Riittääköhän huonosti tienaavan lomarahojen veroprosentiksi 13?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yjfgj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yjfgj

Vieras
Olen ollut äitiyslomalla syyskuusta lähtien. Äitiyspäivärahani on verot vähennettynä vajaa 1000€/kk ja siitä menee se minimi (onko se nyt 20?) prosenttia veroa. Nyt kun tuli tuo uus verokortti niin siinä on veroprosentiksi ehdotettu 13. Luultavasti en mene vielä tämänkään vuoden puolella töihin, joten palkkatuloja ei tuu muutakuin loma-ajan palkka, mulla on täysi vuosiloma. Minulla vaan ei ole hajuakaan riittääkö tuo 13 veroprosentti siihen. Minkälaisia veroprossia te laittaisitte pelkän vuosiloman verotusta varten jos tienaatte yhtä "hyvin" ku minä? :D se normaali palkkakin töissä ollessani oli vaan n. 1000€/kk tai vähä reilu ja veroprosentti ollut 16,5., tosin mulla ei oo vielä hajuakaan tuleeko sen takia nyt mätkyjä vai palautuksia. En halua saada mätkyjä ja tuo veroprosenttilaskuri on liian hankala ku ei oo tilinauhaa mistä tiedot näkis.

äitiyspäiväraha on alle 1000€/kk kun siitä vähennetään verot... jotain 900-1000 välillä. Palkka on ollut jotain vähä reilu 1000e/kk verot vähennettynä, riippuen aina vähän miten millonki on töitä.

niin ku tajusin vasta nyt itsekin että eihän tuota äitiyspäivärahaa katota viimme vuoden tulojen mukaan vaan onko se nyt 2 vuotta taaksepäin? olin sillon eri työssä, siinä tienasin vähä paremmin.

Mutta kannattaako sitä mennä kuitenkaan paljo vähentämäänkään.. tulee pian mätkyjä tai oikeastaan JÄÄNNÖSVEROA kun joku tulee kuitenki kohta viisastelemaan että ei ne oo mätkyjä :) ehkä sitten joskus kun toinen lapsi syntyy ja on äitiyslomalla toistamiseen, niin osaa jo vähä paremmin miettiä nämä veroprosentit yms. kun on jo kokemusta että mitkä prosentit on sopivat, nyt ei oo mitään mihin verrata.

Tilaa uusi verokortti. Vero.fi. Laita sinne tämän vuoden etuudet (äraha + kht). Niille lasketaan oma prosentti, varmaan jää noilla tuloilla alle sen 20%. Se 20% ei todellakaan ole minimi!

Ja sitten laitat ensi vuoden tuloiksi pelkästään sen 1000 euroa. Ja sille lasketaan oma prosentti. Veikkaan että 13% on ihan ylimitoitettu tuolle.

Ettekö te aikuiset työssäkäyvät koulutuksen omaavat ihmiset tajua näistä verojutuista yhtään mitään??? Jos verotoimisto on laskenut sun kuukausituloiksi noin 1000 euroa kuussa, se tekee noin 13000 euroa vuodessa. Mitenkä ap ajattelit, että jos tienaat kuitenkin vain 1000 euroa vuodessa, niin 13% veroprosentti ei riittäisi tuolle määrälle?

Yhteistyössä