Ristiäisistä..

Apua kaipailen...minkä ikäisenä olette pitäneet ristiäiset ja lähinnä ketä kaikkia olette kutsuneet?
Mietin tässä että meillä oli häät 3vuotta sitten ja siellä oli vain "lähin suku ja ystävät" ja porukkaa n.50hlö, pitääkö sama porukka olla ristiäisissäkin vai kuinka te olette päättäneet asiasta?
Olemme ajatelleet pitää kirkko ristiäiset ja koska ei oikein tiloja mihin vieraita kutsua niin tahtoisimme vuokrata jonkun tilan käyttöön.
Onko teillä ollut vain kakkua vai oikein ruokaakin tarjolla?
Entäs mihin aikaan yleensä on alkanut juhla? Meillä ei hirveän aamusta voi kun porukkaa tulee pitkän matkan takaa, myös tämän vuoksi mietin että jotain lämmintä ruokaa olisi kiva olla myös tarjolla vai onko tälläistä tapana edes!?
Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja heisku84:
Apua kaipailen...minkä ikäisenä olette pitäneet ristiäiset ja lähinnä ketä kaikkia olette kutsuneet?
Mietin tässä että meillä oli häät 3vuotta sitten ja siellä oli vain "lähin suku ja ystävät" ja porukkaa n.50hlö, pitääkö sama porukka olla ristiäisissäkin vai kuinka te olette päättäneet asiasta?
Olemme ajatelleet pitää kirkko ristiäiset ja koska ei oikein tiloja mihin vieraita kutsua niin tahtoisimme vuokrata jonkun tilan käyttöön.
Onko teillä ollut vain kakkua vai oikein ruokaakin tarjolla?
Entäs mihin aikaan yleensä on alkanut juhla? Meillä ei hirveän aamusta voi kun porukkaa tulee pitkän matkan takaa, myös tämän vuoksi mietin että jotain lämmintä ruokaa olisi kiva olla myös tarjolla vai onko tälläistä tapana edes!?
Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan.

Meillä tyttö synty 9.5 ja ristiäiset oli 19.6.

vieraita oli noin 40-50. Kirkossa oli kastetapahtuma ja juhla mun isovanhemmilla. Kutsuvieraissa oli niin sukua kuin kavereita. Kaikki olivat tervetulleita jatkoille:D Olisko jotain seurakunnan salia tms. Mitä sais käyttöön?

Me oltas muuten menty meidän srk:n salille mutta siellä järkättiin mun pikkuveljen hautajaisten jatkot niin tuli suht paljon vastustusta niin päätettiin sitten siirtyä mummolaan.

Meillä tais alkaa klo: 13 kaste. Meillä oli voileipäkakkuja ja täyttäreitä, piirakoita ja muuta pikkusuolasta. Ne piisas. Mun äiti olis halunnu lämpösen ruuan mut mä vastustin. Ristiäisis kun ei musta ole tapana kestitä ihan häiden tapaan.

Mutta jos teille pitkänkin matkan takaa tulee ihmisiä niin lämmin ruoka ei paha idea ollenkaan.
 
ruokaa voi hyvinkin tarjotra varsinkin jos tulee porukkaa pidemmältä ja se kannattaa myös ilmottaa kutsussa ettei kaikki syö vattaansa täyteen ja ajattele tulevansa "jälkkäri"kahville ja sitten oiskin kunnon ruokaa kaakun lisäks
 
Meillä oli ristäiset kun neiti oli 7vko vanha.
kutsuttuna (25hlö) oli minun siskot (toinen kummi) perheineen, isä+ naisystävä ja tämän lapset+miehet, pari kaveria (yksi niistä kummi) ja miehen puolelta oli sitten (vanhemmat+siskon lisäksi) myös tämän isovanhemmat ja tädit ja sedät kun asuvat tässä lähellä (100km sisällä). itse en ole tekemisissä omien setien,tätien ja enojen kanssa niin paljon että olisin ne ristiäisiin kutsunut, häihin sitten. miehen puolen suvun kanssa ollaan enemmän tekemisissä kun ovat joko paikkakunnalta tai tosiaan läheltä.

