Riisuudutko alasti gynellä?

  • Viestiketjun aloittaja Suvillina
  • Ensimmäinen viesti
nätti näinkin
Otatteko te kaikki vaatteet pois gynen tarkastuksessa vai riisutteko vain alaosan? Mitähän gyne ajattelisi, jos riisuisi kaikki pois? Itse oon vähän ajatellut...
Kävin tuossa jokin aika sitten uudella gynekologilla. Hän pyysi riisumaan sekä rinnat että alapään paljaaksi. Rinnat siksi, että voi samalla tutkia nekin. Koska minulla sattui olemaan mekko päällä, olin siis ihan nakuna. Lääkäri, nainen, sanoikin, ettei hän pelkää alastomia naisia.

Ei ollut ollenkaan ahdistavaa tai vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tiina5
Väärin. En ole auktoriteettiuskovainen edes lääkäreiden suhteen. Olen vaan luonteeltani sellainen, etten viitsi kyseenalaistaa päinselviä asioita. Omalle kohdalleni on osunut erittäin hyviä lääkäreitä eikä minulla ole juurikaan mutisemista heidän suhteensa. Olen saanut lääketieteellistä apua silloin kun olen sitä tarvinnut. Olen myös käynyt miesgynekologilla useammin kuin kerran ja kokemukseni perusteella voin sanoa, että mieluummin käyn miehellä kuin naisella. Tunsin yksinkertaisesti oloni mukavammaksi miehen tutkiessa minua.

En todellakaan ole epävarma kehostani. Väitän ilman omaa kehua, että minulla on suhteellisen hyvä kroppa, jota kelpaa katsella. Jos lääkäri katsoo sitä minun ollessa vähissä vaatteissa vastaanotolla, niin katsokoon. Jos hän pitää katsomastaan, niin hyvä. Jos ei, niin eipähän voi mitään.

Aivoja osaan myös käyttää. Jos joku lääkäri ryhtyisi ahdistelemaan minua vastaanotolla, niin varmasti mojauttaisin ja kantelisin hänen toiminnastaan. Mutta toistaiseksi niin ei ole käynyt, vaikkakin miesgynet ovat häpyhuulieni välissä touhunneet.
Heippa Minna85. Erittäin analyyttisiä vastauksia aiheeseen.
Uskon kyllä vahvaan itsetuntoosi ja -varmuuteesi. Samoin kun kerrot miten hyväkroppainen olet...muistanet postittelun:)
Minäkin olen taas viimekerralla ottanut kaikki pois vuotuisella käynnilläni ja ei gyne mitenkään kommentoinut tapahtumaa, sai samalla kerralla tutkittua tavittavat paikat.
Minnalle terveisiä
 
Viimeksi muokattu:
...että hyväksyy itsensä
Minusta kai se on oman naiseutensa hyväksymisen tunnusmerkki, kuta luontevammin pystyy tähänkin asiaan suhtautumaan. Viimeksi gynellä oli tutkimusvälineet loppu kun makasin pöydällä ja hänen piti lähteä niitä hakemaan, mutta ei minulla ollut pöydältä kiire minnekään: naureskelin lähinnä, että jos joku pamahtaa sisälle, niin täällä sitä ollaan. Jokainen paikka minusta on minua, naista, ja minä hyväksyn itseni.
 
mmmmmmmmmmm
Jos ei tykkää maata alastomana tuntemattoman ihmisen räpelöitävänä gynen tuolissa, niin ei se välttämättä tarkoita sitä, että ei hyväksyisi kroppaansa. On paremminkin luonnollisempaa, että tuntee olonsa vähintään vaivautuneeksi, olipa kroppa minkä näköinen tahansa.
 
mmmmmmmmmmmmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Varttuneempi kävijä;8649356:
Nykyisin riisun kaikki pois, koska rinnatkin tutkitutan joka kerta. Minulla on ollut sama naisgynekologi jo kymmenisen vuotta. En tunne oloani mitenkään vaivautuneeksi siinä tilanteessa.

