Rivitaloasujat, kenen takapihalla lauta-aita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksityisyyttä ja näkösuojaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksityisyyttä ja näkösuojaa

Vieras
Miten korkea aita on? Onko umpinainen vai harva (siis että lautojen välissä raot)? Itse laitettu vai koko talolla yhtenäinen?

asutaan rivitalossa ja takapihan puolella seuraava talo ehkä 30 metrin päässä... takapihalle tekisi mieli jotain näkösuojaa ja mietinnässä mitä.. pensasaita olisi kiva, mutta antaisi suojaa ehkä vasta yli 5 vuoden päästä? ja maastokin sellainen ettei välttis kasva kunnolla... lauta-aitakin harkinnassa mutta mikä olisi hyvä ettei tulisi liian karsinamainen olo, kun sen pitäisi olla kuitenkin kolmella sivulla... naapureihin on lyhyet lautaiset väliaidat mutta jatkoa niille tarviis...

muutomaan asuntoon ovat laittaneet kuhunkin erilaisia aitoja, joten siinä suhteessa ei taloyhtiön puolelta liene isompia rajoitteita, luvat tietysti pitää hankkia... takapihan (aitauksen) koko suunnilleen 6x6metriä (terassin "jatkeena oleva alue)

vinkeistä olisin erityisen kiitollinen! kuvakin ois kiva :)

Asun rivitalossa. Aidat harvalautaisia aitoja, mutta ne on tehty taloyhtiön puolesta ja taloyhtiö myös vastaa aitojen kunnosta. Voin tuon aidan eteen tehdä ihan millaisen aidan haluan, kunhan se on siirrettävissä. Itse asiassa haluaisinkin tylsän valkoisen lauta-aidan tilalle jotain muuta ja esikoinen maalaa mulle pleksille uutta aitaa. Sen vaan ripustan ketjulla tuon lauta-aidan eteen, pihan koko pienenee uuden pleksin myötä noin 1 cm. Ketjujen ansiosta voin nostaa aidan pois siksi aikaa, kun taloyhtiö haluaa maalata taloyhtiön aitaa. Oikeesti ne tekee sen vain kerran 15:ssä vuodessa, joten alvariinsa ei pleksiaitaa tarvitse nostella.

mä olen ostanut säleikköjä (saa tosi halvalla halpaliikkeistä...) ja laittanut niihin kasvamaan reheviä köynnöskasveja. näin saa vihreyttä ja näkösuojaa nopeasti. odottelee sitten samalla pensasaitojen ja muiden kasvamista...

mä olen ostanut säleikköjä (saa tosi halvalla halpaliikkeistä...) ja laittanut niihin kasvamaan reheviä köynnöskasveja. näin saa vihreyttä ja näkösuojaa nopeasti. odottelee sitten samalla pensasaitojen ja muiden kasvamista...

köynnöskasvit ja säleiköt tietysti voisi olla yksi vaihtoehto. mitä köynnöskasvia käytät? kasvaa siis joka kevät uudestaan peittämään säleikön? miten korkea säleikkö sulla on?

Mulla on yksivuotisia kukkivia köynnöksiä ja sitten tietysti säleikkövilliviiniä (monivuotinen) ja viiniköynnöstä (siitä saa rypäleitä, mut pitää suojata hyvin talveksi), humalaa, piippuköynnöstä yms. Ne säleiköt on n. 180 cm korkeita. Puutarhaliikkeet on erilaisia köynnöksiä pullollaan. Osa monivuotisistakin kasvattaa joka vuosi uudet versot (kuten tuo humala). Tänä kesänä ostan sellaisia kärhöjä jotka kukkii ja on monivuotisia...

Yhteistyössä