Ristiäiskutsu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Törmäsin ongelmaan ristiäiskutsuja suunnitellessani. Aiomme pitää lapselle kastejuhlan, mutta juhlia myös samalla salaa solmimaamme avioliittoa. Miten tämän saisi järkevästi kutsuun?

Olen hahmotellut vähän jotain tämän suuntaista:

"Tervetuloa poikamme kastejuhlaan
lauantaina xx.xx.xxx klo xx.xx.
X kirkkoon.
Samalla juhlistamme
xx.xx.xxxx solmimaamme avioliittoa.
Juhlinta jatkuu xx:n tiloissa
osoitteessa xx.

Minä ja mies"

Kuulostaako ihan typerältä? Ja miten muotoilen sen, jos joku haluaa muistaa minua ja miestä? Olemme asuneet yhdessä jo useamman vuoden, joten kaikkea löytyy eli raha olisi meille mieluisin lahja. Voimme käyttää sen sitten kodin kunnostamiseen tmv.

[QUOTE="vieras";28903215]Sun ongelma nyt oikeasti ei ole tuo ristiäiskutsu, kuten annat ovelasti ymmärtää, vaan se, miten saisit vieraat maksamaan juhlasta. Haluaisin kerrankin sellaisiin yllätyshäihin, että ristiäisiin mentäessä en tietäisi hääjuhlasta mitään. Odotat lahjaa paitsi lapselle myös itsellesi.[/QUOTE]

Me ei varsinaisesti vietetä hääjuhlaa, koska meillä oli jo kirkollinen vihkiminen. Enkä siis TODELLAKAAN kaipaa meille mitään lahjaa, sillä juhla on kuitenkin pääasiassa lapsen. Ehkä me ei sit laiteta mitään lahjatoiveesta. Meidän perheet tietää avioliitosta ja ollaan heiltä pyydetty "lahjaksi" fyysistä apua juhlien järjestämiseen. Muilta ei haluta mitään, koska tavaraa löytyy.

Ja selvennyksenä vielä, että haluamme ilmoittaa kutsussa häistämme sen takia, JOS joku haluaa muistaa jotenkin. Mun mielestä se olis noloa, ettei ilmotettais kuin vasta juhlissa ja sitten tyypit lähettelis lahjoja jälkikäteen.

Mun mielestä kutsu olisi tuollaisena hyvä. Itse en laittaisi mitään mainintaa lahjasta, koska se ei ole millään tapaa olennaista. Jos joku lahja-asiaa pähkäilee, hän varmaan osaa kysyä asiaa erikseen.

Mukavia juhlia!

[QUOTE="Aapee";28903259]Me ei varsinaisesti vietetä hääjuhlaa, koska meillä oli jo kirkollinen vihkiminen. Enkä siis TODELLAKAAN kaipaa meille mitään lahjaa, sillä juhla on kuitenkin pääasiassa lapsen. Ehkä me ei sit laiteta mitään lahjatoiveesta. Meidän perheet tietää avioliitosta ja ollaan heiltä pyydetty "lahjaksi" fyysistä apua juhlien järjestämiseen. Muilta ei haluta mitään, koska tavaraa löytyy.[/QUOTE]

No jos ette kerran halua lahjoja, niin älä mainitse naimisiin menostanne mitään kutsussa, vaan kerro vasta paikan päällä.

Itselleni tuli tuosta sun alotuksesta sellanen mielikuva, että haluat saada ne häiden hyödyt (lahjat) ilman juhlia... Mulla on sellanen periaate, ettei viedä lahjoja, ellei ole juhlia. Tuntuu aika ahneelta sellanen, että ollaan lahjaa vailla, eikä itse edes ruokaa/kakkua tarjota...

Me mennään naimisiin ristiäisten yhteydessä. Ajattelin kertoa sen jo kutsussa samalla tapaa, lahjoista en mainitse mitään. jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee lahjojen suhteen.

yllätyshäitä en aio järjestää, koska se tilanne jännittäisi mua ihan liikaa. en halua olla yhtään enempää huomion keskipiste kuin tarvis :P

[QUOTE="femin";28903278]No jos ette kerran halua lahjoja, niin älä mainitse naimisiin menostanne mitään kutsussa, vaan kerro vasta paikan päällä.

Itselleni tuli tuosta sun alotuksesta sellanen mielikuva, että haluat saada ne häiden hyödyt (lahjat) ilman juhlia... Mulla on sellanen periaate, ettei viedä lahjoja, ellei ole juhlia. Tuntuu aika ahneelta sellanen, että ollaan lahjaa vailla, eikä itse edes ruokaa/kakkua tarjota...[/QUOTE]

Me kyllä aiotaan tarjota ihan ruoka ja kakkukahvit. Suurin osa kun tulee kauempaa. Ja ihan itse aion keitot, leivät, kakut ja muut tarjottavat valmistaa.