Taatusti kaikki gynekologit näkevät ihmisvartaloita niin paljon jatkuvasti, että heille meidän kehomme on yhtä vähän ujosteltava kuin tämä tietokoneen ruutu edessäni minulle.
Ei tässä ny hitto vie ole kysymys siitä, miltä lääkäristä tuntuu, itse on ammattinsa valinnut. Potilas tässä tilanteessa tulee ottaa huomioon. Ihan naurettavaa riisuutua täysin alasti "ajan säästämiseksi." Kai sä maksat käynnistä, eikö siihen hintaan aika kuulu?
 
meitä on moneksi
Olisiko kirjoitukseni aikaisempi lause: "voit kysyä sitä gynekologilta [x] missä tapauksissa näin voi käydä" sovellettavissa kysymykseesi?

En aio millään yleisellä nettipalstalla kertoa henk. koht. asioita.
Sinulla ei ole mitään sitä vastaan, että riisuunnut alastomaksi gynen luona, vaikka sitä ei välttämättä tarvita. Mutta et voi nimettömänä ja tuntemattomana tänne kirjoittaa tuota syytä? Löytyihän sinultakin jonkinlainen intimiteetin taju.

Jotkut voi jopa omalla nimellään hölöttää mitä henkilökohtaisia asioita missä tahansa, mutta eivät riisuunnu alasti missä tahansa. Toinen voi riisuutua missä tahansa, mutta ei kertoisi mitään henkilökohtaista missään.
 
Viimeksi muokattu:
kukahan oli kukkuuuu
Olet tyypillinen auktoriteettiuskovainen nainen, joka on sitä mieltä, että kun ihminen on kerran OIKEIN lääkäri, niin eihän hän voi missään suhteessa omata omia tarkoitusperiä mitä tulee tuohon riisumisasiaan. Koita ymmärtää: osa meistä ajattelee ihan omilla aivoillaan.

On tosiasia, että joka ikinen asia tässä maailmassa, jonka joku lääkäri pyytää tekemään ei perustu lääketieteellisiin syihin. Ja lääkäri ei ole aina oikeassa. Ja kaikkeen, mitä lääkäri ehdottaa ei tarvitse eikä pidä suostua. Se että arvostaa itseään ja vartaloaan ja käyttää omia aivojaan, ei tarkoita, ettei luottaisi normaalisti muihin ihmisiin tai olisi jotenkin hoidon tarpeessa.

Katsos kun sen auktoriteettiuskovaisuuden ja epäluuloisuuden välissä on sellainen terve alue, joka ei tarvitse mitään psykiatrin sorkintaa. Naiivi luottamus muihin ihmisiin (siis naiivi, ei terve) on myös huono asia.

Ymmärrän, että joidenkin auktoriteettiuskovaisten on vaikea ymmärtää tällaista. Ja on tosiasia, että osa (ei kaikki) mieslääkäreistä hakee seksuaalista tyydytystä hommastaan. Esim. se nänninimemiskohu. Tulee mieleen myös Kalevassa hiljattain ollut uutinen siitä, kuinka 70-vuotias oululainen mieslääkäri oli ahdistellut nuorta naispotilasta ja tuomittu oikeudessa korvauksiin sen takia.

Tässä todella terveen tuntuinen, omilla aivoillaan ajatteleva henkilö. Mutta arvatkaas mitä? Täällä ehdotettiin psykiatrista hoitoa!
 
Viimeksi muokattu:
vuoron perään
Minä kun käyn gynellä, niin eka housut pois kun tutkii alapään, housut takaisin jalkaan ja rinnat paljaaksi kun tutkii rinnat ja mittaa verenpaineen siinä samalla sitten. Minusta on kiva näin, en tykkäisi olla ihan nakuna päästä varpaisiin samalla kertaa!
 
lääkärillä
Olen avustanut lääkäreitä erilaisissa tutkimuksissa ja kokeiden otossa. Meillä käytettiin potilaita peittämään isompia tai pienempiä pyyhkeitä, riippuen siitä, mitä kohtaa tutkittiin. Koskaan ei potilaan tarvinnut paljastella enempää kuin oli tarpeellista. Vain se kohta, josta otettiin kokeita paljastettiin kerrallaan ja muu keho pyyhkeen alle piiloon. Jos otettiin kokeita sekä rinnoista että nivusista, niin yksi paikka kerrallaan paljaaksi.

