Rintamaidon pakastaminen tulevaa varten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselee

Vieras
Mulla on kohta 2kk ikäinen vauva joka on täysimetyksellä ja maitoa tulee hyvin. Mun on tarkoitus imettää pitkään, mutta toisaalta mietin jos rupeaisin tekemään keikkatöitä joskus vauvan ollessa 6-8kk jolloin isä hoitaisi vauvaa kotona. Sitä varten kyselen muutamia juttuja.

Kuinka kauan lypsetty maito säilyy pakkasessa?

Miten se pakastettu maito sulatetaan? Pitääkö ottaa hyvissä ajoin jääkaappiin sulamaan vai voiko lämpimän veden avulla sulattaa nopeammin?

Onko mitään järkeä ruveta pikkuhiljaa pakastelemaan talteen maitoa jota isä voisi sitten antaa vauvalle kun jää tämän kanssa kaksin kotiin?

Kun sanotaan että maito muuttuu vauvan kasvaessa vauvan tarpeille sopivaksi, onko useampia kuukausi aiemmin pumpattu maito sitten vauvalle huonompaa ravintoa?

Rintamaidon voi sulattaa kuumassa vedessä. Mikroa ei suositellakkaan käytettäväksi lainkaan.

Pakastettu maito säilyy vaan 2-3kk hyvänä, jos oikein muistan...Joten kauheita määriä en nyt vielä lähtisi jemmaamaan.

Itse pakastin maitoa paljonkin,tuli niin runsaasti.N.3kk mun käsittääkseni säilyy,korjatkaa jos muistan väärin :) sulatin joko ottamalla ajoissa vaan pöydälle,tai vesihauteessa :)

Kannattaa googlata äidinmaitokeskus, sieltä löytyy kattavat ohjeet pakastamiseen ja koko hommaan muutenkin. Meillä on käytetty pakastetut maidot parissa kuukaudessa, vaikka toisten mukaan ne säilyvät kauemminkin. Esikoinen syntyi kolmisen vuotta sitten ja silloin sai pakastetun maidon vielä sulattaa mikrossa, mutta nyt suositellaan sulattamista vesihauteessa tai huoneenlämmössä.
Nyt vauvan kanssa olen tehnyt siten, että käytän vanhaksi meneviä maitoja pois pakkasesta ja samalla pumppaan aina satsin sinne jemmaan. Näin äitikin pääsee välillä jonnekkin tai saa nukkua välillä kauemmin putkeen.

Kiittos kaikille vastaajille!

Täytyykin katsella niitä äidinmaitokeskuksen sivuja. Mietin vielä tota pullolle opettamista, imetys on sujunut tosi hyvin ja helposti eikä pulloa olla tarvittu yhtään. Pitäisiköhän sitä treenata hyvissä ajoin ennen töiden alkua että vauva kerkeäisi siihen tottua? Voisin vaikka samalla saada itselle jonkun vapaaillan tai päivän kun mies harjottelisi vauvan kanssa.

Vähän jännittää kun on kuullut vauvoista jotka ei totu pullolle ollenkaan ja samalla siitäkin että jotkut ei pullosta juotuaan enää huoli rintaa. Mä haluaisin kuitenkin imettää vauvaa pitkään, ei kai satunnaiset pullosta syöttämiset imetystä pilaa jos se muuten on sujunut hyvin?

Paljonkohan reilu puolivuotian vauva muuten tarvii sitä maitoa vaikka 7-9 tunnin aikana? Mulla kun ei ole mitään käsitystä noista määristä.

3 kk säilyy. Mä pakastin paljon ja vesihauteessa lämmitettiin. Oli tosi kätevää, mutta lopulta pakastimeen jäi ihan hirveet määrät maitoa kun tyttö kieltäytyi pullosta 5kk iässä (tuli viikon pullotauko). Eli kannatta aika usein käyttää myös pulloa, niin vauva tottuu siihen.

Imetystukilistan mukaan äidinmaito säilyy arkkupakastimessa (alle -19 asteessa) jopa puoli vuotta tai kauemminkin. Eikä se muutenkaan mene muutamasssa kuukaudessa pilalle, ravintoarvo saattaa ehkä vähän kärsiä, mutta juotavaksi ja vatsan täytteeksi kelpaa oikein hyvin, varsinkin siinä vaiheessa kun vauva saa jo kiinteitä. Ei kun lypsylle vaan.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=123

Meillä esikoinen ei huolinut ensin ollenkaan rintaa ja sai maidon aina pullosta. Kuukauden ikään mennessä oppi rinnalle, eikä suostunut enää mitenkään ottamaan maitoa pullosta, ei vaikka oli kuinka nälkäinen. Toinen lapsi on erilainen, syö välillä pullosta äidin ollessa muualla ja muuten sitten rinnasta. Kannattaa vähän harjoitella tuttipullolla syömistä ja jos tulee sellainen olo, että ei enää rintaa niin mielelään ottaisi, niin sitten jättää pullot pois vähäksi aikaa.
Mä olen laskenut niin, että poika syö suunnilleen kerralla 1-1,5 desiä kolmen-neljän tunnin välein. Välillä tietenkin tiheämmin tai harvemmin. Jos olen jonnekkin lähtenyt, syötän pojan ihan täyteen ennen lähtöä ja isä tai mummo syöttää kerran/pari kertaa, kun olen vaikka kahdeksan tuntia poissa. Ja pikkuinen on suu auki äitiä vastassa aina kun tulen kotiin...
Puolivuotiashan on jo aloitellut kiinteiden maistelua, joten tarvittavan maidon määrä on todella yksilöllistä. Esikoisella oli tissimaito pääravintona koko ensimmäisen vuoden, vaikka kiinteitä saikin,toiset juovat maitoakin vähemmän ja syövät vaikka velliä tai soseita. Kannattaa pakastaa mielummin liikaa, kuin liian vähän maitoa.

Yhteistyössä