Roikutteko vanhempienne tai appivanhempienne rahapussissa?

Ei roikuta, mutta apua saadaan ja myös vastaanotetaan. Miehen vanhemmat (mieheni on ainoa lapsi) haluavat meitä auttaa taloudellisesti. Mummi mm ostaa tytölle vaatteita. Pappa on ostanut tytön turvaistuimen ja aivan vauva-ajan hankintoihin antoivat myös rahaa. En koe sitä kuitenkaan roikkumisena koska mitään ei ole pyydetty. Kaikki apu on lähtöisin heistä.

En myöskään näe syytä miksemme voisi apua vastaanottaa, kun heillä halu ja mahdollisuus auttaa on. Se millä mietä auttavat ei heiltä itseltään ole pois. Pystyvät omat hankintansa tekemään silti. Ja mieheni minulle asiasta kerran sanoikin että hänen rahojaanhan ne aikanaan ovat. MIeluummin hän niitä nyt käyttää kuin sitten, kun on itesekin pappa ikäinen eikä niitä niin kipeästi tarvitse.

Ja mieheni on töissä, minä kotona hoitamassa vuoden ikäistä tytärtämme. Työpaikka minultakin löytyy. On vain nuo hinnat nousseet jo niin kovasti että täytyy sanoa että rakennusmiehen ja lähihoitajan palkoilla tuo apu on toisinaan todella tarpeen..
 
äippäx2
Kumpikaan meistä ei roiku vanhempiensa rahapussilla, en minä eikä mieheni...mutta kyllä meitäkin on avustettu lastenlasten vaunujen ostossa tms. Silloin tällöin äitini ostanut joitakin vaatteita/tavaroita, jos en ole itse raskinut. Periaatteessa kaikki ostot tehdään ihan omalla rahalla.

Tiedän kuitenkin paljon, jotka ostattavat lapsilleen tavaroita isovanhemmillaan ja tätä en ymmärrä. Sitten omat rahat kulutetaan baareiluun, omien vaatteiden shoppailuun tms... Talous pitäisi pysyä balanssissa ilman muiden rahoja ja jos näin ei ole niin on syytä muuttaa kulutustottumuksiaan.

Surullisinta tässä isovanhemmilla maksattamisessa on se, että monet lapsenlapset alkavat käyttämään hyväksi tätä rahantulo mahdollisuutta ja monet vieläpä aika röyhkeästi. Minä haluan, että isovanhemmat ovat lapsille tärkeitä muutenkin kuin rahantulokoneina =).
 
niin no itte ei tarttee roikkuu vanhemissa kun on hyvät kk tulot miehellä :D!! mutta mutta tuo pisti silmään kun sanoit että saihan sunkin miehes sitten jotain kun veli oli saanu skootterin, hmm eikö se sitten ole naurettavaa???!!!!!

Kun isi osti tälle 3kymppiselle pojalleen, niin pitihän pojan pikkuveljellekin ostaa jotain saman rahan edestä. Mikä on mielestäni oikeuden mukaista.

 
vieras
Kyllä otan vastaan kaiken, mitä vanhemmat haluavat lapsilleni ostaa. Olisi loukkaavaa olla ottamatta, äitini on niin onnellinen kun saa auttaa ja vaikka sitten ostaa lapsilleni tarvittavia juttuja. Mutta ei onneksi ostakaan krääsää vaan tietää hyvin mun maun ja mitä tarvitaan. Pljon on kun ollaan tekemisissä. Kaikki mitä miehenkin vanhemmilta saadaan, otetaan tietysti ilolla vastaan, mutta eihän se nyt paljon ole, kun harvoin nähdäänkin.

