ristiäistarjoilua ilman kananmunaa

Eli oisko vinkkejä ja ohjeita, mitä vois ristiäisvieraille tarjota. Esikoinen on kananmuna-allerginen ja haluaisin että hänkin voi kaikkea maistaa. Maitotuotteitakaan ei hirveesti pysty käyttämään, mutta jossain määrin kyllä..
 
http://www.maku.fi/reseptit/

Tuolta löytyy herkullisia reseptejä ja haun avulla voi valita erityisruokavalion, jota ohjeiden tulee noudattaa. valitettavasti kahta ei saa valittua päällekäin, joten on vaan selattava kaikki munattomat ohjeet ja poimittava ne, joissa ei ole maitoakaan (tai voihan useimmissa ohjeissa korvata maidon muulla nesteellä).
 
Itse olen käyttänyt tällaista täytekakunpohja ohjetta, missä ei oo maitoo eikä kananmunaa. Tää vastaa ehkä 4 munan kakkua, joten ohjetta voi suurentaa tarpeen mukaan.

3,5dl vehnäjauhoja
1,5 dl sokeria
3 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
2 dl täysmehua (esim. omena)
0,75 dl sulaa rasvaa (jotain laktoositonta margariinia)

Kuivat aineet sekoitetaan keskenään ja nesteet lisätään joukkoon. Kaadetaaan vuokaan ja paistetaan 175 asteessa.

Mun mielestä ainakin hyvän makuinen kakku, päällysteessä ja täytteessä oon käyttäny esim. soijamaidosta tehtyä vaniljakastiketta (aika paksua, saa valmiina) tai sit jos voi käyttää laktoositonta vispikermaa.

Suolasta tarjottavaa voi olla esim. voileipäkakku, jossa majoneesin tilalla käyttää laktoositonta tuorejuustoa ja sulatejuustoa, pehmentää voi vispikermalla. Oon tehnyt myös kinkku-juustosarvia, onnistuu ihan hyvin veteen, ku muistaa ettei voitele kananmunalla.... Aika paljon voi soveltaa eli maidon tilalla voi käyttää mehua tai vettä ja nykyään saa paljon tuotteita laktoosittomina, jos pystyy niitä käyttämään yhtään apuna.

Ei muuta ku mielikuvitus käyttöön ja tsemppiä!!

 

Yhteistyössä