Riisuudutko alasti gynellä?

  • Viestiketjun aloittaja Suvillina
  • Ensimmäinen viesti
taas taas
Alkuperäinen kirjoittaja eikä;10553302:
"Tuo että suurin osa naisista haluaa kääntyä intiimiasioissa toisen naisen puoleen on aika yleismaailmallinen juttu ja johtuu pohjimmiltaan biologiasta."

Siis mistä tällaiset väitteet tulevat? Todistetia kehiin! Itse en ainakaan halua kääntyä naisen enkä liioin miehen puoleen. Riittää ihan kun on lääkäri. Harvemmin edes ajattelen, että huomenna on miesgynellä käynti. kyllä se on ihan vain arkisesti gynellä käynti. Kerran joku kaverini kysyi kuka gyneni on, onko mies vai nainen ja minun piti tosissaan miettiä että kumpaa sukupuolta lääkärini olikaan. Tämä siitä syystä että hän on minulle vain lääkäri.

En nimittäin seksualisoi lääkäreitä....

Lääkäri on minulle vain lääkäri - ihminen, joka on opiskellut ihmisen kehon toimintaa ja sen sairauksia ja taho, joka kykenee parempiin diagnooseihin kuin minä itse.


Varokaa vaan naiset kun joudutte joskus lesbogynen vastaanotolle (heitäkin on, varmisttattekos senkin ;)). Ajatelkaapas mitä hän teidän paikoistanne miettii ;))) tuo oli tietenkin komiikkaa, kun täällä on nyt taas tällainen pahat mieslääkärit keskustelu valloillaan.

Arabimaissa naiset käyvät naisgynellä, koska muutoin he pääsisivät eroon hengestään. Se ei välttämättä ole naisen valinta. Tämä maa suhtautuu muutenkin totaalisen sairaalloisesti ihmisen seksuaalisuuteen.
Tuosta että naiset suosivat intiimiasioissa naislääkäreitä on muistaakseni tehty tutkimuksia. Siis jos tuntematon koskettaa intiimisti, niin naiset toivovat että se tuntematon olisi mieluummin nainen. Kumma kyllä miehillä on kuulemma sama juttu. Laasasen kirjoittamassa Naisten seksuaalinen valta -kirjassa sivuttiin tuotakin asiaa. Tietenkään tämä ei päde kaikkiin.

Noista arabimaista...Suurin osa arabinaisista käy miesgynellä, koska naisten vähäisen työssäkäynnin takia naislääkäreitä on melkoisen vähän Lähi-idässä.
 
taas taas
Tarkoittanet varmaan, että lääkärin vastaanotolla et koskaan riisuuntuisi alasti?



No niin tässä kai on se ero näkökantojen kesken. Itse en edes koskaan ole ajatellut mieslääkärille/gynelle menoa minään riskinä. Ja tosiasiassa riski siihen, että joutuu lääkärinsä ahdistelemaksi on tilastollisesti kuitenkin aika pieni. Siksi pidänkin epäluuloasi ylimitoitettuna ja elämää rajoittavana. Ja kuten tuolla "eikä" jo sanoikin, että ei seksualisoi lääkäreitä, niin en minäkään. Näen lääkärit enemmänkin sukupuolettomina olentoina, ammattinsa hoitajina.

Ja toinen asia mikä ei tahdo mennä minun kaaliini on tuo, että mikä siinä on niin pelottavaa, jos joku mieslääkäri saattaa ajatuksissaan kiihottua nähdessään kauniin naisihmisen alasti? Eihän ajatukset vahingoita ketään ja normaali ihminen pitääkin epäsuotavaan kiihotukseen liittyvät ajatukset ominaan, eikä toimi niiden mukaan. Minua ei haittaisi pätkääkään, vaikka joku lääkäri kiihottuisi minun sisuksieni tonkimisesta niin paljon, että kävisi vastaanoton jälkeen vetämässä käteen. En minä siitä mitenkään kulu, enkä sen huonommaksi muutu, vaikka näin kävisikin. Ja enhän minä edes tietäisi mitään siitä, mitä tapahtuu sen jälkeen kun lähden vastaanotolta, joten aivan samantekevää.