Kyllä mä voin äidin puoleen aina kääntyä jos on rahaongelmia. Äiti on usein lainannut mulle rahaa ja on sitten 'unohtavinaan' koko rahan. :) Mä kylläkin vaadin saada maksaa takaisin. Äiti lainasi mulle vähän aikaa sitten monta tuhatta yhteen leikkaukseen ja sitä alan hiljalleen maksaa äidille takaisin. Kyllä mäkin olen lainaillut siskolle ja veljelle taas joskus ja aina ollaan saatu takaisin rahat. Mun mielestä perheen kesken voi olla avoin raha-asioidenkin kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Pesutorni saatiin kihlajaislahjaks. Ja te saitte pyykkärin? Ja mitä muuta on saatu?? Skootterin sai kun sinäkin sait. Se on vanhempien puolelta oikeuden mukaista. Toisin kuin omat vanhempani. Ja voin sanoa suoraan. Kukahan halusi puhua vain mun toisen puoliskon kanssa??
Nyt vasta luin koko ketjun... Nettiviihdettä parhaimmillaan

:D
 
Rukoilijasirkka
Roikutaan me. Ihan kaiken aikaa. Kun äiti ja isä lähtee autolla, niin me raahaudutaan aina muutama kilometri mukana, jos ne ei meinaa jättää rahapussia meille. Lopulta ne luovuttaa ja heittää sen autonikkunasta. :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Roikutaan me. Ihan kaiken aikaa. Kun äiti ja isä lähtee autolla, niin me raahaudutaan aina muutama kilometri mukana, jos ne ei meinaa jättää rahapussia meille. Lopulta ne luovuttaa ja heittää sen autonikkunasta. :'(
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: tämä sai mun nauramaan!! ei kiukusta vaan siis tämä oli huippu
 
Huhhuh
Onpa aikoihin eletty!
Perheen perustaneet aikuiset ihmiset ottavat vastaan aikamoisia rahallisia avustuksia vanhemmiltaan.
Ei tulisi kyllä itselleni mieleenkään edes pyytää lainaan takaajaksi.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää pärjätä omillaan. Ja jos lapsia tekee, pitää myös pystyä heidät elättämään.
 
asiasta tätä mieltä.
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja ei pahalla:
Mutta taitaa olla, että sullekin maksellaan kaikenlaista? Siis ap:lle? Kun niin tuo yksi vihjaisi.
Mitä ja kuka? Appeni osti paremmalle puoliskolleni skootterin kuten "asianomaisellekin". Minä en ole saanut mitään. Ah sainpas kun kävin anopin kans kaupassa. Anoppi sanoi valitse paita minä maksan. Joten valitsin mieleiseni.
hei mikä velvollisuus anopilla ja apillasi on ostaa sinulle yhtään mitään!!!?
tuosta saa vähän käsityksen että olet katkera kun et itse ole mitään saanut.
paitsi paidan olisit siitäkin kiitollinen etkä valittaisi.

mitäs tämä toinen on sitten saanut? oletko tietoinen. onko mitään?

totta kai ne lapsilleen ostaa ei siihen miniät enää kuulu.
 
just joo
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Omat vanhempani eivät ole olleet tekemisissä kanssani sen jälkeen kun täytin 16v. ja siitä olen monelle kateellinen ja katkera.
Mutta sitä pikkasen miettii mikä on soveliasta ottaa vastaan ja mikä ei.
Ehkä sä siis olet kateellinen.

Mitä ihmettä se sua liikuttaa, eihän se ole sulta pois. Ei saa tunkea liikaa nokkaansa toisten ihmisten asioihin. Mitä kummaa koko homma edes sulle kuuluu? Pidä vaan nokkas pois toisten asioista ja hanki oma elämä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja asiasta tätä mieltä.:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja ei pahalla:
Mutta taitaa olla, että sullekin maksellaan kaikenlaista? Siis ap:lle? Kun niin tuo yksi vihjaisi.
Mitä ja kuka? Appeni osti paremmalle puoliskolleni skootterin kuten "asianomaisellekin". Minä en ole saanut mitään. Ah sainpas kun kävin anopin kans kaupassa. Anoppi sanoi valitse paita minä maksan. Joten valitsin mieleiseni.
hei mikä velvollisuus anopilla ja apillasi on ostaa sinulle yhtään mitään!!!?
tuosta saa vähän käsityksen että olet katkera kun et itse ole mitään saanut.
paitsi paidan olisit siitäkin kiitollinen etkä valittaisi.

mitäs tämä toinen on sitten saanut? oletko tietoinen. onko mitään?

totta kai ne lapsilleen ostaa ei siihen miniät enää kuulu.
tämän "olen tätä mieltä" nimimerkin kanssa.
 
