Risottoa tavallisesta riisistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Voiko risottoa tehdä tavallisesta riisistä (esim. Uncle Bens pitkäjyväinen), vai pitääkö aina olla sitä risottoriisiä? Mikä ero näillä riiseillä ylipäänsä on?

Teen aina tavan tummasta pitkäjyväisestä riisistä risoton.
Ja hätä tingassa olen tehnyt jopa puuroriisistä, en vain ole keittänyt sitä niin kauaa että olis
ehtinyt puuroutua

OK, kiitos! Elämäni ensimmäistä risottoa siis tekemään :) Mutta mikä ihmeen ero noissa riiseissä sitten oikein on? Vai yritetäänkö taas huijata tällaista keltanokkakokkia ostamaan kallista risottoriisiä...

No jos sä sitä suomalaista hemapa "risottoa" teet niin sen voi tehdä vaikka makaronista. Oikea risottoriisi tekee risotosta kermaista ja jyvät tarttuvat toisiinsa. Kokeile niin huomaat itse eron.

Alkuperäinen kirjoittaja risollo:
No jos sä sitä suomalaista hemapa "risottoa" teet niin sen voi tehdä vaikka makaronista. Oikea risottoriisi tekee risotosta kermaista ja jyvät tarttuvat toisiinsa. Kokeile niin huomaat itse eron.

eiku oon tehny sillee et oon kuullottanu sipulin pannulla ja sitte lisänny riisit ja lihaliemen ja keittäny risoton siinä pannulla loppuun, ja sitte lisäkkeeks paistanu esin broilerifilettä tms.

Riisi tekee kermaista :D
Ehkä nyt meni vähän vinoon tuo juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:

Tolla kermaisuudella varmaan tarkoitetaan sitä, että risotto ikäänkuin "kökkööntyy yhteen" risottoriisillä :) Meillä lapsille maistuu kuitenkin parhaiten tuo suomalainen hemapa risotto tavallisella riisillä, risottoriisistä tehdystä eivät tykkää just tuon kökkööntymisen takia.

Sillä suomalaisella risotollahan ei sitten ole mitään tekemistä oikean risoton kanssa. Oikea italialainen risotto tehdään arborioriisistä, josta vapautuu paljon tärkkelystä ja se kuuluukin vatkata sellaiseksi puuromaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:

Tolla kermaisuudella varmaan tarkoitetaan sitä, että risotto ikäänkuin "kökkööntyy yhteen" risottoriisillä :) Meillä lapsille maistuu kuitenkin parhaiten tuo suomalainen hemapa risotto tavallisella riisillä, risottoriisistä tehdystä eivät tykkää just tuon kökkööntymisen takia.

Kiitos. En tajunnut, että täällä pitään niin rautalangasta vääntää, ettei jengi tajua mitä tarkoitetaan kermaisella tekstuurilla... huokaus.

:D viimeisin viesti. No joo. Musta risottoriisimäinen on ehdottomasti parempi, joten kun tänään erehdyin laittamaan tummasta pitkäjyväisestä ja toivoin turhaan että siitä tulisi sellaista ihanan kermaista, niin ei tietty tullu, hölmö minä! Mutta: pelastin sen lorauttamalla sekaan puolikkaan kermatölkin, näyttää ainakin tuhannesti paremmalta! Mutta risottoriisillä saa varmasti terveellisemmän version ilman kermaa ja aidomman maun. Testaillaan mitä tuli!

Yhteistyössä