rintamaidon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säilyvyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säilyvyys

Vieras
Kauanko pumpattu rintamaito säilyy

1. jääkaapissa?
2. pakastimessa?

ps. jos lämmitettyä maitoa jää yli, sitä ei varmaan voi enää käyttää toiste?? Vai voiko... esim. laittaa jääkaappiin odottamaan seuraavaa kertaa??

1. En ole ihan varma, mutta itse olen pitänyt max. vuorokauden.

2.Sairaalassa muistaakseni sanoivat että säilyisi pakkasessa vuoden verran.

Itse en käyttäisi enää kertaalleen lämmitettyä maitoa uudelleen.

Pakastimessa säilyy 3kk siis kaappipakastimessa. Arkkupakastimessa muistaakseni kauemmin. Jos on lämmitetty vesihauteessa niin tunnin sisällä voi käyttää uudestaan. Voit tarkistaa imetystukilistan sivuilta.

Maito säilyy jääkaapissa 3-4vrk (jopa 8 sanotaan imetystukilistan sivuilla). Huoneenlämmössä ei saa pitää vaan heti jääkaappiin tai pakkaseen. Pakastimessa säilyy 3-4kk. Hyviä ohjeita saat imetystukilistan sivuilta www.imetystukilista.net

Meillä ei kyllä säily edes 1 vuorokautta maito hyvänä jääkaapissa. Puol vuorokautta taitaa olla max. Kyllä sen huomaa maidon koostumuksesta kun ei enää ole syöttö-kelpoista.

Mulle sanottiin Jorvin lastenosastolla tytön syntymän jälkeen, että maito säilyy jääkaapissa vuorokauden ja pakastimessa 6kk.

Kohta tyttö on sen 6kk ja yhtään pakastemaitoa ei ole käytetty :D Ilmeisesti sen kuuden kuukauden jälkeenkin maitoa voi käyttää esim leivontaan jos haluaa. Tähän se soveltuu 2 vuotta.

Koostumus vaihtelee, koska kylmässä maidon rasvainen osuus nousee pinnalle. Maito ei ole silti mennyt pilalle. Kunnon ravistus vaan.

Tietolähteestä riippuen säilyvyys vaihtelee yhdestä kahteen vuorokautta jääkaapissa. Itse käytän tuota yhtä vuorokautta.

mulle sanottiin synnytysvuode osastolla lähtiessä neuvoks että lypsetty maito säilyy kaks vuorokautta jääkaapissa ja kakstuntia huoneen lämmössä! ja kaks kuukautta pakastimessa

Kuopiossa äidinmaitokeskus ja vauvatehon ohjeet seuraavat. Heti jäädyttämään lypsystä ja jääkaapissa säilyy vuorokauden. Jos maidon pakastaa se säilyy saman vuorokauden jääkaapissa ja pakastimessa se säilyy puoli vuotta. Lämmittämisen jälkeen maito säilyy huoneen lämmössä tunnin käyttökelpoisena.

Janda: Kyllä oonkin ravistellut kovasti. Joskus maito ei vaan yksinkertasesti sekoitu, vaan siihen tulee kokkareita vaikka olis ollut vaan jonkun 10h jääkaapissa... Ja vaikka oliskin vaan sitä rasvaa ei mun tee sitä mieli tytölle antaa.

Lahden Päijät-Hämeen keskussairaalan synnyttäneiden osaston ja ""maitopankin"" ohjeet:
Jääkaapissa 2 vuorokautta, huoneenlämmössä 6 tuntia ja pakastimessa 6 kuukautta.

Yhteistyössä