Rivitalo ja pihan kunnossapito viikkovuoroin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilinäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vilinäiti

Aktiivinen jäsen
28.01.2006
9 137
3
38
Mites tämä onnistuu?
Meillä mies ois aika paljon poissa.
Mullakin vuorotyö. Hyvässä lykyssä olisin vasta klo 20 jälkeen kotona. Siinä ois lapsen iltatoimet, nukkumaan meno yms.

Onnistuuko teillä vuorojen vaihto?
Tuleeko riitaa helposti?

Just mun tuurilla osuis helvetinmoinen lumisade tms. sille viikolle kun ois meidän vuoro hoitaa pihaa.

Kertokaa muutenkin rivari asumisen hyvät ja huonot puolet :)
Harkitaan muuttoa rivarinpätkään :D

Meillä on kiertävä talonmiesvuoro, tarkottaa käytännössä siis lipun hinaamista salkoon ja talvella yleisten alueiden kolaamista. Molemmat ollaan vuorotyössä, piha kolataan ku ehditään, eli käytännössä aamuvuoron jälkeen tai ennen iltavuoroa. Eipä tuo vuoro osu kohdalle ku n.3krt vuodessa että ei paha ja vaihtaa voi, jos on just sillä viikolla lähdössä vaikka reissuun.

Meillä toiminut suht hyvin, vaikka välillä ruoho vähän pääsee kasvamaan pitkäksi. Mutta kukaan ei ole niin turhan tarkka.

Eniten harmittaa kallis isännöinti, mikä onkin aika kohtuuttoman suuri varsinkin tällaiselle pienelle taloyhtiölle. Vaihtoa ollaan suunniteltu johonkin edullisempaan. Nyt on käytössä se "suuri ja punainen".

Mulla ei ole säännöllistä 3 vuorotyötä vaan sekavuoroja 06-19 välillä, myös pyhäisin ja viikonloppuisin.

Paljonko suunnilleen menee aikaa ja mitä kaikkia hommia talkkarivuoroihin kuuluu? :)
En todellakaan haluais livistää omasta vuorosta vaan vaatis vähän suunnittelua missä välissä hommat hoitais :D

No meillä asukkaat huolehtii ainakin näistä:

- ruohon leikkaus
- lumen luonti
- haravointi
- hiekotus
- yleisavaimesta huolehtiminen (avain yhdellä hlöllä)
- yhteisten työvälineiden hankinta ja niistä huolehtiminen

Voi olla muutakin, mutta en nyt keksi yhtäkkiä kun ollaan vasta aika vähän aikaa asuttu tässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Mulla ei ole säännöllistä 3 vuorotyötä vaan sekavuoroja 06-19 välillä, myös pyhäisin ja viikonloppuisin.

Paljonko suunnilleen menee aikaa ja mitä kaikkia hommia talkkarivuoroihin kuuluu? :)
En todellakaan haluais livistää omasta vuorosta vaan vaatis vähän suunnittelua missä välissä hommat hoitais :D

No siis siihen kolaukseen menee meidän pihassa 10min :D Lipun nykäsee tankoon 5 minuutissa, se on sattunut kohdalle kerran 2 vuoden aikana! Yleisavainta täytyy pitää kotona, jos jollakin jää avain kotiin, mutta eipä sitäkään oo kukaan tullu tässä kahden vuoden aikana kyselemään, eli aika vaivattomasti on menny :)

Mun lapsuudenkodissa oli noin, eihän se oikein toiminut...

-Esim. meillä mun isä oli aina viikot muualla ja äiti lähti aamusta 5 jälkeen töihin, hienoa alkaa tekeen lumitöitä ennen sitä.

-Taloyhtiössä asui pari vanhusta yksikseen, lopulta heidät vapautettiin "talonmiesviikosta" ja tästähän jotkut olivat kateellisia.

Mieluummin maksaisin hiukan korkeampaa vastiketta niin että olis huoltoyhtiö =)

(Ja onnea asunnonvaihtoon!)

Ei mekään enää muuteta sellaseen taloyhtiöön, missä on tuo kiertävä vuoro, kun siis tästä pois muutetaan. Vaikka nyt onkin sujunut vaivattomasti, niin koskaan ei tiedä jos joku lusmuaa oman vuoronsa.

Toimiiko teillä, et jos joku vuorolainen on töissä, lunta tulee taivaan täydeltä ja joku naapuri on kotona, niin tarttuuko naapuri lapioon vai antavatko olla ja odottavat illalla töistä palaavaa lumitöihin?

