Rintamaitoa muuhun käyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippänen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippänen

Vieras
Katselin tossa pakastimeen kertyneitä varastoja, imetys loppui aikaa sitten eikä niille ole enää käyttöä vauvan maitona. Aikanaan luovutinkin maitoa sairaalalle ja oman vauvan käyttöön pumppasin myös omia menojani varten, mutta niitä sitten jäikin yli. Heitin äsken miehelleni (joka meinasi heittää ne pois), että jatkan niillä vaikka lettutaikinaa tässä joku päivä. Hän sanoi, ettei kuuna päivänä söisi sellaisia lettuja ja kehotti hieman ironiseen äänensävyyn kysymään palstalaisilta onko jotenkin rajoittunut vai normaali tässä asiassa ;)

Että mitäs itse, voisitteko hyödyntää vaikka pakastimeen kertyneet vanhat rintamaidot vaikkapa taikinaan vai onko ajatus jotenkin turhan ällöttävä? En kyllä vieraille niitä tarjoaisi...

No on ällöä!! On mullakin pakkasessa "vanhaksi" mennyttä rintamaitoa, kun en ole raaskinut poiskaan heittää. Mutta lavuaariin ne menee tässä joku päivä, ei lettutaikinaan!

No en käyttänyt enkä käyttäisi! Kaveri kyllä kertoi, että oli joskus kahvimaidot tiristänyt kuppiin, kun kaupan maito oli lopussa. Maistanut olen, mutta siihen se jää.

Alkuperäinen kirjoittaja iih:
No en käyttänyt enkä käyttäisi! Kaveri kyllä kertoi, että oli joskus kahvimaidot tiristänyt kuppiin, kun kaupan maito oli lopussa. Maistanut olen, mutta siihen se jää.

mä oon joskus miettiny että millehän maistuis kahvi tissimaidolla..pokka ei riitä kokeilemaan :D

mikä siinä on niin ällöö??? maitoohan se vaan on en mä kyl vanhaa maitoo jois mut... oikein ku ajattelee niin kyl se lehmästä tullut maito tuntuu saastaisemmalta ku ihmisen maito...

Kyllä muakin ällöttää ajatus oman maidon juomisesta, mutta... Kuitenkin omalle vauvalle en muuta suostunut edes antamaan, täysimetystä 6kk ja ainut oikea oli minun maitoni. Sehän on maailman parasta ravintoja jne. Hassua kun ajattelee tarkemmin. Jos se kerran on maailman parasta ravintoa vastasyntyneelle, niin ei kait siitä haittaa muillekaan ole? Joku tuttava oli tehnyt lapsen puurot omaan maitoon kun maitoa oli tullut niin runsaasti. Ja jos tekis omasta maidosta vaikka lettuja, niin huomaisikohan kukaan mitään eroja jos ei kertoisi mitä maitoa taikinaan on käytetty. Tee niin, että teet perheelle jotain herkkuja maidosta(et kerro niille mikä maito on kyseessä) ja tulet sitten tänne palstalle raportoimaan miten kävi! :D

Alkuperäinen kirjoittaja kumma fobia teil:
mikä siinä on niin ällöö??? maitoohan se vaan on en mä kyl vanhaa maitoo jois mut... oikein ku ajattelee niin kyl se lehmästä tullut maito tuntuu saastaisemmalta ku ihmisen maito...

Ihmisen maidon kautta voit saada jonkin kivan taudin itseesi, siinähän voilla verta joukossa.

Äidinmaidon luovuttajan tulee olla terve. Luovutuksen aikana ei saa tupakoida, ei käyttää lääkkeitä eikä alkoholia. Huumeiden käyttö, myös satunnainen huumekokeilu ja sukupuolitaudit ovat äidinmaidon luovuttamisen este. Luovutuksen alussa täytetään luovuttajalomake, jossa kysytään terveystietojen lisäksi myös muita luovuttajaa ja puolisoa koskevia tietoja (mm. syntyperä, oleskelu Suomessa, ulkomaanmatkat). Terveystiedot tarkastetaan äitiysneuvolasta. Tiedot ovat luottamuksellisia ja äidinmaitokeskuksen työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus.

Syötättehän te sitä äidinmaitoa sille omalle kultanupullekin eli vauvalle, jotku jopa kolmivuotiaalle, miksei myös siis aikuiselle?

Kyllä minä olen omaa maitoani maistellut, enkä pahana pitänyt. Samoin olen maistellut omia pillueritteitäni ja otan mieheltä säännöllisesti suihin. Joo ja nielen sperman. Mutta tällaista ällöähän ei kukaan muu palstamamma varmaan teekään :)

Näköjään siis suurimman osan mielestä minä olen se rajoittunut eikä mies :) Joten erävoitto hänelle... No, saa nyt nähdä mitä teen. Kyllä niitä pakastemaitoja olen sekoittanutkin vauvan ruokiin yms. Ja onhan se rintamaito aikuisen makuun aika ällöä, sen myönnän.

Ja onhan se tavallaan aika hassua, että me käytetään laajalti lehmämaitoa muttei omaamme...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihmisen maidon kautta voit saada jonkin kivan taudin itseesi, siinähän voilla verta joukossa.

en mä nyt tarkoittanut että sitä juottais esim vieraille.... jotkut ei edes "uskalla" maistaa omaakaan maitoaan...

Tähän on kyllä vielä pakko kommentoida, että sillä maidollahan mun vauvani on kasvanut ja se on itsestäni peräisin, että tuskinpa perheeni siitä mitään tauteja saa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Näköjään siis suurimman osan mielestä minä olen se rajoittunut eikä mies :) Joten erävoitto hänelle... No, saa nyt nähdä mitä teen. Kyllä niitä pakastemaitoja olen sekoittanutkin vauvan ruokiin yms. Ja onhan se rintamaito aikuisen makuun aika ällöä, sen myönnän.

Ja onhan se tavallaan aika hassua, että me käytetään laajalti lehmämaitoa muttei omaamme...

Niin miten edelliseksi se tulisikaan jos perheen äitis lypsäisi itsestään perheen maidot... oletko ihan tosissasi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin miten edelliseksi se tulisikaan jos perheen äitis lypsäisi itsestään perheen maidot... oletko ihan tosissasi?

No en sentään tarkoita, että mitenkään erityisesti pyrkisin hyödyntämään omaa maitoani laajemmin, mutta kun muistelen millä hiellä ja tuskalla sen pakastimeen pumppasin, tuntuu vaan pahalta heittää roskiin ja ajattelin josko se voisi hyödyntää jotenkin. Ehkä sitten kissat saa latkia..

Yhteistyössä