Ja mitä sitten tulee siihen, että nähdessään kauniin naisihmisen mieslääkäri ei pysty pidättelemään itseään, niin kuka nyt sitten oikeasti on niin mahtavan kaunis, että miehet eivät pysty pidättelemään itseään. Varsinkin kun makuja on erilaisia ja se mikä yhden mielestä on kaunista ei ole sitä toisen mielestä. Ei itselleen niin suurta merkitystä kannata antaa, että kuvittelee kaikkien pitävän itseään vastustamattomana, koska se on harhaa joka tapauksessa.



No, mahtoiko Fred sitten käyttää tilaisuutta hyväkseen, vai jäikö kiihottuminen vain ajatuksen tasolle? Tällaisista jutuistako olet tuon mieslääkäripelon itsellesi kehittänyt? Ja edelleen en ymmärrä mitä pelottavaa on miehen kiihottumisessa?



Siis mitä tarkoitat, että et menisi yhteen ihmisen kanssa, joka näkee työssään alastomia ihmisiä? Mitä kumman pelottavaa siinä alastomuudessa oikein on? Jos saan kysyä, niin harrastatko yleensäkään seksiä lainkaan? Siis vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Periaatteitaan on varmaan ihan hyvä kunnioittaa, kunhan katsoo, että ei tee niistä itselleen henkistä vankilaa. Eikä rajoita niillä turhaan sekä omaa, että muiden olemista. Periaatteet, jotka vain rajoittavat normaalia elämää, eivät välttämättä johda mihinkään hyvään. Itseään voi kunnioittaa muutenkin kuin olemalla joustamaton ja pitämällä kiinni ehdottomista periaatteista. Muiden ihmisten kunnioitusta ehdottomuudella ei ainakaan ansaita, mikäli sitä nyt edes haetaankaan.

Syy siihen, että näen "punaista" aina kun kuulen jonkun puhuvat ehdottomista periaatteistaan, johtuu siitä, että eräs ystäväni, nuorempana kovin kaltaisesi, peloista johdetuista periaatteista voimakkaasti kiinni pitävä henkilö, sairastui sitten myöhemmin psyykkisesti ja on tälläkin hetkellä psykiatrisella osastolla hoidettavana. Neljättä kertaa noin seitsemän vuoden sisällä, diagnoosina persoonallisuushäiriö, vakava masennus ja itsetuhoisuus. Enkä nyt tarkoita, että sinulle tulee yhtä huonosti käymään, mutta pahimmillaan erilaiset epäluulot, persoonallisuuden joustamattomuus ja ehdottomuus voivat ihan oikeasti johtaa sairastumiseen.
No, ihan hyviä pointteja. Voi olla, että olen turhan ehdoton...Joo, tykkään seksistä ja harrastan sitä. Oon vaan käynyt tähän mennessä yksityisellä ja naisella. Oon pohtinut, että vaikuttaakohan näihin mun ajatuksiin se, että äiti (niin rakastava ja ihana ihminen kun onkin) on aina...no, osannut varoittaa elämän varjopuolista turhankin hyvin. Ja varoittaa vielä nytkin, kun olen jo parikymppinen ja asun omillani. Kun puhuin suunnitelmistani lähteä esim.vaihtoon ulkomaille, että vastaus oli: "naisen ei kannata yksin matkustaa koska silloin tulee raiskatuksi ja tapetuksi". Ja muuttui hirveän ahdistuneeksi. Jos huomautan tuosta, niin äiti helposti suuttuu. Isääkin harmittaa tuo yhä jatkuva ylisuojeleva asenne, mutta siitä on turha puhua äidille. Harmi kun ei voi puhua suunnitelmistaan vapaasti :( Siis ei me olla pahemmin mistään lääkäriaiheista puhuttu eikä äiti muutenkaan ole seksualiasioissa mitenkään erityisen kielteinen, mutta kai tuo varovaisuus on jäänyt päälle...

Tuosta kumppanin ammatinvalinnasta. Jotenkin se ajatus, että olisi yhdessä ihmisen kanssa, joka näkee nakuja vastakkaisen sukupuolen edustajia työssään häiritsee...Ja nimenomaan se ajatus, että se kumppani miettisi sitä näkyä vapaa-ajallakin ja vetäisi sitten käteen. Ehkä olen rajoittunut, mutta näin minä koen...

Tuskinpa tuo Fredkään vei noita tuntemuksiaan ajatuksia pidemmälle.
 