Minun isä+, siskot tulivat 300km päästä ristiäspäivänä ja lähtivät kotiin kun ristiäiset loppu. (kaste kirkossa klo 11 ja vuokratussa tilassa oltiin puoli 2 asti)

tarjoiltavana kana-ja lohivoileipäkakku, kinkkuhyrriä, paria kuivakakkua, pikkuleipiä ja tietty täytekakku. ensin meinasin että tekisi/tilaisi kunnon ruuan mutta päätettiin sitten kuitenkin tehdä niin että on suolaista tarjottavaa kunnolla niin saavat matkalaiset niitä syödä ja tyytyväisiä olivat kyllä. voihan sitä miettiä jotain keittoruokaa ja siihen päälle kakkukahvit jos porukkaa riittää.
 
Meillä oli ristiäiset kun poika oli 5 vko ikänen ja ne pidettiin mun kotipaikkakunnalla. Kaste oli kirkossa jonka jälkeen siirryttiin mun vanhempien luokse. Siellä meillä oli ruoka (joku file uunissa kypsennettynä, punaviinikastike, vihannesgratiini, valkosipuliperunat ja salaatti ja tietty leivät ym) jonka jälkeen kahvit ja tarjolla oli sitten ihan vaan kakku ja jotain pipareita. Me tarjottiin ruoka kun kaikki lähti siitä sitten ajeleen kotiinsa (me mukaanlukien :D ) ja matkaa tuli jokaiselle. Kastekin tais olla klo 13 ja vielä pidempi ortodoksikaste niin kyllä siinä alko porukalla nälkä jo oleen.

Me kutsuttiin vaan mun ja miehen mummot, lapsen isovanhemmat, meidän sisarukset (joista veljet oli kummeinakin) ja kummit. Porukkaa oli melkein 20 jo siinä. Musta hyvin kaikki (läheisetkin ystävät) ymmärsi että ristiäisissä on läsnä ainoastaan kummit ja mummit.

Tällä kertaa meinaan järjestää ristiäiset täällä kotipaikkakunnan kirkossa ja kahvituttaa seurakuntasalissa. Ja varmaan juhlat pidetään lähempänä sitä kun vauva on 2 kuukautta kun kyllä siinä on aika horroksessa synnytyksen jälkeen + kaikki byrokratiat isyydentunnustamisien kanssa. Meinas tulla kiire sen 5 viikon aikana :D
 
Meidän poika on jo 4,5kk kun pidetään kastetilaisuus. Oli sen verran rankkaa tuo synnytyksen jälkeinen elämä ja joulut ja kaikki, että ei jaksanut stressata. Pidetään seurakuntatalolla, jossa sitten tarjolla kakkua ja jotain suolasta. Kaikki vieraat tulee tästä läheltä. Ruoka on varmasti hyvä idea, jos on paljon kauempaa tulijoita.
 
Meillä ristiäiset pidettiin kun poika oli 2kk.
Miehen mummolassa vietettiin juhlat, ja paikalla oli 15hlöä. Eli kummankin vanhemmat, miehen mummo, kummit puolisoineen ja miehen tytär. Niin ja tietty me :LOL:
Kummankaan sisaruksia ei kutsuttu, ja siitä saadaan kuulla vieläkin :ashamed: .

Ruokana oli hirvenlihakeitto lisukkeineen. Kahvipöydässä oli täytekakku, juustokakku, leipäjuustoa, kolmenlaisia keksejä, kampanisuja ja karkkeja.
Tilaisuus alkoi kahdelta ja kesti puolisen tuntia.
 
Poika oli ristiäisissään n.2kk.
Kaste suoritettiin kirkossa, ja siellä seinän takana salissa oli kahvit.
Meillä oli täytekakkua, voileipäkakkua, pipareita, karjalanpiirakoita, makeisia, kuivakakkua.. en enää muista mitä kaikkea.
Vieraita oli n.25. Vanhempien sisarukset (yhteensä 4) puolisoineen ja lapsineen, isovanhemmat puolisoineen, minun isoäitini, enoni perheineen. Ja kummit (3kpl) tietysti.
Ystäviämme ei siis ollut muita kuin nuo kummit.
 