Meidän tarkoitus ei oo kalastella niitä lahjoja. Ja kutsuun haluan ne häät senkin takia, että saadaan mahdollisimman moni läheinen paikalle. Osa kun saattaa ihmetellä ristiäiskutsua ja jättää tulematta. Ja ei, vieraita ei haluta paikalle lahjojen toivossa vaan viettämään mukavaa päivää meidän kanssamme.

[QUOTE="Aapee";28903267]Ja selvennyksenä vielä, että haluamme ilmoittaa kutsussa häistämme sen takia, JOS joku haluaa muistaa jotenkin. Mun mielestä se olis noloa, ettei ilmotettais kuin vasta juhlissa ja sitten tyypit lähettelis lahjoja jälkikäteen.[/QUOTE]

Meille ei ainakaan lähetetty lahjoja jälkikäteen, vaikka mentiin ristiäisissä naimisiin ja ristiäisvieraat eivät olleet asiasta etukäteen tietoisia.

En miekään kyllä mitään lahjoja jälkikäteen laittelis, jos olisin vieraana vastaavassa tilaisuudessa.

Me mennään naimisiin ristiäisten yhteydessä. Ajattelin kertoa sen jo kutsussa samalla tapaa, lahjoista en mainitse mitään. jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee lahjojen suhteen.

yllätyshäitä en aio järjestää, koska se tilanne jännittäisi mua ihan liikaa. en halua olla yhtään enempää huomion keskipiste kuin tarvis :P

Näin mekin aiottiin aluksi tehdä, mutta liian moni uumoili meidän avioituvan samalla, niin päätettiin jättää väliin. Lisäksi säästytään isyydentunnustamiselta, kun ollaan jo valmiiksi naimisissa ennen vauvan syntymää.

Minä en laittaisi kutsuun mitään tietoa häistä vaan kertoisin sitten paikalle tulleelle juhlaväelle asiasta sen jälkeen kun lapsi on kastettu. Jos laittaa kutsuun tiedon naimisiin menosta niin silloin kyllä kutsutulle tulee sellainen fiilis, että pakko on muistaa jollakin myös paria eikä vain pelkästään tuoda lahjaa vauvalle. Mulle ainakin tulisi tuollainen mieleen ja sitten kun ei haluta tavaraa niin tuntuisi vähän tyhmältä ostaa vauvalle lahja ja sen lisäksi tehdä tilisiirto "häätilille" tai tuoda shekki. Varsinkaan kun mitään varsinaista hääjuhlaa ei pääse juhlimaan.

En laittaisi mainintaa naimisiin menosta. Senhän voi kertoa vasta paikan päällä. Jos se lukee kutsussa, niin varmasti tulee suurimmalle osalle mieleen, että joku lahja pitäisi viedä. Me mentiin ristiäisten yhteydessä naimisiin. Kukaan ei tiennyt asiasta etukäteen. Se oli ihan toimiva ratkaisu, koska nyt vältyttiin kokonaan niiltä lahjoilta.

Jos kuitenkin päätätte mainita asiasta kutsussa, niin kannattaa sitten suoraan laittaa siihen selkeä ohjeistus lahjojen suhteen. Joko haluatte niitä tai ette. Kaikkein hupsuinta olisi laittaa maininta "mahdollisista muistamisista", koska se on vihje siitä, että toivotte lahjoja, mutta ette kehtaa suoraan sitä mainita. Jos taas lahjoja ei toivota, niin "ei lahjoja" kertoo sen. Vieraillekin on helpompaa, jos lahja-asiaan on selkeä ohjeistus.

• Tykkää
Reactions: chef ja Glenn.
[QUOTE="Aapee";28903267]Ja selvennyksenä vielä, että haluamme ilmoittaa kutsussa häistämme sen takia, JOS joku haluaa muistaa jotenkin. Mun mielestä se olis noloa, ettei ilmotettais kuin vasta juhlissa ja sitten tyypit lähettelis lahjoja jälkikäteen.[/QUOTE]

En usko, että lähettelee jälkikäteen. Ei meilläkään käynyt niin.

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="Aapee";28903311]Me kyllä aiotaan tarjota ihan ruoka ja kakkukahvit. Suurin osa kun tulee kauempaa. Ja ihan itse aion keitot, leivät, kakut ja muut tarjottavat valmistaa.