Viimeksi muokattu:
mikä lie ollut
Tuosta että naiset suosivat intiimiasioissa naislääkäreitä on muistaakseni tehty tutkimuksia. Siis jos tuntematon koskettaa intiimisti, niin naiset toivovat että se tuntematon olisi mieluummin nainen. Kumma kyllä miehillä on kuulemma sama juttu. Laasasen kirjoittamassa Naisten seksuaalinen valta -kirjassa sivuttiin tuotakin asiaa. Tietenkään tämä ei päde kaikkiin.

Noista arabimaista...Suurin osa arabinaisista käy miesgynellä, koska naisten vähäisen työssäkäynnin takia naislääkäreitä on melkoisen vähän Lähi-idässä.

En voi uskoa asian olevan noin yksiselitteinen. siis voin uskoa, että jos tuntematon koskettaa, mutta lääkäri ei ole tuntematon, vaan lääkäri.

Täytyy lukea tuo kirja, jos sieltä saisi ihan konkreettisia todisteita tehdystä tutkimuksesta.

Oman tietoni mukaan arabimaissa nimenomaan gynekologit ovat naisia. Islamilaisissa maissa voi olla enemmän miesgynekologeja. Esimerkiksi Egypti.
 
Viimeksi muokattu:
Karnevaalikeksi
No, ihan hyviä pointteja. Voi olla, että olen turhan ehdoton...Joo, tykkään seksistä ja harrastan sitä. Oon vaan käynyt tähän mennessä yksityisellä ja naisella. Oon pohtinut, että vaikuttaakohan näihin mun ajatuksiin se, että äiti (niin rakastava ja ihana ihminen kun onkin) on aina...no, osannut varoittaa elämän varjopuolista turhankin hyvin. Ja varoittaa vielä nytkin, kun olen jo parikymppinen ja asun omillani. Kun puhuin suunnitelmistani lähteä esim.vaihtoon ulkomaille, että vastaus oli: "naisen ei kannata yksin matkustaa koska silloin tulee raiskatuksi ja tapetuksi". Ja muuttui hirveän ahdistuneeksi. Jos huomautan tuosta, niin äiti helposti suuttuu. Isääkin harmittaa tuo yhä jatkuva ylisuojeleva asenne, mutta siitä on turha puhua äidille. Harmi kun ei voi puhua suunnitelmistaan vapaasti :( Siis ei me olla pahemmin mistään lääkäriaiheista puhuttu eikä äiti muutenkaan ole seksualiasioissa mitenkään erityisen kielteinen, mutta kai tuo varovaisuus on jäänyt päälle...
No joo, kyllä äitisi ylisuojeleva asenne varmaan on vaikuttanut. Voihan olla, että äitisi on mahdollisesti joskus joutunut kokemaan/näkemään ahdistelua ja sen vuoksi, ihan ymmärrettävästi, haluaa säästää sinut samoilta kokemuksilta. Ikävä kyllä monet vanhemmat, hyvää tarkoittaessaan, saattavat onnistuakin aiheuttamaan lapsilleen toisinaan ongelmallisiakin asenteita ja pelkoja. Toivottavasti äitisikin jossain vaiheessa kuitenkin ymmärtää lopettaa turhan huolehtimisen puolestasi, ihan itsensäkin kannalta. Murehtiminen ja toisen puolesta pelkääminen on raskasta.

Lähditkö muuten sinne vaihtoon, vai onko matka vielä suunnitteluasteella?

Tuosta kumppanin ammatinvalinnasta. Jotenkin se ajatus, että olisi yhdessä ihmisen kanssa, joka näkee nakuja vastakkaisen sukupuolen edustajia työssään häiritsee...Ja nimenomaan se ajatus, että se kumppani miettisi sitä näkyä vapaa-ajallakin ja vetäisi sitten käteen. Ehkä olen rajoittunut, mutta näin minä koen...

Tuskinpa tuo Fredkään vei noita tuntemuksiaan ajatuksia pidemmälle.
Tuota, kaikki ihmiset taitavat tehdä välillä tuota, että ajattelevat masturboidessaan jotakuta ihan muuta kuin omaa puolisoa/tyttö-poikaystävää. Ei siihen edes tarvita työssä nähtyjä alastomia ihmisiä. Voihan sitä ajatella vaikka komeaa postinjakajaa... ;) Tai sattumalta kadulla vastaantullutta kaunista naista/komeaa miestä. Samoin useimmat ihmiset silloin tällöin seksiä harrastaessaan ajattelevat muita ihmisiä, kuin sitä henkilöä, jonka kanssa seksiä sillä hetkellä harrastavat. Fiksu ihminen ei tietenkään tätä kerro puolisolleen, milloin näin on tapahtunut. Tämäkin vain on sellainen asia, jolle ei oikeastaan voi mitään, se pitää vaan hyväksyä. Mikäli meinaa parisuhteessa elää.
 