Kyl mä itse voisin kuvitella tekeväni jotain jos ois arkivapaa, oisin kotona ja kävelytie tukossa.
Sitä naapuriapua ajatellen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei mekään enää muuteta sellaseen taloyhtiöön, missä on tuo kiertävä vuoro, kun siis tästä pois muutetaan. Vaikka nyt onkin sujunut vaivattomasti, niin koskaan ei tiedä jos joku lusmuaa oman vuoronsa.

Jaa-a, huoltoyhtiö kyllä maksaa maltaita varsinkin pienille taloyhtiöille, siinä voi oikeasti säästää kuukaudessa kympeistä yli sataseen, jos valitsee yhtiön, jossa tehdään itse ja isännöintikin omasta takaa. Meillä ainakin toimi tosi hyvin, tosin etelässä harvoin on kovin lumisia talvia ja lumisina aamuina kyllä jeesattiin sitä vuorossa olevaa, ettei yksin joutunut kukonlaulun aikaan koko pihaa kolata!

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Jaa-a, huoltoyhtiö kyllä maksaa maltaita varsinkin pienille taloyhtiöille, siinä voi oikeasti säästää kuukaudessa kympeistä yli sataseen, jos valitsee yhtiön, jossa tehdään itse ja isännöintikin omasta takaa. Meillä ainakin toimi tosi hyvin, tosin etelässä harvoin on kovin lumisia talvia ja lumisina aamuina kyllä jeesattiin sitä vuorossa olevaa, ettei yksin joutunut kukonlaulun aikaan koko pihaa kolata!

Hoidatteko myös isännöinnin itse? Vaatiiko paljon paperityötä ja selvittelyä? Me ollaan tätäkin mietitty, mutta päädytty vielä siihen että kukaan meistä ei halua/uskalla ottaa päävastuuta isännöinnistä. Tuntuu vaan joskus niin hölmöltä kun melkein koko vastike kuluu isännöintiin...

Alkuperäinen kirjoittaja ruut:

Hoidatteko myös isännöinnin itse? Vaatiiko paljon paperityötä ja selvittelyä? Me ollaan tätäkin mietitty, mutta päädytty vielä siihen että kukaan meistä ei halua/uskalla ottaa päävastuuta isännöinnistä. Tuntuu vaan joskus niin hölmöltä kun melkein koko vastike kuluu isännöintiin...

Meillä isännöitsijä erikseen.
Ja siis tottakai ideaali tilannehan ois just tuo, että autetaan naapureita, jos on paljon lunta ja itellä vaikka töihin meno, mutta eipä siitäkään oo takeita että sellaseen naapurustoon pääsee.

tuon takia oma talo. kun noita lusmuja on aina, jotka mielellään jättävät jonkin tekosyyn varjolla työt tekemättä. ja toivovat muiden tekevän heidän työt. (mutta eivät tee takaisinpän)

toisaalta vastikkeet monta sataa rivarissa, jos ei tee itse mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja ruut:

Ei se oikeasti niin paljoa vaatinut, lähinnä enemmän sen asian opiskelua, että mitä ja miten se näin maallikkovoimin hoidetaan. Vuosien varrella voi tietenkin tulla ongelma, jos tarpeeksi vapaaehtoisia isännöitsijöitä ei löydy ja yksi ja sama joutuu hoitaa vuodesta toiseen.

Heh. Tuli tuosta omasta isännöinnistä mieleen, et meidän perheessä vois olla heti yks halukas.
Isäntä kun valmistui juuri rak. insinööriksi ja suuntautumisena isännöinti :D

Osittain miehen ammatin takia ei haluta omakotitaloa, mies haluaa kotonaan suunnilleen vain olla. Mäkin koko ikäni kerrostalossa asunu niin en osaa omaa taloa kaivata ja oman talon työt ei kiinnosta. Kerrostaloonkaan ei haluttais enää, siksi rivari jäi vaihtoehdoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Heh. Tuli tuosta omasta isännöinnistä mieleen, et meidän perheessä vois olla heti yks halukas.
Isäntä kun valmistui juuri rak. insinööriksi ja suuntautumisena isännöinti :D

Osittain miehen ammatin takia ei haluta omakotitaloa, mies haluaa kotonaan suunnilleen vain olla. Mäkin koko ikäni kerrostalossa asunu niin en osaa omaa taloa kaivata ja oman talon työt ei kiinnosta. Kerrostaloonkaan ei haluttais enää, siksi rivari jäi vaihtoehdoksi.

Muuttakaa sellaseen jossa huoltoyhtiö

Yhteistyössä