Ristiäiset...rasittavaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nellustiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Ei kun riittää että ristiäisistä sopii kirkon kanssa ennen kuin 2 kk täynnä, ei sitä nimeä tarvi siihen mennessä mihinkään ilmoittaa.

Niin, ristiäiset pitää olla pidetty 2kk sisällä syntymästä, jotta ilmoitus ehtii tuon ajan puitteissa väestörekisteriin.. Eli jos ristiäiset pitää vauvan ollessa noin 3kk, niin silloin (mun mielestä) pitää ilmoittaa erikseen väestörekisteriin..

Alkuperäinen kirjoittaja :
Eivätkö kirkkoon kuuluvat ilmoita lapsensa nmiä väestörekisteriin parin viikon sisällä syntymästä?

Eivät ilmoita, vaan antavat papille sen lomakkeen, joka taas hoitaa asian eteenpäin.

Mutta kyllä se nimen rekisteröinti onnistuu ennen kastettakin, esim. jos haluaa passin vastasyntyneelle jostain syystä, niin se nimi pitää olla rekisteröity, että sen voisi saada.

Kastaahan ei ole koskaan pakko, vaikka itse kirkkoon kuuluisikin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja sininsydan:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Ei kun riittää että ristiäisistä sopii kirkon kanssa ennen kuin 2 kk täynnä, ei sitä nimeä tarvi siihen mennessä mihinkään ilmoittaa.

Niin, ristiäiset pitää olla pidetty 2kk sisällä syntymästä, jotta ilmoitus ehtii tuon ajan puitteissa väestörekisteriin.. Eli jos ristiäiset pitää vauvan ollessa noin 3kk, niin silloin (mun mielestä) pitää ilmoittaa erikseen väestörekisteriin..

Hassua, kun sekä minä että sisko ollaan venytty tuosta aikataulusta eikä pappi ole kysellyt nimiä kun vasta kastetilaisuuteen tullessa.

vaihoin päivää..rupes ittee niin kovaa vaivaan ja surettaan mut nyt ne on heinäkuun alussa sunnuntaina.. meiän kavereilla on häät silloin lauantaina...toivottavasti ei vedä hernettä nenään

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
vaihoin päivää..rupes ittee niin kovaa vaivaan ja surettaan mut nyt ne on heinäkuun alussa sunnuntaina.. meiän kavereilla on häät silloin lauantaina...toivottavasti ei vedä hernettä nenään

Olikos tämä hääpari tulossa lapsen kummeiksi? Itse hääparin roolissa jättäisin kyllä tuossa tilanteessa ristiäiset väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Q:

Olikos tämä hääpari tulossa lapsen kummeiksi? Itse hääparin roolissa jättäisin kyllä tuossa tilanteessa ristiäiset väliin.

On tullossa.. ja en todellakaan loukkaannu vaikka jättäisivät väliin ja toivottavasti hekään ei loukkaanu ku valittiin toi päivä.. päivät loppuu kesken.. :/

On tullossa.. ja en todellakaan loukkaannu vaikka jättäisivät väliin ja toivottavasti hekään ei loukkaanu ku valittiin toi päivä.. päivät loppuu kesken.. :/

No, kyllä ihan minkätahansa muun vaihtoehdon valitsisin,mutta en kummien hääpäivää seuraavaa.
Millähän perusteella olette kummeiksi valinneet kun ei niin väliä vaikka jättäisivät väliin ??

Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:

No, kyllä ihan minkätahansa muun vaihtoehdon valitsisin,mutta en kummien hääpäivää seuraavaa.
Millähän perusteella olette kummeiksi valinneet kun ei niin väliä vaikka jättäisivät väliin ??

Ne on todella tärkeet ihmiset meille.. mutta ku päiviä ei oo.. tottakai me halutaan et ne tulee mutta jos eivät tuu niin en todellakaan suutua/loukkaannu heille siitä ku valittiin näin huono päivä.. ja toivon ettei hekään suutu/loukkaannu meille :ashamed:

Mua ottaa niin paljo päähän ku pystytään pitään ne vasta heinäkuun lopussa... meiän vauvaki on silloin melkein 3kuukauden ikänen :/ ärsyttävää ku pitää olla niin kauan nimetön.... joka ikisenä v.loppuna on jotain juhlia...nii ei mitenkää voida pitää aikasemmin...