Viimeksi muokattu:
taas taas
No joo, kyllä äitisi ylisuojeleva asenne varmaan on vaikuttanut. Voihan olla, että äitisi on mahdollisesti joskus joutunut kokemaan/näkemään ahdistelua ja sen vuoksi, ihan ymmärrettävästi, haluaa säästää sinut samoilta kokemuksilta. Ikävä kyllä monet vanhemmat, hyvää tarkoittaessaan, saattavat onnistuakin aiheuttamaan lapsilleen toisinaan ongelmallisiakin asenteita ja pelkoja. Toivottavasti äitisikin jossain vaiheessa kuitenkin ymmärtää lopettaa turhan huolehtimisen puolestasi, ihan itsensäkin kannalta. Murehtiminen ja toisen puolesta pelkääminen on raskasta.

Lähditkö muuten sinne vaihtoon, vai onko matka vielä suunnitteluasteella?



Tuota, kaikki ihmiset taitavat tehdä välillä tuota, että ajattelevat masturboidessaan jotakuta ihan muuta kuin omaa puolisoa/tyttö-poikaystävää. Ei siihen edes tarvita työssä nähtyjä alastomia ihmisiä. Voihan sitä ajatella vaikka komeaa postinjakajaa... ;) Tai sattumalta kadulla vastaantullutta kaunista naista/komeaa miestä. Samoin useimmat ihmiset silloin tällöin seksiä harrastaessaan ajattelevat muita ihmisiä, kuin sitä henkilöä, jonka kanssa seksiä sillä hetkellä harrastavat. Fiksu ihminen ei tietenkään tätä kerro puolisolleen, milloin näin on tapahtunut. Tämäkin vain on sellainen asia, jolle ei oikeastaan voi mitään, se pitää vaan hyväksyä. Mikäli meinaa parisuhteessa elää.
En nyt lähtenyt vaihtoon, tosin siihen vaikutti rahatilanne ja myös se, että olin kuullut, että paikan päällä ei aina ole niitä kursseja tarjolla, joita alunperin piti olla. Esim. eräs ulkomainen yliopisto, josta olin hyvin kiinnostunut, oli kuulemma usein menneinä vuosina osoittautunut sellaiseksi, että siellä pystyikin vain opiskelemaan kohdemaan kieltä, vaikka vaihtareille olisi pitänyt olla myös oman tiedekuntansa opetusta englanniksi ja sellaista olisi luvattukin. Aion tosin lähteä ulkomaille viimeistään vuoden päästä, kun saan kandin paperit. On niin monta vuotta tehnyt mieli lähteä.

En tiedä, että onko äitini itse kokenut ahdistelua (tietääkseni hän on aina ollut melko varovainen), mutta hänellä on henkisesti aika raskas työ (mielenterveyspuolella) eikä hänellä ole kovin paljon seuraelämää ja harrastuksia sen vastapainoksi...Ei oikeastaan yhtään. Veikkaan, että siinä työssä kuulee varmaan paljon raiskausrikoksista sun muista ikävistä asioista. Joo, on aika ikävää kun on jo aikuinen mutta silti ei luoteta vieläkään. On tosi ahdistavaa, kun aina kun kertoo jostain ulkomaan suunnitelmista (ja miten aikoo yksin lähteä), niin toinen ahdistuu hirveästi ja alkaa maalailemaan piruja seinille. Sitten ei huvita jakaa mitään. Ja äiti ihmettelee kun ei keskustella...Isänikin on aina ihmetellyt tuota ylisuojelevaa asennetta. Varsinkin nyt kun olen jo aikuinen.

Joo, kyllähän meistä kieltämättä varmaan jokainen ajattelee masturbaoidessaan aina muita.
 
