rintapumpun säilytys steriloinnin jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

missä?

Vieras
minulla on philipsin avent isis rintapumppu, jonka ohjeessa käsketään steriloimaan pumppu ennen jokaista käyttöä. missä säilytätte pumppua steriloinnin jälkeen ja kuinka kauan, vai käytättekö heti keittämisen jälkeen? mitä jos joutuu monta kertaa päivässä pumppaamaan, pitääkö joka kerta keittää? ja miten kuivaatte juuri keitetyn pumpun, pyyhkeellä vai annatteko veden vaan haihtua esim pyyhkeen päällä?

Minä ostin aikoinaan tuttavien suosituksesta ihan tällaisen pullojen steriloijan, jota käytettiin mikroaaltouunissa. Oli turha.
Pesin lämpimällä saippuavedellä pullot ja pumpun osat. Melkeinpä joka käyttökerran jälkeen. Sitten huuhtelin lämpimällä vedelle. Keitin kaikki tämän jälkeen hellalla kattilassa. Nostelin pihdeillä kuivauskaappiin, joka oikeastaan on pyhitetty tätä tarkoitusta varten. Sieltä sitten kokosin tarvittaessa tai sitten ennakolta talouspaperin päälle. En tiedä, tarkemmilla saattaa olla tähän sanomisensa, mutta näin meillä.

Mulla oli mikrosteriloija kyllä ahkerassa käytössä. Siinä steriloin ja säilytin rintapumppua. Tämä oli esikoisen kohdalla, kun vielä steriloin pumpun joka käytön välissä. Toisen lapsen kanssa steriloin pumpun vain kerran päivässä ja jokaisen käytön jälkeen vaan pesin osat pesuaineen kanssa ja laitoin sterilaattoriin säilytykseen.

Aluksi steriloin joka käytön jälkeen (1kk), sitten kerran päivässä ja nykyisin (vauva 7kk) kerran viikossa jos niinkään usein. Joka käytön jälkeen pesen saippuavedellä ja huuhtelen kuumalla ja annan kuivua itsekseen.

En kyllä käyttänyt kuin max kerran päivässä, usein ehkä kerran viikossa niin jaksoin kyllä steriloida joka käytön jälkeen. Ensin pesin normaalisti tiskiaineella, mulla oli pullojen ym pesuun oma pulloharja, sitten huuhtelin ja annoin kuivua joko tiskikaapissa tai puhtaan pyyhkeen päällä. Säilytin pumppua käyttöjen välit tupperin kannellisessa muovikulhossa.

joo sitä juuri olen miettinytkin että jos steriloi heti käytön jälkeen niin mihin laittaa säilytykseen, varmaankin joku kannellinen rasia olis hyvä. kuinkahan kauan steriloitua pumppua voi sitten säilyttää rasiassa jos ei heti käytä? uskaltaako viikonkin pitää vai missä vaiheessa pitäis steriloida uudelleen?

Kyllä mulla oli yli viikonkin siellä purkissa, en sitten tiedä oliko miten steriili mutta eiköhän tärkeintä ole kuitenkin se puhtaus ja puhtaanahan se siellä kannen alla joka tapauksessa pysyi.

minä steriloin keittämällä, nostin kattilasta pöydälle kuivumaan puhtaan taitellun harson päälle. tämän jälkeen kuivauskaappiin erilliseen rasiaan, josta jäi kansi hieman auki. en säilyttäisi täysin suljetussa tilassa jos on vaarana että jää edes vähän kosteutta niihin silikoniosien mutkiin. jos oli pitkä käyttöväli niin huuhtaisin vain läpi keitetyllä vedellä, käytönhän voi aloittaa vaikka ei olekaan täysin kuiva se pumppu.

Minä pumppailin kaksi kuukautta maitoa vauvalle, toisen kuukauden vain pumppasin. Aluksi keitin joka käytön jälkeen, myöhemmin muistaakseni pari kertaa päivässä. Tiskikaapissa säilytin, kuten tuttipullojakin.

Alkuperäinen kirjoittaja missä?;10320437:
minulla on philipsin avent isis rintapumppu, jonka ohjeessa käsketään steriloimaan pumppu ennen jokaista käyttöä. missä säilytätte pumppua steriloinnin jälkeen ja kuinka kauan, vai käytättekö heti keittämisen jälkeen? mitä jos joutuu monta kertaa päivässä pumppaamaan, pitääkö joka kerta keittää? ja miten kuivaatte juuri keitetyn pumpun, pyyhkeellä vai annatteko veden vaan haihtua esim pyyhkeen päällä?

Mulle synnärillä sanottiin, ettei pullojakaan tarvitse keittää, joten en keittänyt tai sterilonut pumppuakaan. Ihan vaan tavallisesti tiskasin sen. Säilytin astiakaapissa. Tiedän, että se kannattaisi säilyttää koottuna ja suojat päällä, mutta laiskana ihmisenä pidän sen osissa.

Eihän se rintakaan ole mitenkään "steriili" ja silti lapsonen siitä syö.

Eihän se rintakaan ole mitenkään "steriili" ja silti lapsonen siitä syö.

Ei olekaan, MUTTA rinnasta maito syödään heti. Pumpattu maito yleensä menee säilytykseen ja säilytyksen aikana bakteerit lisääntyvät. Siksipä jääkaappiin esim vuorokaudeksi tai pakasteeseen pidemmäksi ajaksi säilötty maito lienee viisainta pumpata steriloidulla pumpulla steriloituun pulloon.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä