Rintamaitoa tulee yhä vähemmän... Voinko lopettaa?

• Viestiketjun aloittaja uupunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
uupunut äiti
Olen imettänyt vauvaani vain alle viikon ajan. Imetys oli hankalaa alusta saakka eikä maitoa ole ikinä tullut riittävästi. Jouduin päättämään, etten imetä ollenkaan. Halusin kuitenkin yhä pumpata maitoa ja juottaa sen muutaman tilkan mitä tuli. Alkuun maitoa tuli noin 30-50 ml, jos olin pumpannut 30 minuuttia. Nyt samassa ajassa tulee vain 5-10 ml.

Synnytyssairaalassa minulle ehdotettiin pilleriä, joka tyrehdyttää maidontulon. En suostunut sitä silloin ottamaan. Olen siis todellakin kolme kuukautta pumpannut maitoa ja tämä on todella turhauttavaa, kun maitoa tulee tuskin yhtään ja joudun pumppaamaan yleensä vähintään puolituntia, joskus jopa tunnin, jotta saisin maitoa edes sen verran että sitä kannattaisi säästää. Tuntuu, etten meinaa edes ehtiä pumppaamaan missään vaiheessa. Olen kuullut monia juttuja siitä, että "Maito vain loppui n. 3 kk päästä ja lopetin imettämisen". Mietin, että voinko tuosta vain lopettaa pumppaamisen? Ei nimittäin olisi miellyttävää saada rintatulehdusta ja kovaa kuumetta, kuten kuulemma voi tulla, jos rinnat menee tukkeeseen tms.

Kidutanko itteäni vaan turhaan muutaman tipan sen takia, että vauva sais sitä niin mahdottoman arvokasta äidinmaitoa? Onko sillä määrällä väliä? Vauvahan saa siis korviketta enimmäkseen ja on kasvanut hyvin.

Lopeta se itsesi "kiduttaminen" ja anna maitoa vauvalle pullosta pelkästään. Ei se tee susta huonoa äitiä. Itse olen joutunut lopettamaan imetyksen ekan muksun kohdalla 4kk:iässä, tokan 5kk:iässä ja kolmannen vähän vajaa 6kk:iässä. Maito väheni radikaalisti kun vauvani ovat nukkuneet 10-12h yöunia 3kk:iästä.

Kun lopetat imetyksen pidä imetysliivejä parisen viikkoa ettei kaarituet ala painamaan rintoja ja lypsä rintaa hieman lämpöisessä suihkussa jos alkaa pakottamaan tai jos on rinta kova. Älä vaan pumppaa koska se lisää maidon tuotantoa.

Tsemppiä ja älä stressaa imetyksestä!

uupunut äiti
Kiitos vastauksistanne! Haluaisin lopettaa pumppaamisen saman tien, mutta toisaalta tuntuu että olisi helpompi päästää irti, jos nyt alkuun vähentäisin pumppauskertoja. Koin nimittäin rankkana sen, etten kyennyt imettämään ja koska kuitenkin jatkoin sen vähäisen äidinmaidon antamista pumppaamalla, niin pystyin jotenkin kestämään imetyspettymyksen. Kuitenkin pumppaamisen lopettaminen varmasti helpottaisi elämääni, kun ehtisin paremmin olla vauvankin kanssa. Joskus tuntuu vaan hölmöltä, kun vauva makaa sitterissä, tuijottaa minua ja minä pumppaan hänelle pikkutilkan maitoa, jonka hän juo pois muutamassa sekunnissa... No olenpahan ainakin yrittänyt.

vierass
Anna itsellesi armoa ja lopeta pumppaaminen. Lapsi kasvaa korvikkeella yhtä hyvin, ei imetyksen/pumppaamisen lopettaminen tee sinusta huonoa äitiä (kuten ei imettäminen hyvää). Parempi energinen äiti lapsen kanssa kuin pumppushown väsyttämä äiti.

joku muu
Ei kannata lopettaa kertaheitolla vaan vähennä pummpauskertoja pikkuhiljaa niin että pidennät välejä ja pummppaat kokoajan vähemmän kerralla, tai molempia. Ei mielestäni järkeä jatkaa enää vaan siirry pikkuhiljaa kokonaan korvikkeisiin. Ole onnellinen että onnistuit tarjoamaan rintamaitoa tämän 3kk, äläkä turhaan soimaa itseäsi. Ei imetys ole onnistuneen äitiyden mittari!

"Lissu"
Lopeta ihmeessä se pumppaaminen, ei sitä kukaan jaksa kuukausitolkulla. Parhaasi olet yrittänyt. :)

Sen vielä sanon, jos kuitenkin haluat kokeilla ettei jää turhaan kaihertamaan... 3 kk vauvan ja 1 viikon ikäisen vauvan imutehossa ja imuotteessa on hurja ero. Imetys saattaisi, siis _saattaisi_ nyt onnistua ihan eri tavalla. Voithan kokeilla, jos vauva rinnan vielä huolisi. :)

Mä tuskailin imetyksen kanssa noin ekat 2 kk molempien lasten kanssa, onnistui vain rintakumin avulla, mutta sen jälkeen helpotti paljon.

Yhteistyössä