Meidän tarkoitus ei oo kalastella niitä lahjoja. Ja kutsuun haluan ne häät senkin takia, että saadaan mahdollisimman moni läheinen paikalle. Osa kun saattaa ihmetellä ristiäiskutsua ja jättää tulematta. Ja ei, vieraita ei haluta paikalle lahjojen toivossa vaan viettämään mukavaa päivää meidän kanssamme.[/QUOTE]

Kirjoitin aika epäselvästi tuon aiemman kommenttini...
Siis en itse veisi lahjaa, ellei oikeaa hääjuhlaa pidettäisi. Edelleenkin mun korviini tuo kuulostaa vaan lahjojen kalastelulta. Halutaan säästyä siltä hääjuhlan järjestämisen vaivalta ja saada vaan hyödyt.

Fiksumpaa olisi jättää tiedot naimisiinmenosta pois kutsusta ja kertoa paikan päällä.

Kutsu on ok. Tosin jos olette jo menneet naimisiin salaa omasta halustanne, miksi sitä sitten vielä erikseen täytyy juhlistaa? Pitäkää ristiäiset ja kertokaa siellä, että olette menneet naimisiin.Se oli teidän valintanne ja minusta nolompaa on ottaa vastaan lahjoja jälkikäteen ihmisiltä jotka eivät edes päässeet mukaan häihinne!

EI LAHJALISTOJA TAI MUUTA VASTAVAA, SE ON ERITTÄIN NOLOA KAIKIN PUOLIN!

[QUOTE="mmmmm";28903445]No tottakai se on lahjojen kalastelua. Kaikki kutsut alkavat miettiä lahjaa myös vanhemmille. Jos häät on jo vietetty niin asian voi ilmoittaa paikanpäällä.[/QUOTE]

Vaikka kutsussa lukee että lahjoja ei tarvitse tuoda? Jo on ihmisillä taas ajatusmaailma vinksallaan...

• Tykkää
Reactions: Tepadj
NO täytyy kyllä sanoa, että jos naimisiin ollaan menty salassa, niin miksi ihmeessä sitten enää juhlia tms. Oisitta pitäneet häät samalla ku ristiäiset.
Sinuna nyt vaan jättäsin hääjutun sikseen ja keskittyisin juhlimaan vauvaa.

Mä en ymmärrä miten pelkästään se että ilmoittaa naimisiinmenosta kutsussa on lahjojen kalastelua O_o Varsinkin jos samaan läpyskään kirjoittaa ettei tässä tartte lahjoa ku lasta.

Kiva, että edes joku ymmärtää!:)

Ja kyllä me nyt edes vähän halutaan juhlia sitä, että ollaan lupauduttu toisillemme loppuelämäksi. Edelleenkään me ei odoteta lahjoja vaan halutaan ne lähimmät viettämään aikaa meidän kanssa, sillä osaa ei välimatkan takia nähdä kuin kerran pari vuodessa. Eikö tämä oo hyvä syy kutsua ne ystävät ja sukulaiset koolle?

[QUOTE="Aapee";28903475]Kiva, että edes joku ymmärtää!:)

Ja kyllä me nyt edes vähän halutaan juhlia sitä, että ollaan lupauduttu toisillemme loppuelämäksi. Edelleenkään me ei odoteta lahjoja vaan halutaan ne lähimmät viettämään aikaa meidän kanssa, sillä osaa ei välimatkan takia nähdä kuin kerran pari vuodessa. Eikö tämä oo hyvä syy kutsua ne ystävät ja sukulaiset koolle?[/QUOTE]

No kyllä mun mielestä. Ja jos itelle tulis kutsu tuollaiseen tilanteeseen niin todellakin haluaisin että kutsussa lukee jotakin. Tuntuis niin tyhmältä tulla ihan tyhjin käsin paikalle. Vaikkei lahjaa toivottaisi niin olisi ihana tuoda edes vaikka kukkia tai kortti.

NO täytyy kyllä sanoa, että jos naimisiin ollaan menty salassa, niin miksi ihmeessä sitten enää juhlia tms. Oisitta pitäneet häät samalla ku ristiäiset.
Sinuna nyt vaan jättäsin hääjutun sikseen ja keskittyisin juhlimaan vauvaa.

Naimisiin mentiin käytännön syistä jo ennen vauvan syntymää. Ja ilmeisesti teidän mielestä sitä ei nyt sitten saa juhlia, kun vihkiminen hoidettiin salassa?
Harvemmin maistraattiinkaan kutsutaan koko suku, mitta juhlat voi kyllä pitää.

En laittais naimisiinmenosta mainintaa. Vieraat tuo lahjoja vauvalle ja ovat paikalla juhlimassa, eikös se ole juuri se mitä haluatte? Rahapyyntö ois tossa tosi tökeröä. (kun mainitsit ettette materiaa halua).

Yhteistyössä