Oli kuitenkin myös potilaita, jotka itse halusivat paljastella enemmän kuin tarpeellista. Jos otettiin kokeita vaikka nivusista, niin laitoin pyyhkeen siten, että pippeli tai pimppi ei ollut paljaana. Jotkut potilaat, sekä naiset että miehet, saattoivat kuitenkin itse vetää pyyhkeen sivuun siten, että sukuelimet paljastui. Joskus vedin pyyhkeen takaisin peittämään ja joskus he vetivät sen taas takaisin. Eli aivan selvästi halusivat näytellä.

Ajattelin, että miksi gynellä tarvitsisi paljastella enemmän kuin tarpeellista, kun ei sitä muidenkaan lääkäreiden luona käydessä tehdä. Ehkäpä nämä kirjoittajat, jotka riisuvat itsensä alasti gynellä, ovat niitä, jotka vetäisivät pyyhkeenkin sivuun?
 
Oppia ikä kaikki
Alkuperäinen kirjoittaja lääkärillä;10691782:
Ehkäpä nämä kirjoittajat, jotka riisuvat itsensä alasti gynellä, ovat niitä, jotka vetäisivät pyyhkeenkin sivuun?
Tämähän on hauska keskustelu. :)

En ole koskaan riisunut alasti gynellä eikä kukaan lääkäreistä ole pyytänyt niin tekemäänkään. Mietin tääs vaan, mitenkähän toimisin jos niin pyydettäisiin. Saattaisin aluksi ihmetellä, onko se ihan todella tarpeen mutta enköhän lopulta toimisi pyynnön mukaan. Hei, siinähän on kysymys vain lääkäristä joka yrittää tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Tuskin hän muistaisi minua enää käyntini jälkeen.
 
hoitajalla
Alkuperäinen kirjoittaja lääkärillä;10691782:
Ajattelin, että miksi gynellä tarvitsisi paljastella enemmän kuin tarpeellista, kun ei sitä muidenkaan lääkäreiden luona käydessä tehdä. Ehkäpä nämä kirjoittajat, jotka riisuvat itsensä alasti gynellä, ovat niitä, jotka vetäisivät pyyhkeenkin sivuun?



Miksi nykyihminen tekee alastomuudesta noin ison asian? Alasti tänne tulemme ja viimeisenäkin joku näkee meidät ilman rihman kiertämää. Maasta tämä ruumis on tullut ja alasti ne hirvet ja kissatkin kulkevat ja vielä kaikkien nähtävillä. Niillä vain sattuu olemaan enemmän karvoitusta.

Olen ollut alasti gynellä. Silloin selviteltiin erästä harvinaisemman syndrooman mahdollisuutta. Toisen kerran olin alasti, kun gyne sisätukimuksen jälkeen päätti tutkivansa myös rinnat. Pyysi istumaan pöydän reunalle ja ottamaan puserot ja rintaliivit pois. Siinä sitten olin alasti. Minusta olisi ollut kauheampaa nousta siitä ensin pyrstyö paljaana ,mennä pukemaan housut ja tulla takaisin ilman yläosaa. Tuntui, että paljon vähemmällä pääsin noin.

En siis ihmettele yhtään, jos joku sanoo gynen pyytämään riisutumaan kokonaan. Se, että joku on patologisoinut alastomuudenkin, on sitten eri asia ja asian pohtminen kuulunee psykiatrian palstalle.
Toiset eivät vain pidä alastomuutta mitenkään ihmeellisenä asiana: ehkäpä he eivä tole erotisoineet niitä tilanteita. Ei siihen tarvita mitään itsensäpaljastelupersoonaa.
 
kokemusta
Meilläki 6-luokan tarkistuksessa piti olla iha vai pikkuhousuilla koko lopputarkastus ja lopuksi se katsoi vielä pikkuhousuihin,eikä sanonut mitään,mutta se oli kyllä nainen.Mutta silti tosi ällöö!Seiskalla sama lääkäri teki tarkistuksen,mutta ei onneksi katsonut housuun!Kyllä vähän pelotti mennä sinne uudestaan ja vielä ensimäisenä!
 
