapseni tulevaisuuden suhteen olla rokottamatta lastani. Hieman nyt kiittäisin omia vanhempiani, jos he olisi aikoinaan päättääneet jättää mut rokottamatta. Kiva olis nyt, vanhempana, ottaa kaikki rokoteohjelman rokotteet... Ulkomailla matkusteleminen on hirmu kivaa!
 
mamie
Meillä mies on lapsena sairastanut polion, koska EI oltu rokotettu. Nyt hänellä on tästä syystä lopun ikänsä vaivoja (toinen jalka kärsi pahiten, mutta onneksi kuitenkin pääsi vähällä...).

Tämä on YKSI syy miksi meillä lapset rokotetaan.

Polio ei ole kadonnut maailmasta minnekään, koska kaikkia ei rokoteta kaikkialla. Tämä koskee useimpia muitakin tauteja, joita vastaan rokotteita on kehitetty (ja siis edelleen kehitetään).

Itse sairastin lapsena tuhkarokon, jonka mieluummin olisin jättänyt väliin... Mutta kun rokotetta ei oltu annetu!

Lapsenne kiittää rokottamattomuudesta, kuten minä ja mieheni!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 13:29 mamie kirjoitti:
Meillä mies on lapsena sairastanut polion, koska EI oltu rokotettu. Nyt hänellä on tästä syystä lopun ikänsä vaivoja (toinen jalka kärsi pahiten, mutta onneksi kuitenkin pääsi vähällä...).

Tämä on YKSI syy miksi meillä lapset rokotetaan.

Polio ei ole kadonnut maailmasta minnekään, koska kaikkia ei rokoteta kaikkialla. Tämä koskee useimpia muitakin tauteja, joita vastaan rokotteita on kehitetty (ja siis edelleen kehitetään).

Itse sairastin lapsena tuhkarokon, jonka mieluummin olisin jättänyt väliin... Mutta kun rokotetta ei oltu annetu!

Lapsenne kiittää rokottamattomuudesta, kuten minä ja mieheni!
Varmasti olet myös perillä että suomessa on kuollut lapsia poliorokotteeseen (tämän jopa neuvolalääkäri joutui myöntämään) ja varmasti myös tiedät että polion voi saada myös ko rokotteesta :)

Ja mistä olet keksinyt että esim mpr-rokote olisi varmasti suojannut sinut tuhkarokolta?? Jopa KTL ilmoittaa kysyttäessä että rokote suojaa n.70% varmuudella....

Kyllä oma lapseni varmasti kiittää valinnastani, hän joutuu kärsimään lopun ikäänsä rokotteen aiheuttamasta haitasta.
 
Miksi ihmeessä niin monet tuntuvat ajattelevan että jälkitauteja tulee aina? Jos taudin hoitaa oikein ja riittävän pitkään, ei jälkitauteja tule. Ja voihan tavallisesta flunssastakin saada kuolettavia jälkitauteja, ei sitä silti pelätä.
Minun lapseeni ei ainakaan MPR-rokotetta pistetä, jos hän sitten sairastuu vaikkapa sikotautiin niin sitten hoidetaan tauti kunnolla pois niin ei tarvitse pelätä kivestulehdusta jälkitautina ja sitä kautta hedelmättömyyttä. Eikä myöskään tarvi pelätä että lapsi saa kivestulehduksen rokotuksen "sivuoireena".
 
Voiko rokottamattoman lapsen kanssa mennä esim. afriikan tai aasian maihin?

Itse koen että rokotteissa on omat riskinsä, mutta ne ovat pienemmät kuin hyödyt jotka rokotteista saadaan. Ennen suomessakin kuoltiin kurkkumätään, raskaanaolevien äitien vihurirokot vammauttivat lapsia jne.
Jos ameriikan mailla 10 rokotettua lasta saa rokotteesta polion, ei hyvä.
Mutta kuinka moni saisi polion, jos ketään ei rokotettaisi?

Näihin argumentteihin minä vetoan ja rokotutan lapseni. Ystäväni lasta ei rokoteta, ja ihan ok, se on hänen valintansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Miksi ihmeessä niin monet tuntuvat ajattelevan että jälkitauteja tulee aina? Jos taudin hoitaa oikein ja riittävän pitkään, ei jälkitauteja tule. Ja voihan tavallisesta flunssastakin saada kuolettavia jälkitauteja, ei sitä silti pelätä.
Minun lapseeni ei ainakaan MPR-rokotetta pistetä, jos hän sitten sairastuu vaikkapa sikotautiin niin sitten hoidetaan tauti kunnolla pois niin ei tarvitse pelätä kivestulehdusta jälkitautina ja sitä kautta hedelmättömyyttä. Eikä myöskään tarvi pelätä että lapsi saa kivestulehduksen rokotuksen "sivuoireena".
Jälkitauteja ei aina tule sairauden seurauksena.
Mutta aina ne jälkitauditkaan ei ole ihan pikku juttu. Joku kivestulehdus ja sen seurauksena lapsettomuus on aika pieni hinta sairaudesta jos vertaa että sama sairaus voi pahimillaan aiheuttaa aivokalvontulehduksen jota ei tehokkaasta antobiootti kuurista huolimatta välttämättä saada kuriin.
Minusta kuolema sairauden jälkitautina ei ole kovin pikku juttu, varsinkaan kun hyvä hoito ei aina takaa hyvää lopputulosta.
 

Yhteistyössä