Viimeksi muokattu:
unikko
Muutaman päivän olen ollut poissa ja viestejä on vaihdettu asiasta paljonkin (osa ihan asiaakin), mutta kukaan ei ole edelleenkään esittänyt mitään lääketieteellistä perustetta sille, miksi keskustelun otsikon mukaan pitäisi gynellä olla. Kysymys ei kai nyt voi olla vaan, että tehdään niin kuin lääkäri sanoo. No, tätä on edellä jauhettu paljonkin. En tiedä, olenko vaikea luonne vai mikä, mutta kaipaan yleensä perusteluja, miksi jotain pitää tehdä ja miksi jotain ei pidä tehdä. Tässä on kysymys juuri siitä. Oma asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan sitä, onko jotain perustetta olemassa, mutta kuulen sellaisen mielelläni.

Hauskaa illan jatkoa kaikille! :)
 
Karnevaalikeksi
En nyt lähtenyt vaihtoon, tosin siihen vaikutti rahatilanne ja myös se, että olin kuullut, että paikan päällä ei aina ole niitä kursseja tarjolla, joita alunperin piti olla. Esim. eräs ulkomainen yliopisto, josta olin hyvin kiinnostunut, oli kuulemma usein menneinä vuosina osoittautunut sellaiseksi, että siellä pystyikin vain opiskelemaan kohdemaan kieltä, vaikka vaihtareille olisi pitänyt olla myös oman tiedekuntansa opetusta englanniksi ja sellaista olisi luvattukin. Aion tosin lähteä ulkomaille viimeistään vuoden päästä, kun saan kandin paperit. On niin monta vuotta tehnyt mieli lähteä.

En tiedä, että onko äitini itse kokenut ahdistelua (tietääkseni hän on aina ollut melko varovainen), mutta hänellä on henkisesti aika raskas työ (mielenterveyspuolella) eikä hänellä ole kovin paljon seuraelämää ja harrastuksia sen vastapainoksi...Ei oikeastaan yhtään. Veikkaan, että siinä työssä kuulee varmaan paljon raiskausrikoksista sun muista ikävistä asioista. Joo, on aika ikävää kun on jo aikuinen mutta silti ei luoteta vieläkään. On tosi ahdistavaa, kun aina kun kertoo jostain ulkomaan suunnitelmista (ja miten aikoo yksin lähteä), niin toinen ahdistuu hirveästi ja alkaa maalailemaan piruja seinille. Sitten ei huvita jakaa mitään. Ja äiti ihmettelee kun ei keskustella...Isänikin on aina ihmetellyt tuota ylisuojelevaa asennetta. Varsinkin nyt kun olen jo aikuinen.

Joo, kyllähän meistä kieltämättä varmaan jokainen ajattelee masturbaoidessaan aina muita.
Noinhan se joskus on, että opiskelumahdollisuudet ei sitten olekaan ihan sitä mitä on luvattu, luvattuja kursseja ei järjestetä tai niiden sisällöt ovat ihan jotakin muuta kuin etukäteen on ilmoitettu. Tai koko koulutuksen sisältö on erilainen kuin etukäteen on annettu ymmärtää. Tähän olen itse törmännyt ihan Suomessakin. Mutta lähde ihmeessä ulkomaille, jos kerran mielesi tekee. Voi tehdä äidillesikin ihan hyvää, vaikka alkuun ahdistaisikin, että joutuu vähän niinkuin pakosti huomaamaan, että oikeasti pärjäät ja osaat pitää itsestäsi huolta vähän muissakin ympyröissä, kun vain täällä Suomessa.

Työ mielenterveyspuolella selittää kyllä pitkälti äitisi asenteen. Jos joutuu työssään kohtaamaan sekä seksuaalisesti hyväksikäytettyjä/raiskattuja, että mahdollisesti myös niitä hyväksikäyttäjiä ja sattuu vielä olemaan synnynnäiseltä temperamentiltaan vähän varovaisempi ja herkempi ihminen, niin kyllä sitä moni muukin tuossa tilanteessa olisi ylisuojeleva. Hyväähän äitisi tietysti tarkoittaa ja sen takia hänen asenteestaan ei varmastikaan kannata loukkaantua, itse kuitenkin tiedät, että pärjäisit esim. ulkomailla yksin ja se on pääasia. Olet jo niin vanha, että voit tehdä omat päätöksesi menemistesi suhteen ja äitisi vaan sitten täytyy kestää mahdollinen ahdistus, mikä siitä hänelle saattaa seurata. Oikeastaan minun mielestäni olisi isäsi tehtävä "puhua äidillesi järkeä" ja rauhoitella häntä esim. tuon sinun ulkomaille menosi suhteen...
 
