Riittääköhän tuo lohi..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minttu"

Vieras
Huomenna juhlat ja menu olis seuraavanlainen:

-savustettua lohta 4kg
-uusia perunoita 6kg
-lihapullia 150kpl
-nakkeja 100kpl
-tonnikala-makaronisalaatti
-vihersalaatti
-sillikaviaari
-täytettyjä kananmunanpuolikkaita
-cocktailpiirakat+munavoi
-ruisleipä+voi

Nyt hiukan tässä mietin että riittääköhän tuo lohi kun vieraita tulee 36 joista about 30 syö kalaa..?

Ristiäiset ja vihkiminen (kukaan ei tiedä että meidät vihitään samalla ja mua jännittäääää! :D) ja on kyllä sit täytekakut+pikkuleivät+kuivakakku+pullat+konvehdit lisäksi

Mä luulen et menee aika tiukille, 30 ihmiselle tosta määrästä lohta tulis niin n.130g per naama... Joku kun sitten syökin sellasen parin-kolmen annoksen niin aika tyhjää voi jäädä..

[QUOTE="Minttu";24247471]Ristiäiset ja vihkiminen (kukaan ei tiedä että meidät vihitään samalla ja mua jännittäääää! :D) ja on kyllä sit täytekakut+pikkuleivät+kuivakakku+pullat+konvehdit lisäksi[/QUOTE]

Onnittelut! Meillä oli kolmisen vuotta sitten myös ristiäiset ja vihkiminen, kotona molemmat. Kyllä jännitti se vihkiminen, ja kun vieraat luuli tulevansa vain ristiäisiin niin ne ilmeet oli kyllä näkemisen arvoisia ;)

tommosissa bileissä on onneks sellanen hassu juttu kun tuttujen kesken ollaan ettei kukaan mätä liikoja vadille jos näkee et jonoa on vielä jälellä, ja onko kaikki vieraat aikuisia ja miehiä vai naisia? tottakai syödään kaikki mutta vähemmän jos tarjolla on vähemmän.

Perunoita ois n. 2 per nenä, nakkeja 2-3, lihapullia jotain 4 per nenä. Nakit ehkä loppuu jos jotkut :p Kalaa tulis toi 130g per nenä, niin todellakin pitäisi riittää...

tommosissa bileissä on onneks sellanen hassu juttu kun tuttujen kesken ollaan ettei kukaan mätä liikoja vadille jos näkee et jonoa on vielä jälellä, ja onko kaikki vieraat aikuisia ja miehiä vai naisia? tottakai syödään kaikki mutta vähemmän jos tarjolla on vähemmän.

tässä onkin se ero esim. mun ja sun ajatusmaailmassa juhlien osalta eli mun mielestä juhlissa on ehdottomasti kauheinta se jos ruoka loppuu kesken! Eli mieluummin ruokaa aina niin paljon että varmasti jää yli!
Itse myös suhteutan tuota määrää siihen mitä meillä kotona yleensä syödään eli meillä menee helposti aterialla 1,5kg lohta ja 2kg perunoita, syömässä 2 aikuista ja 3 lasta..

[QUOTE="Minttu";24247423]Huomenna juhlat ja menu olis seuraavanlainen:

-savustettua lohta 4kg
-uusia perunoita 6kg
-lihapullia 150kpl
-nakkeja 100kpl
-tonnikala-makaronisalaatti
-vihersalaatti
-sillikaviaari
-täytettyjä kananmunanpuolikkaita
-cocktailpiirakat+munavoi
-ruisleipä+voi

Nyt hiukan tässä mietin että riittääköhän tuo lohi kun vieraita tulee 36 joista about 30 syö kalaa..?[/QUOTE]

Mä vaihtaisin ainakin tuon tonnikalasalaatin vaikka kanasalaatiksi. Kun kerran lohta jo tarjolla.

"Virallisen laskuopin" mukaan pitäis riittää,mutta mä olin kesäkuun alkupuolella yksissä häissä keittiöllä auttamassa. Aika tarkkaan 70henkeä,lohta oli 8 kiloa (lisäks saman verran paahtopaistia,perunoita ja 3 erilaista salaattia) ja se loppu kesken.. Muutama jäi kokonaan ilman ja myöhemmin kuulin että kymmenkunta oli ottanu "vaan pari suupalaa että riittäis kaikille". Siitä lähtien oon kaikille juhlia järjestäville sanonu että lohta kannattaa varata se 200g per suu. Lohi on kuitenkin niin monen mielestä niin hyvää että syövät mieluummin sitä kun lihapullia ja nakkeja/paahtopaistia/tms. Johtuiskohan osittain myös siitä että lohi on yleensä "takuuvarmasti hyvää" kun taas esim lihasta ei voi olla varma ettei olekin kuivaa..

Pääruoat

salaatti 150-250 g
laatikko 300-350 g
keitto 3 - 5 dl
fileoitu kala 150 g
savustettu kala 150 - 200 g
lihakastike 150 - 200 g
luuton liha ja paisti 100 - 150 g
pihvit ja leikkeet 130 - 150 g
jauheliha- ja murekeruoat 100 - 150 g
broileri 250 g
broileri rintafile 100 g

Lisäkkeet:

keitetty peruna 200 g
keitetyt kasvikset 75 g
riisi tai makaroni 60 g
laatikko 100 - 150 g
tuore salaatti 75 g
kastike 0,5 dl
muhennos 1 dl

Pääruoat

salaatti 150-250 g
laatikko 300-350 g
keitto 3 - 5 dl
fileoitu kala 150 g
savustettu kala 150 - 200 g
lihakastike 150 - 200 g
luuton liha ja paisti 100 - 150 g
pihvit ja leikkeet 130 - 150 g
jauheliha- ja murekeruoat 100 - 150 g
broileri 250 g
broileri rintafile 100 g

Lisäkkeet:

keitetty peruna 200 g
keitetyt kasvikset 75 g
riisi tai makaroni 60 g
laatikko 100 - 150 g
tuore salaatti 75 g
kastike 0,5 dl
muhennos 1 dl
Selitätkö tarkemmin, ei kai oleteta, että vieraat syövät kilokaupalla kukin?

Yhteistyössä