rintatulehdus,neuvokaahan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipeä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipeä

Vieras
Minulla ilmeisestikkin on alkava rintatulehdus.sain melko varmasti sen eilen sateisella säällä,eli kylmetin rintani.Rinnassa on punainen kohta ja lämpöä melkein 38.voiko tulehdus parantua itsestään,vai onko syytä rynnätä heti päivystykseen hakemaan antibiootit?tai voiko edes odottaa aamuun... :/

Voit odottaa aamuunkin.. mutta jos pääset rientämään ostamaan jostan kaalinlehtiä plus maitorahkaa ja haudottelet niillä, ja jollain lämpimällä myös.. ja tietty jos saisit rintaa jotenkin tyhjennettyä.

Mulla oli tulehdus myös siten, että sinnittelin eka kotona seuraavaan päivään ja sitten menin lääkäriin, sain antibiootit ja otin iltapäivällä yhden ja jo illalla rinta alkoi helpottaa. En tiedä, auttoiko se antibiootti niin nopeasti.. joka tapauksessa vastoin ohjeita en muistanut (muutettiin juuri niinä päivinä) syödä koko kuuria vaan napsin ehkä jotain kolme tablettia ja siihen se kuuri sitten jäi, mutta niin jäi tulehduskin :)

Kyllä se voi parantua kotihoidollakin, vaikka jotkut (kuten se minunkin tapaamani) lääkärit niin väittääkin että ei paranisi.

http://www.imetystukilista.net/faq/mastitis.php

Täällä hyviä ohjeita. Itse olen käyttänyt maitorahkakääreitä. Huomaat kyllä huomenna olostasi, tarvitaanko lääkärikäyntiä.

alkava rintatulehdus voi parantua ihan kotihoidollakin. Minulla oli todella monta alkavaa tulehdusta ja vain yksi meni niin pahaksi että sain antibiootit. Rintaa pitää tyhjentää, tyhjnetää ja tyhjentää...siinä hoitomuoto lyhykäisyydessään. Eli vauva tissille kiinni ja pumppua perään. Tosi hyvin sain ite tyhjentämällä niitä ohi, mutta yksi äityi niin pahaksi että tarvisin antibiootit.

Tyhjennä, tyhjennä. Parin, kolmen tunnin välein. Seuraa yölläkin tilannetta. Jos oireet eivät helpota vuorokaudessa, kannattaa aloittaa antibiootit, ettei tulee kovaa kipua. Mulle on sanottu, että ei mitään kylmää tulehdukseen, eikä varsinkaan rintoihin. Kylmästähän ne tulehdukset usein juuri alkavatkin, eli tulee helposti vain lisää tiehyttukoksia. Jos rinta on pakkautunut ja tyhjentäminen hankalaa, käytä esim. lämmintä vehnätyynyä tms. apuna tyhjennyksessä. Rinnan tyhjänä pitäminen on siis tärkeää, älä kuitenkaan riko nännin ihoa. Buranakin voi auttaa.

itselläni myös oli alkava rintatulehdus 2 kertaa molemmilla kerroilla selvisin koti hoidolla. kävin lämpimässä suihkussa pariin otteeseen ja hieroin rintoja. ja otin muutaman särkylääkkeen kuumeen alentamiseksi.

No oikeastaan toi ei vielä ole ehtinyt tulehduksen asteelle vaan siellä on ilmeisesti vasta tiehyttukos. Tulehduksessa nimittäin kuume nousee huippunopeasti todella korkealle, mulla alkoi kerrankin siten että heräsin yöllä kun palelin ja lämpöä olikin 42 astetta. Silloin vasta on antibioottien aika. Nyt kannattaa kuumentaa rintaa tosissaan ja varmistaa että se tulee typötyhjäksi. Sitten lämmintä päälle, vaikka kaulaliina vielä rinnan ympärille (löysästi) ja lepoa. Jos tulehdus kuitenkin pääsee kehittymään, niin se voi tosiaan iskeä niin yllättäen ja hurjana, että voit joutua lähtemään keskellä yötä lääkäriin. Voithan yrittää saada antibiootit jo varuiksi, mutta ihan vielä ei ole niiden aika eikä turhaan kannata ottaa. Tiedät kyllä koska on niiden aika, sillä varsinainen tulehdus on tosi hurja tauti.

Mutta voi olla ettei se tästä pahene, jos rinnat tyhjenevät kunnolla ja saat ne pidettyä tyhjinä muutaman päivän. Kipeä kohta on yleensä kipeä jonkin aikaa, siis pari päivää (ja voi sattua todella ikävästi), mutta jos kuume laskee ja olo kohentuu, niin todennäköisesti olet saanut tukoksen irti eikä tulehdusvaaraa enää ole. Paitsi että tukokset saattavat joillakin uusia herkästi (niinkuin minulla onnellisella). Kannattaa siis olla jatkossakin vähän tarkkana ja hoitaa heti.

Yhteistyössä