Rintasyövän pelko ja muutama muukin syöpä :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierastaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierastaa

Vieras
Tausta lyhyesti on se, että isäni kuoli juuri hiljattain syöpään ja mieheni on sairastanut saman syövän kaksi kertaa. Hoidot loppuivat juuri. Vielä hällä on toipuminen niistä kesken.

Mulla on itselläni aika ajoin ihan karmea syövän pelko. Isäni kuoleman jälkeen e on ollut välillä tosi rajua.

Nyt taas kyttään rintojani. Mälvään ja muljaan ja tuijotan, että tuleeko niistä eritettä. Tänäänkin olen monesti kurkannut rintoja päivän aikana ja sitten yhtäkkiä illalla huomasin millin kokoisen pienen "tahran" tulleen liiveihin sisäpuolelle. Se saattoi hyvin olla jotain mitä mulla oli käsissä tai sitten nännistä tullutta jotain rasvaa. Sitä ei tosiaan ollut liivissä kuin häviävän pieni kohta. Ja kun kokeilin niin liivi ainakin asettui niin, että se oli nännin yläpuolella.

Olen imettänyt yhteensä 7vuotta. Imetyksen loppumisesta on joku 1,5v aikaa.

Tämä rintojen tuijottelu on karmeaa. :( Suvussamme ei ole syöpää muuta kuin tuo isäni syöpä ja sekin oli keuhkosyöpä, joka tuli ihan tupakoinnista.

Mikset menisi mammografiaan? Kyllä sielä voi jokainen nainen käydä ihan ilman mitää pelkoja syynä :)

Mutta jatkuvalla rintojen tutkimisella ja niiden ajattelulla saat taas kyllä varmasti maidon muodostumaan rintoihin, ett voi niihi tullakin jokunen pisara :)
Mää itseasiassa muistelen meidän äidin aina tarkistaneen rinnat saunassa, ja oisko pyyhkässy niistä jonkun pisaran aina pois? Jotenkin tuttu ele.. Jos joko 40-50vuotias lukee, ehkä tietää tuleeks tisseistä puristamalla jotai..

Mutta niinhän se on, että jokainen on terve vasn niin kauan kunnes tutkitaan. Jokaisella on jotain :)

Joo ja minäkin tiedän, että monella tulee ja mullakin siis nänneissä yleensä molemmissa aina semmosta valkosta töhnää siinä. Ikäänkuin kuivunutta maitoa. Tosi pitkään sain puristamalla ihan selkeää maitoa imetyksen jälkeen. (En tiä miks sillon sitä testailin, ihan muuten vain.)

En halua muuten vaan mammografiaan, koska kyllä nekin säteet taas hallaa tekee ihmiselle. :/

Eikä voida siis edes puhua mistään pisarasta. Sitä ei siis ollut edes pisaran vertaa siinä. Ei edes nuppineulan pään kokoista.

Joo ja minäkin tiedän, että monella tulee ja mullakin siis nänneissä yleensä molemmissa aina semmosta valkosta töhnää siinä. Ikäänkuin kuivunutta maitoa. Tosi pitkään sain puristamalla ihan selkeää maitoa imetyksen jälkeen. (En tiä miks sillon sitä testailin, ihan muuten vain.)

En halua muuten vaan mammografiaan, koska kyllä nekin säteet taas hallaa tekee ihmiselle. :/

Eikä voida siis edes puhua mistään pisarasta. Sitä ei siis ollut edes pisaran vertaa siinä. Ei edes nuppineulan pään kokoista.

Minulla on suvussa paljon rintasyöpää. Olen käynyt nuoresta asti säännöllisesti tutkituttamassa rinnat, mutta tähän ikään (34v) mennessä vain kerran "puolikkaassa" mammografiassa. Ahdistuin asiasta tosi paljon joskus parikymppisenä ja oin aivan varma että kuolen kymmenen vuoden sisään, mutta nykyään ahdistus on helpottanut kun olen käsitellyt muita vaikeita asioita elämässäni. Onko sinulla muita stressinaiheuttajia, jotka voisivat purkautua tuona syövän pelkona?

Minulla on suvussa paljon rintasyöpää. Olen käynyt nuoresta asti säännöllisesti tutkituttamassa rinnat, mutta tähän ikään (34v) mennessä vain kerran "puolikkaassa" mammografiassa. Ahdistuin asiasta tosi paljon joskus parikymppisenä ja oin aivan varma että kuolen kymmenen vuoden sisään, mutta nykyään ahdistus on helpottanut kun olen käsitellyt muita vaikeita asioita elämässäni. Onko sinulla muita stressinaiheuttajia, jotka voisivat purkautua tuona syövän pelkona?

On muistakin stressinaiheuttajia kyllä. Sain juuri viikolla tietää, että työni ei ehkä jatkukaan kesän jälkeen ja lisäksi paljon stressiä on aiheuttanut myös isäni perunkirjoitus jne jutut viimeisen 2kk aikana.

Tällä hetkellä mulla PITÄIS kuukautiset alkaa ihan nyt tai lähipäivinä, mutta olen syönyt jo kolme päivää Primolut Nor 10g tabetteja yhden päivässä. Siirrän kuukautisia pari viikkoa tulevan lomareissun takia. Eli oikeasti tässä kohtaa ei edes saisi ja kuuluisi rintojaan kytätä tietystikään enkä tiedä paljonko tuommoinen hormonivalmisteen käyttö vielä voi tehdä jotain rinnoissa... Joka tapauksessa kohta ne on arat tästä mälväämisestä.

