Rinnat vihloo

  • Viestiketjun aloittaja ei raskaana
  • Ensimmäinen viesti
ei raskaana
Pitäiskös tässä huolestua kun

- rinnat vihloo läpi kuukauden, säteilevää kipua
- raskasutestit näyttää negaa
- patteja en ole löytänyt
- kuukautiseni ovat alkaneet niukentua
- pari päivää ennen kuukautisia tulee pientä tiputtelua
- rinnoista tulee maitoa, jos nännistä puristaa
- ikää kolmisenkymmentä

Tuo maidon tiputtelu ei kuulemma ole mitenkään omituista synnyttäneellä naisella, mutta imetyksen lopettamisestakin alkaa olemaan aikaa puolitoista vuotta.

Ottaiskohan joku mut todesta terveyskeskuksessa? Vaavikin olisi toiveissa, joten jos mun hormoneissa on jotain häikkää, niin tuskin raskautuminenkaan onnistuu. En viitsisi tämän karmean rintojen vihlailun kanssa odottaa vuotta, että voisi mennä sitten ihmettelemään, kun vauvaa ei kuulu.

 
kiitos!
Itse koitin tällä palstalla jokin aika sitten kysellä, onko kellään toisella maitovuotoa rinnoista, mutten saanut yhtään vastausta. Että se onkin normaalia?! Gyne ei pitänyt asiaa huolestuttavana, epäili aivolisäkkeen toimintahäiriötä, mutta oli sitä mieltä, että verikokeetkaan eivät ole tarpeen asian toteamiseksi, koska vuoto on niukkaa. Joo, on se niukkaa, kun välillä puserokin kastuu...
Minulla liittyy maidon tuloon kiristävä, pistelevä tunne, kuin maito alkaisi pakkautua rintoihin, useimmiten vain toiseen.
Käy lääkärissä, ja jos viitsit, kerro tällä palstalla, mitä lääkäri sinulle sanoi. Päästäänhän vertailemaan kahden lekurin lausuntoja.
 
Olivia
Teillä taitaa olla prolaktiinihormonin ylituotantoa. Voi häiritä myös raskaaksitulemista. Jopa stressi voi nostaa tilapäisesti tasoa. Mulla ollut joskus, lapsettomuushoitojen ajaksi annettiin lääkitys, joka alensi sitä. Muutoin sitä ei seurata nykyisin tiiviisti. Mulla ei kuitenkaan ollut silloin oireilua. Laita hakusanaksi prolaktiini, saat lisätietoa googlesta (tai mahdollisesti www.verkkoklinikka.fi) Helpolla verikokeella asia selviää, mutta siinä on tarkat kellonaika ja muut kriteerit milloin se pitää tehdä. Kyllä gynen pitäis asiaan kiinnittää huomiota enemmän, vai onko sitten niin yleistynyt, että pitävät jo normaalina?
 
ap
Ilmeisesti kuitenkin sen verran outoa oireilua, ettei ihan hirveästi kohtalotovereita löydy.

Sitä prolaktiinia olen vähän epäillyt. Netissä surffattuani asiasta vasta todella huolestuin, tietohan se juuri tuskaa lisää :)

Pistänpä sitten viestiä, kun pääsen asioissa eteenpäin. Keskustelin naisten hormonallisiin häiriöihin perehtyneen ystäväni kanssa, että osaan mainita lääkärissä kaiken tarvittavan; kivut, maito, kuukautisvuodon niukkeneminen ja tiputtelu nyt ainakin.
 
ap
Terveyskeskuslääkäri pisti prolaktiinitestiin joka oli ok. Arvo oli 90 (normaali 50-300). Huojennus ja harmistus, koska nyt täytyy vaan käpristellä ja yrittää luomukeinoja, sillä tutkimus loppui terveyskeskussaralla tuohon. Toivotettiin vaan hyvää onnea lapsentekoon.
 

Yhteistyössä