Ei ongelmaa
Gynekologini pyytää riisumaan pikkuhousut ja avaamaan rintaliivit. Puen hameen ylle gynekologille mennessäni ja vedän sen tutkimustuolissa ylös. On toiminut ihan hyvin.
 
kerranitsekin
Kerran on pyydetty jättämään vain sukat jalkaan. Olin silloin lapsettomuustutkimuksissa, ja lääkäri halusi katsoa muunmuassa mahdollisesti runsaamman karvojen kasvun ja aknen levinneisyyden pco-epäilyn vuoksi. Tutki rinnat ja ultrasi munasarjat. Tämä tuntui oudolta, mutta hän oli hyvin asiallinen ja hoiti työnsä. En edes ajatellut, että siinä mitään seksuaalista oli, ennemminkin uskon olevan kyse kiireestä.
 
vierailija517
En riisu kuin alushousut ja sitten yleensä vielä pieraisen oikein kunnolla juuri ennen tutkimusten alkua. Lääkäri ei ole moksiskaan moisesta vaan aloittaa siinä muina miehinä tutkimuksensa. Ja kun alatutkimus on ohi, niin housut ylös ja sitten vielä normaali rintojen tarkastus, eli paita pois ja rintsikat myös. En siis riisu ihan täysin alastomaksi itseäni, koska eihän siinä ole mitään mieltä että kekkuloi siellä täysin ilman vaatteita koko tutkimuksen ajan.
 
vierailija
Tämä on osaksi ihan asiaton ketju, mutta sen verran vielä haluan tähän kommentoida että jos asiakkaalle jää vähänkin vaivautunut olo tutkimuksesta, tämä tarkoittaa sitä että lääkäri ei ole osannut kohdata potilasta asiallisesti.
Ei sellaiset tuntemukset tyhjästä synny.

Jos lääkäri pyytää riisumaan, vaikka siihen ei ole perusteltua tarvetta, on syytä olettaa että lääkärillä on oman motiivit tähän.

Tällaisessa tapauksessa on tärkeää, ettei jää asian kanssa yksin. Kannattaa tehdä kirjallinen valitus asiasta ylilääkärille ja terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen voi myös olla yhteydessä, tai potilasasiamieheen.

Olen itse terveydenhoitaja aiemmalta ammatiltani ja valitettavasti asia on niin, että meillä on terveydenhuollossa töissä joitakin tällaisia ihmisiä, joilla saattaa olla omia seksuaalisia motiiveja mukana työssään.
Näitä juttuja kuulee asiakkailta jonkin verran ja työkavereilta. Ihan varmuudella tiedän ainakin Espoossa yhden terveyskeskuslääkärin, joka "riisuttaa" tyttöjä. Hänen vastaanotoltaan ei kuulemma ilman alatutkimusta pääse millään, jos on nuori tyttö kyseessä. Tämä asia oli hyvin terveyskeskuksen henkilökunnan tiedossa, mutta kukaan ei tehnyt asialle mitään.

Hyväksikäytetyn potilaan häpeä on niin suuri, että se lamauttaa ja saa hänet ajattelemaan, että vika on hänen korviensa välissä.

Jos koette tulleenne epäasiallisesti kohdatuiksi vastaanottotilanteessa, älkää ikinä antako asian olla vaan viekää eteenpäin!
Ainoa ongelma on se, että valituksesta ei ole mitään hyötyä. Valituksia käsittelevät toiset lääkärit eikä korppi korpin silmää noki. Kaikki mieslääkärin intiimitoimet naisiin pitäisi lailla kieltää sillä mies on mies vaikka voissa paistaisi. Ja himot ne on hiirelläkin.
 
vierailija
Minusta tuntuu hassulta, että gynekoligin tai urologin ammattiin liitetään hinku katsella alastonta ihmistä. Eivätköhän he näe niitä ihan niin paljon kaikenlaisia, että ihmettelen enemmänkin sitä, että omassa elämässä yleensäkään säilyy kyky innostua omasta puolisosta tai kumppanista!

Ajatelkaapa vain vaikka sitä hajujen määrää, joista lääkäri ei saa nyrpistellä nenäänsä, vaikka se miten inhottaisi. Niitä takuulla on, vaikka peseytyisi miten tarkkaan tahansa.
 

Yhteistyössä