Rintaraivari?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 viikkoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3 viikkoa

Vieras
Hei!
Olen ihan tuore äiti ja tässä vielä harjoitellaan. Luin jostain vauvanhoitoketjusta ""rintaraivareista"", mitä ne on ja mistä ne johtuu?
Mulla pikkutyttö (kolme viikkoinen) on alkanut rauhattomaksi rinnalla, sätkii kovasti, sylkee pois tissin ja ""hyökkää"" takaisin. Jo hyvin imetykseen tottuneet nännit ovat taas arat moisesta käytöksestä.
Ei ole henkisestikkään kovin mukavaa, mua alkaa aina ärsyttämään, meillä kun imetään päiväsaikaan kahden tunnin välein. Onko muilla vastaavaa, kauanko tämä jatkuu vai onko tämä vasta jonkun jutun alkua?
Kommenteista kiitollinen!

Meillä neljä viikoinen poika ja alusta asti ollut rintaraivareita. Välillä pahoja ja välillä syö ihan nätisti. Neuvolassa sanoivat, että kuulostaa ihan normaalilta. Todennäköisesti tilanne paranee, kun ikää tulee lisää ja samalla imutehoa ja kärsivällisyyttä. Itse olen huomannut, etä pitkien unien jälkeen on raivossa heti, jos ei saa ruokaa. Rauhoittuu vasta, kun on saanut jotain mahanpohjalle. Raivotessa näyttäs myös ilmaa menevän eli nostan välillä röyhtäisemään. Ei voi mitään, mutta meillä näyttäs kuuluvan malliin, kuten mieheni tilanteen kuittasi : )

Moi!

Yksi syy saattaa olla, että maitoa tulee niin runsaasti että vauva ei oikein saa nieltyä kaikkea ja suuttuu siksi rinnalle. Voisiko sulla olla ns. suihkutissit, joista tulee paljon maitoa imemättäkin? Imetystukilistan sivuilla on juttua suihkutissien ""hoidosta"":

http://www.imetystukilista.net/faq/newman_koliikki.php#liianrunsas

Mulla on maidontulo hyvin runsasta, ja alkuun oli paljonkin ongelmia imetyksessä. Rohkaisuna voin kuitenkin sanoa, että kun poika oli n. 5 viikkoinen, niin alkoi mennä paljon paremmin. Nyt ikää 7 vkoa.

Tsemppiä sinulle ja onnea vauvasta!

Meillä moista käytöstä neliviikkoisella vauvalla imemisen loppuvaiheessa kun alkaa unettaa; irrottaa otteen rinnasta ja sitten ""äkäisesti"" kiinni uudelleen. Hauskaa seurattavaa myös unen tullessa kun pieni yrittää vastustella silmien kiinni painumista, ottaa tuiman ilmeen mutta lopulta uni vie voiton : )

Rintaraivareita oli meiulläkin juuri tossa iässä. Kesti muutaman viikon ja sitten pikkuhiljaa rauhoittui. Nyt ikää 3 kk ja hyvin pyyhkii. Meillä auttoi ihan imetysasennon vaihto sylistä makuuasentoon. Poika tuntui useimmiten hermostuvan erityisesti, jos ruuasta oli pitkä aika ja nälkä kova (niinkuin jollakin muullakin tässä ketjussa). Voimia!

kyllä noita ""kausia"" tulee ja menee välillä tuossa pikkuvauvaiässä, helpottaa sitten (tai meillä helpotti) kun kasvoi ja tuli rytmiä yms. Itellä autto monesti että aloitin imetyksen seisten/kävellen....silloin tarttui hyvin rintaan ja alkoi imeä rauhassa jolloin saattoi sitten hetkisen kulutta mennä istumaan ja syöntihetki jatkui ráuhallisesti.

Yhteistyössä