Rintatulehdus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipiä

Vieras
Hei,

osaisikohan joku auttaa..

Olen ollut flunssassa koko viikon, mutta kuumetta ei ole ollut. Viime yönä heräsin siihen, että toisessa rinnassa oli älyttömän iso kova pahkura ja todella kipeä. Minulla on 8 kk vanha vauva, jota imetän vielä, n. 4-6 kertaa päivässä.

Ounastelin, että varmaankin rintatulehdusta. Koko päivän rinta on ollut todella kipeä ja pahkuraa tuntuu. Olen imettänyt tyttöä kipeästä rinnasta ja se helpottaa aina vähän hetkellisesti, samoin kuin lämpöpussi.

Nyt kuitenkin minulle nousi lämpöä, 37,6. Pitäisikö mennä lääkäriin vai voinko seurailla tilannetta kotona, lämmittää rintaa ja imettää paljon..?

Mitä mieltä olette ? Pelkään että saan jonkun kammottavan rintapaiseen ja joudun leikkaukseen........ :o mutta terveyskeskusjonot ei houkuttaisi näin lauantai-iltana...

tuntuu aika uskomattomalta, mutta apua vois koittaa saada vanhan ajan konsteista. Juttelin yks päivä muutaman äidin kanssa ja he sanoivat omasta kokemuksesta saaneensa apua alkavaan rintatulehdukseen kaalinlehdistä. kuulemma tuore kaalinlehti laitetaan rintsikan sisään kipeen kohdan päälle - se kuulemma "sulaa" siihen kuin laastariksi ja auttaa

Kiitos kun jaksatte vastailla!

Olen yrittänyt lukea asiaa nettisivustoilta mutta ristiriitaisia ohjeita on.. Toisaalta sanotaan että vuorokauden jälkeen lääkäriin, mutta jossain kehotetaan hakeutumaan lääkäriin heti jos tulee kuumetta. :o

Kaipasinkin siis teiltä käytännön kokemuksia ! :)

Tukos aiheuttaa infektion kaltaisen tilan kudokseen, joten kyllä, lämpö voi nousta ja koko touhu tuntua tulehdukselta vaikkei se sitä ole.

Pumppaa, lypsää käsin, imetä, kaalinlehteä kehiin, lämpönen suihku ja siellä hierot varovaisesti pahkuraa pehmeäksi..

Älä käytä liivejä jos pystyt olla ilman.

En menisi vielä lääkääriin sinuna.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sorry kun jankkaan..

Mutta ette siis minuna lähtisi lääkäriin ainakaan tänään ??

En lähtis vielä. Tosin jos vointi on huono (minkä vain sinä itse tiedät) menisin. Itselläni oli imetyksen aikana yhteensä 7 tukosta ja 4 rintatulehdusta. Muuten oireet olivat samat, mutta rintatulehduksessa kuume nousi 40 asteeseen kun tukoksessa se nousi vain 38 asteeseen. Ja se myös oli erona, että tukos lähti pumppaamalla, imettämällä, hieromalla ja yhdellä särkylääkkeellä ja rintatulehdus taas ei lähtenyt ilman antibioottia

Minä en ainakaan vielä lähtisi lääkäriin. riippuu tietysti, kuinka kipeä rinta on. Toisinaan itsellä tullut niin kipeäksi, ettei kärsi kättä nostaa. Itselläni johtunut nuo muhkurat siitä,että rinta on pakkautunut täyteen maitoa, joka ei ole päässyt ulos. On siis tiehyt mennyt tukkoon, tullut ns. piimäkokkare tiehyen suulle. Se on älyttömän pieni valkoinen piste, jota saa hakemalla hakea nännistä, mutta kun se löytyy ja saa "revittyä" irti (oon käyttänyt pinsettejä), niin saa olla pullo valmiina, kun rinta tyhjenee kerralla ja paineella :).
Olen myös joskus syönyt lääkekuurin rintatulehdukseen. Silloin toinen rinta tuli yhtäkkiä kipeäksi ja nousi nopeasti kuume reiluun 38 asteeseen. Muita oireita ei ollut, joten lääkäri päätteli,että olisi rintatulehdus.
Jos olosi on sietämätön, eikä suihku, kaalinlehdet, jyväsäkki ja särkylääke auta, niin ehkä sinuna kävisin katsomassa, onko tk:n jonot ihan mahdottomat.

No mulla ollut muutaman kerran (alkava?) rintatulehdus. Kuumetta ollut yli 39 astetta, flunssaa myös. Rinnassa juuri tuollainen kipeä pahkura. Kuumaa vettä laitoin pulloon ja sitä pidin kipeän kohdan päällä. Rinta ei ollut aivan sairaan kipeä, niin en mennyt lääkäriin. Tulehduskipulääkettä voi ottaa imettäessäkin ymmärtääkseni silloin tällöin. Jos kovasti pahenee, niin sit lääkäriin, mutta en muuten tänään lähtis.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tukos aiheuttaa infektion kaltaisen tilan kudokseen, joten kyllä, lämpö voi nousta ja koko touhu tuntua tulehdukselta vaikkei se sitä ole.

Pumppaa, lypsää käsin, imetä, kaalinlehteä kehiin, lämpönen suihku ja siellä hierot varovaisesti pahkuraa pehmeäksi..

Älä käytä liivejä jos pystyt olla ilman.

En menisi vielä lääkääriin sinuna.

peesi

Yhteistyössä