Gluteus maximus
Ei roikuta, mutta ei myöskään voida sille mitään, että anoppi laittaa lapsille tilille rahaa, samoin appiukko ja minun mummoni. Äitini ostaa lapsille vaatteita ja ihan pyytämättä.
 
Itse olen kaikki raha-asiani hoitanut omilla rahoilla kun täytin 18v ja muutin pois kotoa. Oman rahan ansainnan ole aloittanut jo 14 vuotiaana. En kuitenkaan pistä vastaan jos lasten mummot ja ukit jotakin ostavat lapsen lapsilleen.
Nyttemmin olen kyllä auttanut rahallisesti omia vanhempia kun ovat äkillisiä lääkäri laskuja saaneet. Niin ja olen 38v.
 
sivusta seurannut
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan sivullinen:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Pesutorni saatiin kihlajaislahjaks. Ja te saitte pyykkärin? Ja mitä muuta on saatu?? Skootterin sai kun sinäkin sait. Se on vanhempien puolelta oikeuden mukaista. Toisin kuin omat vanhempani. Ja voin sanoa suoraan. Kukahan halusi puhua vain mun toisen puoliskon kanssa??
Aika helvetin iso kihlajaislahja:eek:
Kun on raha ei ole esteenä, niin miks ei.

Ex appi osti yli tonnin sängyn, kirjahyllyn, usean sadan euron edestä mattoja, valaisimet, yms huonekaluja. Raha kun ei ollut este. Niin kihlajaislahjaks silloinkin.

Ja mitä mun oma isä ostelee rakkaille lapsilleen lahjaks.. Valmistalopakettia landelle yms..

JA VAIN KOSKA RAHA EI ESTE!!
Ei sulla oikeasti mene hyvin, ihmis-parka. Nyt et hauku täällä pelkästään tuota 30 ihmistä, vaan myös appivanhempiasi. Mitä luulet näiden ihmisten ajattelevan sinusta jos saavat tietää. Olet varmaan sen jälkeen todella tervetullut perheeseen. Säälin sinua, sinulla ei tule olemaan helppoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Nyt itse pähkäilenkin voinko tai kehtaanko ottaa vastaan mitä tuleman pitää. Meille on syntymässä kaksoset ja anoppini sanoi tulevansa rahallisesti apuun kun vauvoille aletaan hankkia istuimia autoon, vaunuja jne.

Tavallaan on iloinen, että joku välittää ja yrittää auttaa rahallisestikin. Mutta kuitenkin sitä ajattelee, että mun lapset mun homma on ostaa kaikki tarvittava.
Koitapa ajatella omaa tilannettasi sillä tavalla, että anoppi haluaa auttaa. Helpottaa teitä vanhempia kun ei tarvitse niin tarkkaan laskea pennejä, ja lapset hyötyvät suoraan siten että vanhemmat stressaavat raha-asioista vähemmän.

Roikkua rahapussissa ja ottaa vastaan apua on eri asioita.

Me otamme joskus vastaan rahallista avustusta, kun on pitänyt ostaa turvakaukalo, kuravaatteet ja jatkettava patja. Itseämme koskeviin hankintoihin emme rahaa huoli, josta isovanhempamme ovat välillä vähän loukkaantuneita. Itselläkin on hirmuinen tarve pärjätä omillaan vaikka toinen haluaisi vain auttaa.
 
En todellakaan roiku.

Minusta on aika pateettista että yli 25-vuotiaat on taloudellisesti riippuvaisia omista vanhemmistaan. Toki saamme usein avustusta vanhemmilta isompiin hankintoihin, mutta normaalin elämisemme, asumisen, autot, matkat, vaatteet ym. kustannamme itse.


 

Yhteistyössä