rintapumpun tarpeellisuus? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla alkoi toisen lapsen kanssa imetys sujumaan vasta lapsen ollessa kuukauden ikäinen. Siihen saakka sai suurimman osan maidosta pumpattuna. Ilman pumppua olisin jättänyt vähätkin imetyskerrat kivun vuoksi väliin ja maidontuotanto olisi loppunut. Pumppu mahdollisti vuoden imetyksen.

Mutta ekan kanssa ei ollut mtn käyttöä, joten varmuuden vuoksi en hankkisi.

Mulle on molemmilla kerroilla ollut elintärkeä, maitoa tuli niin paljon että itkin kivusta ja huokaisin helpotuksesta kun sai pumppaa pois. Tämä tietty tasoittuu ajallaan. Lisäksi pystyi pumppaa maitoo niin että sai esim käytyä kampaajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Elintärkeäm;25925336:
Mulle on molemmilla kerroilla ollut elintärkeä, maitoa tuli niin paljon että itkin kivusta ja huokaisin helpotuksesta kun sai pumppaa pois. Tämä tietty tasoittuu ajallaan. Lisäksi pystyi pumppaa maitoo niin että sai esim käytyä kampaajalla.

Peesi, mulla myös "ongelmana" se että suihkus välillä niin että oli pakko vähän tyhjentää ettei vauvareppana tukehdu..

Ei ehkä kaikille tarpeellinen, mutta toisille voi tosiaan olla lähes elintärkeä laite. ;)

Mulle se on ollut ihan turha. Ei sen takia, ettei olis tarvinnut joskus pumpata, mutta oon hoitanut sen käsin, on ollut kaikista nopeinta niin eikä tarvii pestä ja keitellä pumppua.

Mä oon lypsänyt rintoja mm. rintatulehduksen yhteydessä ja sitten varastoon, koska en antanut lapselleni lehmänmaitoa missään muodossa ennenkuin se täytti 1v.

Kun maito nousi rintoihin, niin sitä pingotusta ei saanut millään muulla laskettua kuin pumpulla. Vauva ei saanut rinnasta otetta, kun oli niin pinkeänä, ei siis voinut auttaa rintojen tyhjentämisessä. Enpä tiedä mitä olisin tehnyt ilman pumppua.

No se riippuu a) maidontuotannosta b) siitä haluaako joskus poistua vauvan luota imetysväliä pidemmäksi ajaksi. Esim mulla esikoisen kohdalla meni tilanne niin,että halusin lisätä maidontuotantoa joten aina sillon tällön pumppasin imetysten välillä. Välillä taas oli "ihan kiva" saada jättää vauva isovanhemmilleen/isälleen ilman että tartti miettiä miten kauan ne pärjää ilman maitoa..Jonkun yösyötönkin voi isä hoitaa jos jääkaapissa on pumpattua maitoa..
Toisilla taas maitoa pukkaa yli vauvan tarpeen,jolloin sen voi pumpata pois -> ei pakkaudu rinnat täyteen ja jos ei pumpattua halua/tarvitse omalle vauvalleen sen voi myydä synnärille.

Ja kyllä,käsinkin voi lypsää mutta itse koin rintapumpun helpommaksi ja nopeammaksi.

Useimmilla se tarve tulee nimenomaan siitä ylituotannosta. Alussa maitoa voi tulla todella yli äyräiden. Lypsäminen on ihan hyvä vahtoehto jos se vain onnistuu, mutta mun suihkuilla olisi ollut todella hankalaa osua kuppiin, helpompi osua pumpun torveen.

Minulla oli pumppu, vaan empä sitä monesti tarvinut. Joitakin kertoja alussa pumppasin, kun oli niin pinkeenä rinnat, eikä lapsi ehtinyt niin paljoa syömään. Mutta sitten totesin, että lämpimässä suihkussa "ruutailu" auttaa paremmin ;) Joten oikeestaan ihan joutotavaraa oli meillä koko pumppu.

Sain lahjaksi rintapumpun ja sitä muutaman kerran kokeilin,helpommin sain maidon käsin lypsettyä.Näin ekan lapsen kohdalla mutta aika näyttää osoittautuuko tarpeelliseksi tulevan lapsen kanssa :)

No jos tissit meinaa räjähtää ja vauva nukkuu niin ei ihan tuu ekana mielee mennä repii vauvaa unilta vaan pumppaa pahimman paineen pois..Saa sitä maitoa pakkaseen sillei ja pahimman pingotuksen rinnoista pois.

Kyllä se melko kätevä kapistus vaan on..

Totesin myös käsin lypsämisen paljon helpommaksi kuin pumppaamisen. Jouduin imetyksen loppuvaiheessa tyhjentämään rintoja yöllä, kun lapsi alkoi nukkua yöimetysten yli. Rintoja alkoi särkeä niin kovaa, että pakko oli tyhjätä. Pari kertaa kokeilin lainassa olevaa pumppua, mutta se oli liian hankalaa. Käsin selvisi nopeammin.

Hanki vasta, jos oikeasti tarvitset, esim. rintatulehdusten takia. Ja silloin kannattaa hankkia kunnollinen sähkökäyttöinen pumppu, vaikka onkin kallis. EI mitään käsikäyttöistä.

Mä oon pärjänny ilman. Sillon ku on ollu tissit ylitäynnä, oon lypsäny käsin.
Nyt ei enää saa juurikaan irti käsipelillä, välillä oon kaivannu, jos vaikka on halunnu soseeseen laittaa. Tai se ajatus mielessä, että olisin imetysväliä pitemmän ajan pois. Mut en oo viitsiny niin vähän käytön takia ostaa.

En ois selvinny ilman pumppua.Mulla oli suihkutissit ja tosiaan piti enimpiä pumppailla pois että vauva sai otteen sekäi nieltyä ilman kakomista.Pakkaseen myös tuli maitoa jemmattua, käsipumpulla tarvitsi vaan hiljakseen vetää ja yhdellä pitkällä vedolla oli säiliö täynnä, ei menny liikaa aikaa ankä muutenkaan kokenu työlääksi, ja helpottihan se pumppaus sekä minun että vauvan elämää.

Yhteistyössä