Muistuttaisin, että nimen antaminen ja ristiäiset eivät liity toisiinsa kuin välillisesti. Lapsenne ei siis tarvitse olla nimetön sinne saakka.

no just...ei millään pahalla, mutta on aika hassua että pitää yhtien juhlien jälkeinen päivä valita niin te valitsette juuri kummien hääpäivän jälkeisen päivän... No ehkä se ei ole ongelma, mutta vähän hassua.

miksei ne juhlat voi olla viikolla? eikai nyt KAIKKI tee pelkkää iltavuoroa? Moni pääsee kyllä töistä esim neljältä, jollon voi tulla juhliin vielä. vaikkapa perjantai ilta.

mä en ehkä ymmärrä et miksi sitä nimeä ei voida ilmoittaa sinne maistraattiin/väestörekisteriin tietyn ajan sisällä ja pitää ne ristiäiset sit sillo heinäkuun lopussa.. Miksi sitä pitää pantata sinne asti?

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Eivätkö kirkkoon kuuluvat ilmoita lapsensa nmiä väestörekisteriin parin viikon sisällä syntymästä?

Ei, vaan kahden kuukauden. Se oli enimmäisraja ainaki viime vuonna.

juu niin on mut saa mennä vähä yli.. mut mua itteeni rasittaa et menee noin paljon yli..

Siis kyllähän sä sen nimen voit sinne ilmoittaa vaikka heti, ja pidätte kastetilaisuuden sitten kun kenelläkään ei oo krapulaa.

Ja voisko edelleen ajatella sitä, että jättäisitte jotkut pippalot väliin ja pitäisitte omat juhlat silloin? Sellainen päivä, että kaikki kummit, isovanhemmat ja muut tärkeimmät pääsevät tulemaan. Ja tosiaan: sen nimen voi kyllä virallistaa paljon aikaisemmin eikä teidän tarvitse sitä nimeä siltikään kellekään kertoa ennen ristiäisiä, jos ette halua.

Mutta sanoisin, että tuo kummien hääpäivää seuraava päivä on ehkä kaikkein huonoin valinta :( . Ajattele nyt: juhlat ovat ehkä kestään yömyöhään, hääparikin saattanut vielä valvoa hääyönään. Ja sitten seuraavana päivänä pitäisi olla freesinä kummina ristiäisissä.

meiltä jäi kastajaiset väliin mutta huomenna juhlitaan nimeä ja ihan pikku budjetilla. tarjolla on kahvia ja pullaa, mut tärkeintä on et ihmiset tulee katsomaan pikku miestä jne. eikä syömään tai juomaan. Paperit me vietiin maistraattiin jo alku kuusta. Kummeja on vaikkei virallisen kaavan mukaan. Se miten sen kummi tehtävän ottaa on ihmisestä kiinni eikä kirkosta.

No ei ole kovin vaikeaa. Ilmoitatte nimen maistraattiin ajoissa, ja sovitte kummien kanssa päivän jolloin he pääsevät paikalle. Kyselette voiko ko päivänä pitää ristiäiset.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
no just...ei millään pahalla, mutta on aika hassua että pitää yhtien juhlien jälkeinen päivä valita niin te valitsette juuri kummien hääpäivän jälkeisen päivän... No ehkä se ei ole ongelma, mutta vähän hassua.

No onhan toi.
Mitä muita juhlia teillä on nyt joka vkl? Jospa kuitenkin valitsisit jonkun muun juhlien jälkeisen päivän, vaikka lakkiaisten.

Ne on todella tärkeet ihmiset meille.. mutta ku päiviä ei oo.. tottakai me halutaan et ne tulee mutta jos eivät tuu niin en todellakaan suutua/loukkaannu heille siitä ku valittiin näin huono päivä.. ja toivon ettei hekään suutu/loukkaannu meille :ashamed:

miksei ne voi olla vaikka kesäkuun viimenen viikonloppu. mitkä juhlat ikinä sillon onkin, niin jättäkää ne väliin. kummien olisi hyvä päästä juhliin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

miksei ne voi olla vaikka kesäkuun viimenen viikonloppu. mitkä juhlat ikinä sillon onkin, niin jättäkää ne väliin. kummien olisi hyvä päästä juhliin.

toivottavasti teillä on sit useempi kummi, tilaisuudessa tarvii olla kahden läsnä :)