Rintamamiestalon remontointi. Parketti vai lautalattia lattiamateriaaliksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Aloitettiin yläkerran pienen makuuhuoneen remppa, ja olen kovasti miettinyt lattia- ja seinämateriaaleja. Alakertaan tupaan aion laittaa lakatun lautalattian, koska se on kodikkaan näköinen, lämpimän tuntuinen jalan alla, ja kuitenkin aito materiaali.

Huone on kooltaan n. 12 m2, ja siinä on viisto katto. Kattoon ajattelin laittaa valkoiseksi maalatun paneelin/valkoisen mdf-paneelin.

Lattian kanssa olen kahden vaiheilla. Joko suht vaaleaa tammiparkettia, tai lautalattia. Lautalattia tulisi maksamaan noin tarvikkeineen noin 18-20 €/m2, parketti on kalliimpaa. Toisaalta makuuhuoneessa oleskellaan kuitenkin vähän, ja lattia ei joudu kovin kovalle kulutukselle, joten halpa laminaattikin menisi varmaan ihan hyvin?

Antakaa vinkkejä aloittelijalle! :)

Kaunis, sopii sen ajan taloihin, helppohoitoinen (esim.maalattuna tosi helppo kunnostaa välillä uudelleen). Älä missään nimessä sorru laminaattiin, on aina jotenkin ankea, halpa ja surullinen vaihtoehto.

[QUOTE="jaa";26622257]Jokos ootte purkamisen aloittanut? Meiltä löyty eteisen muovimaton alta kiva lautalattia.[/QUOTE]

Otetaan remppa huone kerrallaan, niin ei tarvitse kuskata huonekaluja kauemmaksi pois tieltä. Ollaan vasta purettu yläkerran huonetta, revitty muovimatto pois, ja poistettu vanhat tapetit. Siinäkin huoneessa on luultavasti alla lautalattia, joten katsotaan nyt mitä sieltä paljastuu... ja jos vanha lautalattia on hyvässä kunnossa, niin voimme säilyttää sen :)

Ei koske lattia-asiaa, mutta mielenkiinnosta utelen: Onko teillä pesutilat järjestetty miten? Onko talo alk.peräsessä kunnossa? Entä onko salaojia jne?

Itsekkin rintamamiestaloa harkitsevana ;)

[QUOTE="moi";26622389]Ei koske lattia-asiaa, mutta mielenkiinnosta utelen: Onko teillä pesutilat järjestetty miten? Onko talo alk.peräsessä kunnossa? Entä onko salaojia jne?

Itsekkin rintamamiestaloa harkitsevana ;)[/QUOTE]

Meillä on pesutilat lisäsiivessä. Pesuhuone-, sauna ja pukuhuone, (josta tehtiin kodinhoitohuone) remontoitiin viime vuonna. Emme tehneet itse, vaan teetimme remontin.

Talossa on tehty v. 1980 peruskorjaus, jossa lisäsiipi rakennettu, ja samalla asennettu vesikeskuslämmitys, ja parannettu eristystä. Katto laitettiin pari vuotta sitten, ja nyt olisi sitten tarkoitus miettiä lämmitysjärjestelmän korjaamista/muuttamista ja tehdä pintaremonttia koko taloon. Seinät olivat viime vuoteen saakka keltaiset ym. muuta ihanan 70-lukulaista :D

Salaojia ei ole (maaperä hiekkamaata) kuten ei täällä ole yhdessäkään talossa, koska niitä ei ole tarvittu. Paljon olen lukenut noista rintamamiestalojen korkauksista, ja joissakin paikoin salaojia tarvitaan, tai muuten edessä on kosteusvaurioita. Meillä ei ole sellaista kunnollista kellarikerrosta mihin vesi voisi mennä, vaan vain sellainen pienenpieni pottukellari.

Ehdottomasti lautalattia, mieluummin maalattuna! Onhan rintamamiestalo.fi sivusto tuttu, sieltä saa hyviä vinkkejä vanhan talon oikeanlaiseen remppaamiseen!

Yhteistyössä