rintamaidon säilyvyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sn

Vieras
Aikaisin aamulla heräsin kun toinen rinta oli vähän kipeä ja aivan täynnä maitoa, en raaskinut herättää vauvaa syömään joten lypsin ja tuli 150 ml ihan helposti.. Pelkäsin, että on tullut rintatulehdus, mutta ei ainakaan kipu ole enää tuntunut juurikaan, lämpöä en ole mitannut.. Laitoin maidon pullossa jääkaappiin ja mietin nyt miten kauan se säilyy vai pitäisikö pakastaa..? Iltaisin olen antanut korviketta 60-100ml joten ehkä annan oman maidon tänään korvikkeen sijaan.. Jännä juttu kun vähän aikaa sitten tuntui että maito loppuu.

Jos jäähdytit sen, ennen kuin laitoit jääkaappiin, niin voit sen joko pakastaa tai syöttää vuorokauden sisään. Jos et jäähdyttänyt, niin mielestäni ei kannata syöttää. Joku muu voi olla eri mieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja Nonne:
Jos jäähdytit sen, ennen kuin laitoit jääkaappiin, niin voit sen joko pakastaa tai syöttää vuorokauden sisään. Jos et jäähdyttänyt, niin mielestäni ei kannata syöttää. Joku muu voi olla eri mieltä?

Siis mitä? Maitohan laitettiin jääkaappiin, silloinhan se jäähdytettiin. Vai onko jäähdyttäminen sun mielestä jotain muuta kuin jääkaappiin laittamista?

hittolainen.. en jäähdyttänyt, vaan laitoin heti lypsettyäni jääkaappiin.. niin, maitohan o lämmintä. ja pitäähän oikee ruokaki jäähdyttää, ei lämpimänä jääkaappiin.
harmi, hukkaan tais mennä e maito :(
ps. vauva on reilu 2kk, jos se nyt asiaan mitenkää vaikuttaa....

Kyllä voit huoletta antaa maidon vauvalle illalla tai pakastaa. Sairaalassakin kun lypsin maitoa niin suoraan laitettiin jääkaappiin jäähtymään ja niin tein aina kotonakin. Maito, kun ei ole kuin n. 37 asteista, ruoka on yleensä paljon kuumempaa. Ja ei se siihen ruokaan mitenkään vaikuta, vaikka senkin laittais suoraan jääkaappiin vaan jääkaapille siitä haittaa on!

Juu, jäähdyttää pitää esim. vedessä ennen kuin laittaa jääkaappiin. Jäähtyy siellä jääkaapissa liian hitaasti. Näin ainakin minulle jo laitoksella neuvottiin. En tiedä sitten, jos on joku saanut erilaisia neuvoja.

Minkä takia ruoka muka pitää jäähdyttää huoneilmassa ennen jääkaappiin laittoa?????!!!!!
Silloinhan juuri bakteerit yms alkaa lisääntymään ja jääkaapin hyöty vähän kuin häviää...??!!
Ei nyt välttämättä mitään tulikuumaa astiaa ruokineen kannata laittaa laittaa jääkaappiin, vie vain enemmän sähköä kun kaappi alkaa jäähdyttämään enemmän, mutta tietenkin ruoat saa laittaa lämpiminä jääkaappiin!!

Anna ihmeessä maito vauvallesi!!!
ettei mene hukkaan ja ihania hetkiä lapsesi kanssa =)

Minä ainakin syötin kaikki maidot mitkä pumppasin niin, että oli ne heti laittanut jääkaappin pumppaamisen jälkeen. Poika kun ei aina suostunut rinnasta syömään niin pumppasin ja annettiin pullosta. Ja joskus tein niinkin, että laitoin ensin maidon jääkaappiin ja sitten alle vuorokauden päästä saatoin sen vielä pakastaakin. Tuollaisesta jäähdyttämisestä en ole kuullutkaan. Laitoksellakin ne maidot tosiaan laitettiin suoraan jääkaappiin.

Äidinmaidon säilytys

Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa.

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Kun maitoa otetaan käyttöön pakkasesta, sitä ei saisi jättää huoneenlämpöön sulamaan. Parhaiten maidon saa sulatettua siten, että pakastettu maitopussi laitetaan juoksevan veden alle, jota lämmitetään pikkuhiljaa. Maitoa ei saisi keittää eikä sulattaa mikroaaltouunissa. Kerran sulatettua maitoa ei saa uudelleen pakastaa.

Pakastetun ja säilötyn maidon haju on usein erilainen kuin tuoreessa maidossa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maito olisi pilalla.

No voi... toivottavasti et sitten heittänyt sitä maitoa pois. Näytti olevan nuo minun saamat ohjeet tosi tiukat. Minä olen tuon saamani ohjeen mukaan toiminut tarkasti ja paljon on virranut maitoa viemäriin :(

Nonne: olet varmaan noudattanut niitä ohjeita,jotka koskevat luovutus maitoa.
siinä pitää olla tarkkana.niin hygieniassa kuin säilytyksessä.
mutta omaan lapseen riittää ihan ed. mukaiset ohjeet.

kuka juo itse maitoa, joka on ollut huoneenlämmössä 6-10 tuntia??? ohjeet laitokselta lähtiessä olivat, että jääkaapissa maksimissaan vuorokausi ja pakastimessa 3-4 kk. Kerran lämmitettyä maitoa voit tarjota noin tunnin ajan ja loput pois. älä sekoita eri kerroilla lypsettyjä maitoja sekaisin.

Yhteistyössä