Viikolla aiemmin sain jo kuriin syövän pelkoni mitä oli jo jatkunut pari viikkoa, mutta nyt se laukesi uudelleen tänään ja epäilen, että ison osan tekee juuri tuo työpaikan ilmoitus torstaina. :(

Omalla kokemuksella melkeinpä sanoisin, että kannattaa hakea keskusteluapua noihin stressaaviin asioihin, sillä jälkiviisaana minun vaikeat ja ylirasittavat kokemukset alkoivat nimenomaan purkautua suurena sairauksiin liittyvänä ahdistuksena. Kuulostaa ihan samalta kuin minulla, en jossain vaiheessa pystynyt suunnilleen ajattelemaankaan mitään muuta kuin sairastumista ja tutkimaan kehoani :/

Terapiassa kävin talvella, mutta se psykologi oli tosi huono. En saanut siitä mitään irti. En oikein tiedä mistä löytäisin uuden.

Mulla on pian 35v joukkoseulonta ja aattelin siellä kysellä, että kenelle voisin puhua. Viikolla puhuin neuvolan th:lle peloistani ja tulikin parempi olo. Tänään vain iski tää. :(

Rintoja kannattaa tutkia ihan kerran kuussa muutama päivä kuukautisten loppumisen jälkeen (kiertopäivä 7 esim.). Useammin jos räpeltää niin voi tulla jo pelkästä räpellyksestä johtuen eritettä tms kun prolaktiinihormonia (joka taas liittyy maidontuotantoon) alkaa erittyä rintojen stimuloinnin vuoksi.

Jos huomaa jotain epäilyttävää rinnoissa, parin viikon seuraaminen jopa kuukaudenkin ei ole pahasta, jos ilmestyy patti joka suurenee niin kantsii käydä näyttämässä.

Jos epäilee jo itsekin, mammografiaan kantsii mennä eikä yhdestä/kahdesta mammpgrafiasta niin pal säteilyä tuu et tarttis olla huolissaan.

Tuo, että isälläs on ollut syöpä, ja miehelläs myös niin on ihan luonnollista et itseä alkaa pelottaa ja muut stressaavat tilanteen elämässä projisoituu syövän pelkoon.

Muista, että rintasyöpä vaikka onkin yleinen on hyvin hoidettavissa. Kerran kuussa tutkiminen riittää ja kannattaa katsoa ihan ohjeet siihen miten rinnat tulisi tutkia. Kun kerran kuussa tutkii, niin mahdollinen syöpä jos sellainen joskus iskee niin löytyy ajoissa ja hyvin lievillä hoidoilla siitä paranee. Tietoinen kannattaa olla mut turha pelko on huono. Se vaikeuttaa elämää vaan turhan päiten.

Ymmärrän pelkosi, mutta siitäkin voi päästä eroon. Liiallinen itsensä tarkkailu kannattaa lopettaa. Eihän sitä koskaan tiedä mikä syöpä tulee jos on tullakseen. Isäni kuoli keuhkosyöpään ja anoppi aivosyöpään(aiemmin oli sairastanut rintasyövän) ja siinä vaiheessa myös itselleni tuli syövän pelko, mutta jossain vaiheessa sekin meni ohitse.

Minulla on silmän suonikalvossa luomi, mikä on kasvanut aiemmista kontrollikäynneistä. Seurattu puolen vuoden välein. Kasvu oli edelliskerralla vielä pientä, mutta sitä ei tiedä miltä näyttää heinäkuussa. Sitä elää vaan päivän kerrallaan...joskus tietty suunnittelee pidemmälläkin tähtäimellä asioita. Ei jaksa murehtia etukäteen, murehtii sitten jos tulee sen aika. Murehtimalla kukaan ei voi lisätä elinpäiviensä määrää :)

Terapiassa kävin talvella, mutta se psykologi oli tosi huono. En saanut siitä mitään irti. En oikein tiedä mistä löytäisin uuden.

Mulla on pian 35v joukkoseulonta ja aattelin siellä kysellä, että kenelle voisin puhua. Viikolla puhuin neuvolan th:lle peloistani ja tulikin parempi olo. Tänään vain iski tää. :(

En ole ikinä käynyt noissa seulonnoissa, mutta tämä on hyvin mielenkiintoista:
Biomedicum

Törmäsin tällaiseen kirjaan, enkä voinnut vastustaa esikatselun jälkeen tilata kirjan. Eikä ollut hinnalla pilattu. Tämä sai itseni miettimään aikaisempia valintojani ja löysin paljon kiinnostavaa tietoa.

http://www.amazon.com/Yourself-Infected-Chronic-Good-Health/dp/1491865415/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1400534197&sr=8-1&keywords=hagelstam

Jos epäilee jo itsekin, mammografiaan kantsii mennä eikä yhdestä/kahdesta mammpgrafiasta niin pal säteilyä tuu et tarttis olla huolissaan.

Tämä riippuu ajasta. Säderasituksen vuoksi mammografioita ei tehdä kuin vain kerran vuodessa. Tämä kannattaa muistaa, jos on sairastanut rintasyövän ja käy säännöllisissä kontrolleissa mammografioineen – ei kannata osallistua joukkoseulontaan, vaikka saisi kotiinsa kutsukirjeen. Kirje lähetetään kaikille ikäluokan naisille sairaushistoriaa tuntematta.

Ai miksi tämä koskee minua? Napsin itse mammografioita töissäni ja turhan usein asiakas kertoo käyneensä myös joukkoseulonnassa. Kuvia ei pysty silloin ottamaan ja radiologi joutuu tyytymään ultraäänitutkimukseen, joka ei ole yhtä hyvä rintasyövän löytämisessä kuin mammografia. Kutsukirjeessä saisi olla asiasta maininta.

Yhteistyössä