risotto

Mä teen niin, että ruskistan broilerit ja kuullotan sipulit (tavallinen ja valkosipuli), lisään mausteet, vettä+kana-/kasvisliemikuution ja riisit (käytän tavallista riisiä risottoriisin sijasta). Anna hissukseen kiehua ja lisään herne-maissi-porkkanaa, kun nestettä on vielä jäljella. Annan hetken vielä "muhia", mutta neste ei saa kokonaan loppua, jotta risotosta ei tule kuivaa.

njamm
Ängempä minäkin tähän ketjuun kyselemään :)

Tietääkö kukaan miten se koulun jauheliharisotto tehdään? Oli niiiiin hyvää. Olen katsellut risotto-ohjeita mutta en vielä ole sellaiseen ohjeeseen törmännyt missä se olisi tehty uunissa. Eikös se koulun risotto ole uunissa tehty?

vieras
paistan lihat pannulla ja paiston loppuvaiheessa lisään purkillisen tuorejuustoa ja/tai kermaa.

Riisin keitto veteen lisään myös loppuvaiheessa jonkin pussin vihanneksia (hyvää ilmankin)
Kun vesi on melkein imeytynyt kadan kattilaan liha-juustoseoksen.

Aurajuusto ja uusi fetalevite sopivat oikein hyvin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja njamm:
Ängempä minäkin tähän ketjuun kyselemään :)

Tietääkö kukaan miten se koulun jauheliharisotto tehdään? Oli niiiiin hyvää. Olen katsellut risotto-ohjeita mutta en vielä ole sellaiseen ohjeeseen törmännyt missä se olisi tehty uunissa. Eikös se koulun risotto ole uunissa tehty?
Laitos uuneissa tulee parempia, kun ne ovat kiertoilmauuneja. Niissä ei kuivu ruuat niin helposti kuin tavisuuneissa.

Mutta kokeile: riisi, vei ja mausteet, paistettu jauheliha ja kasvikset tms. uuniin 200 astetta, kunnes vesi on imeytynyt. Kattilassakin tulee kyllä ihan hyvää.

Ja juustokastikkeen voi tehdä vielä päälle ja kuorruttaa vaan sillä valmiin risoton. Esim. 225 astetta ja 15.20 min uunissa.

mausteinen risotto
Ruskistan broilerit, siirrän ne pois pannulta.
Kuullotan pari valkosipulinkynttä ja sipulin. Joukkoon risottoriisi ja kuullotusta pari minuuttia.
Sitten pari desiä vettä joukkoon ja keitto, kunnes neste imeytynyt.
Murennan sekaan kanaliemikuution ja tomaattisosetta ja makeaa chili-kastiketta ja lisään pussillisen tomaatti-salsa-kasvissekoitusta.
Taas vettä aina sitä mukaa kun se imeytyy ja haudutetaan kunnes riisi kypsää.
Loppuvaiheessa lisään joukkoon broikut.
Nam!

Yhteistyössä