Riskisynnyttäjä?

vieras
?? eiköhän riskisynnyttäjä ole ennemminkin jonkun perussairauden tai vaikka huomattavan ylipainon takia, eikä iän. itse olin 36 vuotiaana ensisynnytäjä, eikä kukaan minään riskisynnyttäjän pitänyt, ja kolmannen lapseni sain päivää vaille 40v,eikä silloinkaan edes vihjailtu mistään lisätutkimuksista. olen perusterve ja lapset myös tulleet ajallaan ja olleet terveitä. meillä taas sokerirasitus otetaan jos BMI on yli 25. minultakin siis 2 raskaudessa kun jäi vähän vauvakiloja ekasta...

Alkuperäinen kirjoittaja Disaronno:
Ok, ihmettelin vain tätä asiaa kun edes minä en ollut 29 vuotiaana riskisynnyttäjä vaikka oli neljäs raskaus ja kaksoset tulossa. Eikä minulta otettu edes sokerirasitusta.
Ei kaikkialla otetakaan, jos ei ole mitään altistusta joko oman painon tai geenien puolesta. :) Mut tosi monella paikkakunnalla on nykyisin siirrytty siihen, että se otetaan kaikilta automaattisesti. Pitää vielä lisätä, et mun mielestä ihan hyvä juttu, sen verran monta rd-tapausta omassa tuttavapiirissä jäänyt havaitsematta, kun ei ole ollut mitään syytä tarkistaa äidin sokereita. :)

Riskisynnyttäjäksi sen sijaan katsotaan mun käsittääkseni myös monikkoraskaudet (sekä just esim. jonkun äidin sairauden johdosta tai aikaisempien raskaushistorioiden vuoksi jne.)... tosin ei sitä välttämättä huomaa muusta kuin, et seurataan tarkemmin (kuten suakin varmaan?).

Yhteistyössä