Tammikuussa syntyi meidän poika ja pääsiäissunnuntaina pidettiin ristiäiset. Siunaus sekä kahvitilaisuus pidettiin kirkon tiloissa (sainpa kauniisti aneltua seurakunnan emännän keittämään kahvit, kattamaan, sekä koristelemaan tilatkin :heart: ) Pidimme isot kastejuhlat, jossa oli molempien lähimmät sukulaiset (yht. n.30 henkeä) sillä äitini oli vakavasti sairas ja tulevaisuudesta ei tietoa. Jälkikäteen himinät olivat kyllä sen arvoiset, sillä ne jäivät viimeisiksi suvun kokoontumisiksi (seuraavat olivat äidin hautajaiset). Ruokaisat voileipäkakut pitkänmatkalaiset sukulaisten vuoksi meillä, kinkku sekä lohi, kinuski sekä marja voileipäkakut. Lisäksi kaksia erilaisia keksejä. Suosittelen aina suolaista varaamaan enemmän, esim. voileipäkakut saavat olla surutta yli puolet suuremmat kuin makeat kakut. Yllätys oli mahtava, kun olimme varanneet kaksi 50 hengen voileipäkakkua ja vieraita tuli sitten se n.25-30 ja kotiinviemisiksi ei jäänyt niitä kuin savut! Ja täytekakkuja jäi sitten kotiinviemisiksikin.
 
Meidän kaikki lapset on kastettu tässä talossa. Kolmen vanhimman aikana tää oli anoppila ja nyt kuopuksen kohdalla meidän oma koti (asutaan siis miehen lapsuudenkodissa). Miehellä on iso suku. Siksipä olemme päätyneet ratkasuun, että kutsuttuna on olleet isovanhemmat, kummit ja meidän molempien sisarukset. Kolmen vanhimman lapsen ristiäisissä on olleet myös meidän isovanhemmat, nyt eivät enää jaksaneet osallistua. Kaikki kutsutut ei oo aina päässeet, paikalla kuitenkin 25-30 henkilöä joka kerta.

Ikää on ollut lähellä sitä 2kk jokaisella lapsella. Tarjoiluina perinteiset täyte- ja voileipäkakut, pikkuleivät, pasteijat jne. Lisäksi meillä (koska mukana aina myös useita lapsivieraita) oli ns. "lasten pöytä" mistä löytyi sipsejä, karkkia ja keksejä jotka oli paremmin lasten makuun. Pitemmästä matkasta tulleille tarjottiin myös ruoka, mutta vasta juhlatilaisuuden jälkeen.

Juhlat on alkaneet meillä klo 13 tai 14, johtuen siitä että navettatyöt oli hoidettavana myös ristiäispäivinä (maataloa siis asustellaan).
 
heippa,

meillä ei kyllä kavereita ole kutsuttu ristiäisiin, ainoastaan lähin (ja lähellä asuva) suku + kummit. Toki noi kummit on sitten sattumoisin ollut sitä kaveriporukkaa.
Kaikki kolme on ristitty kotona, ja vuosien varrella toki lapsivieraiden lukumäärä on lisääntynyt :)
Meillä oli muuten viimeisimmän ristiäiset ihan arkena, kun ei oikeasti löydetty sopivaa viikonloppua. Eli juhlat alkoi klo 17.30, joten ne ketä ei ollut kesälomalla ehti hyvin tulla töistä juhliin. Tarjolla on aina ollut myös suolaista, ja viimeksi ihan grillattiin (eli grillissä hyviä makkaroita, sen lisäksi pari salaattia, savukalaa, leipää/pastejoita, ja tietysti kakkuja paria eriä, pikkuleipiä jne).
Ollaan ihan vartavasten yritetty pitää juhlat rentoina ja meidän näköisinä, ja aina on juhlat onnistunut. Seuraavat ristiäiset onkin sitten kesällä taas, ehkäpä ne pitäsikin mökillä ulkona luonnossa tällä kertaa....
 
