Rintamaitoa soseisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pöljä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pöljä

Vieras
Lisäättekö itse tekemiinne soseisiin, esim. peruna-porkkana, mausteeksi rintamaitoa? Lypsättekö sen erikseen joka kerta? Pumpun peseminen ja keittäminen monta kertaa päivässä on aika työlästä, joten oon yrittänyt pumpata kerralla isomman määrän, kun se kai säilyy jääkaapissa ainakin vuorokauden. Olen kuitenkin havainnut, ettei maku ole enää seuraavana päivänä hyvä. Voiko soseet löysentää pelkällä kraanavedellä? Miten te muut toimitte?

Soseita tehtäessä kannattaa sose jättää aikas paksuksi jos esimerkiksi laittaa pakkaseen tai jääkaappiin. Tarvittaessa laittaa keitinlientä joukkoon. Sitten kun sulatat soseen tai otat muuten ruuaksi niin siinä vaiheessa vasta löysentää sopivaksi korvikkeella tai omalla maidolla. Täytyy muistaa, että kerran lämmitettyä maitoa ei enää uudestaan saa lämmittää, oli se sitten ruuassa tai pullossa.

Joo, noin teenkin. Mutta se maidon lisäämisvaihe mua just askarruttaa. Että pitääkö se maito olla aina just ""vastalypsettyä""? Jos ei siis jaksa monta kertaa päivässä ruveta pumppaamaan, onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin käyttää korviketta? Ja voiko korvikkeesta olla haittaa, jos lapsi on tottunut vain äidinmaitoon?

Mä lypsin aluksi ihan käsin pienen määrän maitoa valmiiseen soseeseen. Myös jääpalakuutioihin voi pakastaa maitoa ja lisätä kuution kuumaan soseeseen, jäähdyttää sopivasti.

Itse en jaksanut lypsää omaa maitoa soseisiin, joten laitoin korviketta. Ei siitä haittaa ole, mutta toisaalta kun sitä ei paljoa yhteen soseannokseen tule, niin sitten siitä purkista jää aina yli, vaikka vielä seuraavanakin päivänä käyttäisi. Pelkkää kraanavettä ei saa ruoanlaittoon käyttää, täytyy ensin keittää se vesi. Mutta esim. vedenkeittimessä kiehautetulla vedellä voi hyvinkin löysentää soseet!

Ja minä teen niin, että kerään vuorokauden ajan imetyksen yhteydessä toisesta rinnasta tihkuvaa maitoa pulloon jääkaappiin ja käytän sen vuorokauden sisällä ateriaan (meillä siis mennään vasta yhdellä kiinteällä aterialla päivässä). Ei tarvitse lypsää. Tai sitten jos maitoa ei ole kertynyt jääkaappiin, käytämme pakastettua äidinmaitoa. Ja jos emme ole kotona, niin äidinmaidon korviketta, vaikka vähän hukkaan heittämistähän se on, kun sitä tarvitaan niin vähän siihen ateriaan tai sitten syödään purkkiruokaa.

Mikset pakasta sitä lypsettyä maitoa pienemmissä erissä. Esim. minigrip-pussit on käteviä siinä.
Pakastuksessa siihen maitoon tulee sellainen ikävä haju, joka on täysin vaaraton, mut haju on siis yök.
Toiset tekeekin niin, et lypsämisen jälkeen kuumentaa maidon kattilassa kiehumispisteeseen ja tämän pitäisi estää se hajun muodostuminen.
Itse löysytän ruuat kraanavedellä, kun lapsi kuitenkin imee vielä monta kertaa päivässä ja saa siten tarvitsemansa maidon.
Jos säilytät maidon jääkaapissa (tosiaankin säilyy sen vuorokauden, jonka jälkeen viimeistään käytettävä tai pakastettava) niin paras paikka on jääkaapin takaseinä, jossa on kylmintä.

Minä löysennän soseen keitinvedellä ennen pakastamista enkä siis lisää siihen nestettä just ennen tarjoilua. Vauva saa ruuan kanssa vettä pullosta ja tissiä päälle.

Eli siis omatekoisen soseen voi löysyttää ihan vedellä, ettei tarvitse maitoa laittaa? Itse en mielelläni lypsäisi yhtään, kun maitoa tulee jo nytkin liikaa, enkä lypsämisellä halua tuotantoa lisätä. Eli vesikö olis ihan ok?

Kyllä korvikettakin voi pakastaa esim. jääpalakuutiorasioihin ihan niinkuin omaa maitoakin. Siis tarkoitan sitä, että kun avaa purkin niin eikä kaikki kulu niin loput sitten pakkaseen ettei tarvi hukkaan heittää.

Yhteistyössä