Rivitalokodin etupihan suunnitteluapua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salama McQueen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Salama McQueen

Vieras
Voisko joku vinkata, mitä ihmettä tuolle meidän etupihalle voisi tehdä?

http://www.aijaa.com/v.php?i=529467.jpg

Piha on toooosi varjoinen ja ankea. Aneeminen ja tylsä. Nuo fillarit ja rattaat pystytään säilyttämään muuallakin.

Haaveissa olisi jotain piristystä, perennapenkkiä, kukkapenkkiä, uutta ideaa. Rahaa ei ihan mielettömästi ole laittaa.

*muoksis* Urgh, ihan noin ankea tuo ei ole, kuva on vähän huono.<br><br>

Oliko tuo asfalttia siinä edessä?

Minä tekisin samoin, isoja kukkaruukkuja ja niihin värikkäitä kasveja. Joku amppelikasvi tai kynttilälyhty myös.

Seinää vasten voi myös kiinnittää jonkin ristikon ja laittaa siihen alle ruukun josta seinälle kiipeämään jotakin yksivuotista köynnöstä.

mä laittaisin ton koko nurmikko-osan kukkamaaksi, semmoisia maanpeittokasveja ja ikkunan alle vaikka liljoja (mahtaakohan ne viihtyä varjossa :whistle: ) , sammalleimu on ihana, ja sitten semmoinen harjaneilikka, eivät ole vaativia ja kukkivat ihanasti ja peittävät maata =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:56 nytkypylly kirjoitti:
mä laittaisin ton koko nurmikko-osan kukkamaaksi, semmoisia maanpeittokasveja ja ikkunan alle vaikka liljoja (mahtaakohan ne viihtyä varjossa :whistle: ) , sammalleimu on ihana, ja sitten semmoinen harjaneilikka, eivät ole vaativia ja kukkivat ihanasti ja peittävät maata =)

Tässä on vaan se ongelma et talon seinustalla ei sais olla kukkapenkkiä kiinni harkossa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:57 Uua kirjoitti:
\

Tässä on vaan se ongelma et talon seinustalla ei sais olla kukkapenkkiä kiinni harkossa.

okei.. siinä tapauksessa eihän sulla oo muuta vaihtoehtoa ku ruukkusysteemit??? ja puuseinää vasten ei kauheasti myöskään kannata laittaa kai mitään kiipeämään... =)

Joo, siinä kauempana seinästä on soraa ja seinän vierus on sellaista jotain betonilaattaa/tiiltä/jotain.

http://www.kekkila.fi/web/web.nsf/sp?Open&cid=kesaopasistutuslaatikko

Tuollaista ajattelin. Siihen sitten jotain varjopaikan kasvustoa?

Mitähän tuohon koloon saisi, joka on tuossa oikealla? Eli siinä kuopassa, meidän edustan jälkeen, ennen naapurin seinää? :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:59 nytkypylly kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:57 Uua kirjoitti:
\

okei.. siinä tapauksessa eihän sulla oo muuta vaihtoehtoa ku ruukkusysteemit??? ja puuseinää vasten ei kauheasti myöskään kannata laittaa kai mitään kiipeämään... =)

Öö, miksei? *blondi* Olen mä mielestäni nähnyt puutalojen seinillä niitä ristikoita?

Oikeasti seinällä kiipeävät kasvit heikentävät seinän kuntoa. Ja olempa nähnyt kivitalossa, kuinka katonvälissä kattoa korjatessa köynnökset kasvoivat metrikaupalla katon rakenteiden sisäpuolella.

Eli ainakin pitäisi estää köynnöksen pääsy sinne katon sisään.

Kasvit talon vieressä, siis maahan istutettuna tuovat myös kosteutta rakenteisiin.

Mutta jos ristikko on irti seinästä, voisin silti laittaa seinän viertä kasvamaan nimenomaan yksivuotisen köynnöksen jonka sitten syksyllä sieltä poistaisin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:18 poikia3 kirjoitti:
Oikeasti seinällä kiipeävät kasvit heikentävät seinän kuntoa. Ja olempa nähnyt kivitalossa, kuinka katonvälissä kattoa korjatessa köynnökset kasvoivat metrikaupalla katon rakenteiden sisäpuolella.

Eli ainakin pitäisi estää köynnöksen pääsy sinne katon sisään.

Kasvit talon vieressä, siis maahan istutettuna tuovat myös kosteutta rakenteisiin.

Mutta jos ristikko on irti seinästä, voisin silti laittaa seinän viertä kasvamaan nimenomaan yksivuotisen köynnöksen jonka sitten syksyllä sieltä poistaisin.

No juu, kiitos valaisemisesta. Tuo yksivuotinen voisi olla ihan hyvä idis, tuskin muutamassa kuussa mitään ihmeitä saa aikaan. :)

Toi istutuslaatikko näytti ihan kivalle, ei ole kuitenkaan multa suoraan seinää vasten.
Kuunliljat ovat muuten (mun mielestä) ihania perennoja, ja nimenomaan viihtyvät varjossa. Niitä on monia erilaisia, myös kirjavalehtisiä... =)

Yhteistyössä