ristiäisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enni ja manni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enni ja manni

Vieras
pian olis ristiäiset ja haluan kysellä mielipiteitä.

onko ihan tyhmää laittaa kukkien lisäksi koristeeksi kynttilän tai tuikun, nyt kun ei enää ole talvi niin eikö se ole ihan tyhmää, itse kyllä tykkäisin kynttilästä..?
pitääkö vauvalle laittaa jokin vaate kastemekon alle, taitaa olla liian ohkainen se kastemekko pitää yksinään?
pitäisikö mun kahden muun lapsen kummit kutsua ristiäisiin myös? ne kun ei ole muuta sukua kuin mun serkkuja ja serkkujahan ei kai yleensä kutsuta ristiäisiin kun ne kerran on yleensä ihan perhepiirissä vain?

nii ja piti kysyä, pitäisikö kutsua oikein kutsukortilla väki ristiäisiin, eikö se ole aika tyhmää puhelimitse hoitaa? tiimarista saisi kivoja kortteja ja itsekin voisi niitä väsätä...

Lapselle laitetaan kastemekon alle valkoinen potkupuku tai paita ja puolipotkarit. Kastemekko otetaan pois kasteen jälkeen ja lopun juhlan ajaksi lapselle pistetään päälle jokin muu juhlapuku.

Juhlapöytään kuuluvat aina kynttilät. Kastepöydässä palaa kastekynttilä, jonka pappi muistaakseni sytyttää. Kahvi/juhlapöytään sitten 1 tai 2 kynttilää tai miksei kokonainen kynttelikkökin; mitä juhlavampi, sen parempi (mielestäni). Valkoinen on aina varma väri kynttilään, hopeinen tai lasinen kynttilänjalka juhlava. Älä laita tuikkuja, eivät ole kovin juhlavia ristiäisten tasoiseen juhlaan (toki voit niitä jonnekin muualle laittaa koristeeksi palamaan, esim. pikkupöydille, joita käytetään syömisen apupöytänä, sinne ehkä pieneen lasimaljaan vielä viereen pieni kukka-astelma esim. 1 ruusu tai orkidean kukka kellumaan). Niin, vielä valkoisesta: liinat ja kynttilät laittaisin valkoiset, servetit voisivat olla sävytetyt haluamallasi värillä. Tätä samaa väriä voisi sitten olla juhlapöydän ja kastepöydän kukka-asetelmissakin piristeenä, nekin laittaisin tosin pääasiassa valkoisiksi.

Voit kutsua puhelimella, tekstiviestillä tai kutsukortilla, kaikkia näitä nykyään käytetään. Kutsukortti olisi minusta kaunis ja kiva tapa.

Kutsu ne ihmiset, jotka haluat. Yleensä ottaen ristiäiset ovat sen verran pienemmät juhlat, etteivät sukulaiset vedä hernettä nenään, kun kutsua ei tule. Toisaalta kummien lapset ovat läheisiä kastettavalle, voihan heille olla tulossa yhteisiä juhlia ja kenties reissuja ja kyläilyjä tulevaisuudessa eli kummine lapset kutsuisin.

Ristiäiset ovat melko vapaamuotoinen juhla, ei ole siis väliä lähetätkö kutsun tekstiviestillä tai kortilla. Itse lähetin kutsut tekstiviestillä. Kiitoskortin lähetin sitten postissa.

Samoin koristeena voit käyttää mitä vaan. Toki kyseessä on uskonnollinen juhla eli ei mitään ilmapalloja, mutta mainitsemasi kynttilä käy mainiosti.

Yleensä ristiäiset ovat pienimuotoinen perhejuhla, johon kutsutaan omat sisarukset ja mummot ja vaarit sekä kummit. Mikään ei kuitenkaan estä sinua pitämästä isompia juhlia. Jos vain voimat ja tilat riittää niin aivan hyvin voit kutsua muitten lasten kummit ja miksei serkutkin.

Minä itse henk koht en kutsu muiden lasten kummeja ristiäisiin (jos eivät ole lähisukua)... mummit ja ukit, isomummot ja isoukit, molempien vanhempien sisarukset perheineen ja kummit perheineen kuuluvat meidän vieraslistaan...

Kutsut minä teen aina itse (kortti muodossa) ja laitan ne menemään n 2 vk ennen ristiäisiä... sekin olisi nyt taas edessä ensi kuun aikaan...

Kynttilät kuuluvat ehdottomasti kastejuhlaan, mutta tuikkuja en minäkään suosittelisi...

Kastemekon alle ei kannata laittaa mitään paksua, ohut potkupuku tai body ja puolipotkarit on hyvä... jos liikaa päällä vauva hermostuu ja voi tulla kiukkuiset juhlat ;)

Mukavaa kastejuhlaa teille :)

Me tehtiin tietsikalla kutsut, lapsen kuva yms ja hyvälle paperille tulostettiin. Minusta kirjallinen kutsu ehdottomasti kuuluu asiaan, ristiäiset kuitenkin on kerran elämässä- tapahtuma. Synttäreille sitten voi kutsua vaikka tekstiviestillä.

Tuikutkin ovat varsin kauniita, esim. nämä kirkkaissa muovikupeissa olevat, värilliset. Meillä oli pojan ristiäisissä vaaleansinisiä tuikkuja kirkkaissa, pikkuruisissa aalto-maljoissa, oli ihania. Pöytäliina oli valkoinen, valkoiset pitkät kynttilät eivät olisi tulleet mieleenikään. Kastekynttilä toki pöydällä oli.

Meillä on kutsuttu myös muiden lasten kummit ristiäisiin. Sukulaisista on sitten karsittu...

juu, kynttilöitä ilman muuta pitää olla. Eikös sillä ole jokin symbolinen merkityskin (elämän liekki tai jotain...) Meillä on aina kutsuttu myös muiden lasten kummitkin, tosin suurin osa heistä kyllä on lähisukua. Minusta se on jotenkin kiva tapa, mutta makunsa teitysti kullakin ja riippuuhan se myös siitä että riittääkö kämpässä neliöt jamuuten tuleeko miten paljon järjestettävää syömisten yms suhteen. Ristiäisiin ollaan aina kutsuttu puhelimella. Oon aina suunnitellut että teen kutsukortit itse, mutta jotenkin se on aina jääny tekemättä, kun sitä tekemistä on muutenkin...

Yhteistyössä