Meillä oli ristiäiset kotona, kun vauva oli n. kaksi kuukautta vanha. Kutsuimme minun ja mieheni vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat sekä yhden ystäväpariskunnan (kummit). Vieraita oli yhteensä n. 25 (kaksi lapsivierasta). Häissämme n. kolme vuotta sitten oli lähemmäs sata ihmistä; mielestäni ristiäiset ovat enemmän perheen juhla, joten emme kutsuneet perheidemme lisäksi muuta sukua, vaikka jotkut varmaankin kutsua odottivat. Ristiäiset alkoivat klo 13.

Meillä on 50m2 koti, mutta hyvin tänne mahtui noinkin paljon väkeä. Raivasimme tilaa hieman ja toimme lisätuoleja. Ruoka tarjottiin seisovasta pöydästä. Meillä oli kaikki vieraista ns. pitkänmatkalaisia, mutta emme tarjonneet lämmintä ruokaa, lähinnä siksi, koska syötävien piti olla yhdellä kädellä syötäviä. Ensin tosin mietimme erilaisia lämminruokavaihtoehtojakin. Päädyimme sitten tarjoamaan vähän runsaammin noita suolaisia. Tarjoiluina oli kana-caesarsalaattia, kinkkuvoileipäkakkua, karjalanpiirakoita munavoilla, lohiruisnappeja ja fetapaistoksia. Makeina oli kinuskivadelma-, valkosuklaa- ja tiikerikakkua, pikkuleipiä ja nameja.

 
Meillä tyttö n. 6vk vanha kun oli ristiäiset ja ne pidettiin kotona. Juhla alkoi klo 16 (eli aika myöhään :) ) ja tarjottavana oli piirakoita+munavoi, kinkkuvoileipäkakku, juustokakku, 2xtäytekakku (oli kyllä tarkotus olla vaan yksi mut tulikin vanhingossa kaksi.. ja sitä jäikin todella paljon jälelle :D ) ja sit oli vielä sellasia pieniä toscakakku -paloja. Ja oisko ollu vielä pullapitko, en ihan muista.

Munkin mielestä ois ihan hyvä idis et ois lämmin ruoka jos on kaukaa tulijoita! Ite ainakin tykkäisin ;)

Ja vieraista, meillä oli mieheni ja minun sisarukset (kaksi heistä kummeja) vanhemmat ja isovanhemmat sekä kaksi meidän yhteistä kaveria jotka ovat myös kummeja.

Minunkaan mielestä ristiäiset ei ole mikään sellainen juhla mihin kutsutaan kaikki kaverit.. minun mielestä ristiäiset on kuitenkin sen verran intiimimpi juhla, että perhe ainoastaan. Ja meidän tapauksessa kaksi kaveria mutta he ovatkin kummeja.

En olisi koskaan uskonut että ystävät suutahtavat kun ei kutsuttu ristiäisiin :eek: ..kyse oli kyllä läheisistä ystävistä mutta pakko sanoa että pisteet ehkä vähän laskivat heidän kohdallaan kun suuttuivat :( ..noh, onneksi tilanne on jo rauhoittunut.

Niin ja vielä vieraista sen verran, että olisimme halunneet kutsua esim. minun enon tai mieheni tädin, mutta sitten olisi pitänyt kutsua melkein koko suku (koska vaikea vetää raja siihen keitä kutsuu keitä ei), ja se on meillä molemmilla todella suuri.. emmekä todellakaan halunneet ristiäisistä mitään sukujuhlaa!

Tulipa pitkä sepustus, ja voi olla että et edes käy enää lukemassa näitä, mutta onpahan nyt :D heippa!
 
Ja vielä sen verran, että saathan sinä heisku tarjotai teidän ristiäisissä mitä haluat, ja muutenkin tehdä juhlasta sellaisen kun haluatte! Pappi hoitaa kyllä sen virallisen ja tärkeimmän osuuden niinkuin kuuluu, kaikki muu voi mennä miten itse haluatte :) onnea pienelle tulevan nimen johdosta!!
 

Yhteistyössä