Viimeksi muokattu:
Karnevaalikeksi
Muutaman päivän olen ollut poissa ja viestejä on vaihdettu asiasta paljonkin (osa ihan asiaakin), mutta kukaan ei ole edelleenkään esittänyt mitään lääketieteellistä perustetta sille, miksi keskustelun otsikon mukaan pitäisi gynellä olla. Kysymys ei kai nyt voi olla vaan, että tehdään niin kuin lääkäri sanoo. No, tätä on edellä jauhettu paljonkin. En tiedä, olenko vaikea luonne vai mikä, mutta kaipaan yleensä perusteluja, miksi jotain pitää tehdä ja miksi jotain ei pidä tehdä. Tässä on kysymys juuri siitä. Oma asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan sitä, onko jotain perustetta olemassa, mutta kuulen sellaisen mielelläni.

Hauskaa illan jatkoa kaikille! :)
Niin, ilmeisesti fredwinalla olisi tiedossa, joku lääketieteellinen syy kokonaan riisumiseen, mutta jos hän ei siitä halua kertoa, niin minkäs sille sitten mahtaa. Itse olen sitä mieltä, että syy siihen, miksi jotkut gynet pyytävät asiakasta riisumaan täysin alasti, on useimmiten ihan vaan käytännöllinen.
 
Viimeksi muokattu:
taas taas
Noinhan se joskus on, että opiskelumahdollisuudet ei sitten olekaan ihan sitä mitä on luvattu, luvattuja kursseja ei järjestetä tai niiden sisällöt ovat ihan jotakin muuta kuin etukäteen on ilmoitettu. Tai koko koulutuksen sisältö on erilainen kuin etukäteen on annettu ymmärtää. Tähän olen itse törmännyt ihan Suomessakin. Mutta lähde ihmeessä ulkomaille, jos kerran mielesi tekee. Voi tehdä äidillesikin ihan hyvää, vaikka alkuun ahdistaisikin, että joutuu vähän niinkuin pakosti huomaamaan, että oikeasti pärjäät ja osaat pitää itsestäsi huolta vähän muissakin ympyröissä, kun vain täällä Suomessa.

Työ mielenterveyspuolella selittää kyllä pitkälti äitisi asenteen. Jos joutuu työssään kohtaamaan sekä seksuaalisesti hyväksikäytettyjä/raiskattuja, että mahdollisesti myös niitä hyväksikäyttäjiä ja sattuu vielä olemaan synnynnäiseltä temperamentiltaan vähän varovaisempi ja herkempi ihminen, niin kyllä sitä moni muukin tuossa tilanteessa olisi ylisuojeleva. Hyväähän äitisi tietysti tarkoittaa ja sen takia hänen asenteestaan ei varmastikaan kannata loukkaantua, itse kuitenkin tiedät, että pärjäisit esim. ulkomailla yksin ja se on pääasia. Olet jo niin vanha, että voit tehdä omat päätöksesi menemistesi suhteen ja äitisi vaan sitten täytyy kestää mahdollinen ahdistus, mikä siitä hänelle saattaa seurata. Oikeastaan minun mielestäni olisi isäsi tehtävä "puhua äidillesi järkeä" ja rauhoitella häntä esim. tuon sinun ulkomaille menosi suhteen...
Joo, aion ottaa tuon asian ainakin kerran vielä puheeksi isän kanssa ja pyytää häntä puhumaan äidille. Sen sijaan, että vain toteaisin, että miten ahdistavaa tuollainen ylisuojelu on aikuisiällä. Kun tässä kuitenkin ollaan jo kaikki aikuisia niin pitäähän sitä vähän osata hellittää tuon suojelun suhteen. Sitä menettää aika paljon jos on aina vain turvallisesti kotona, eikä lähde ulkomaille jos kerran mieli tekee...
 
Viimeksi muokattu:
Karnevaalikeksi
Joo, aion ottaa tuon asian ainakin kerran vielä puheeksi isän kanssa ja pyytää häntä puhumaan äidille. Sen sijaan, että vain toteaisin, että miten ahdistavaa tuollainen ylisuojelu on aikuisiällä. Kun tässä kuitenkin ollaan jo kaikki aikuisia niin pitäähän sitä vähän osata hellittää tuon suojelun suhteen. Sitä menettää aika paljon jos on aina vain turvallisesti kotona, eikä lähde ulkomaille jos kerran mieli tekee...

Asioilla on taipumus järjestyä, sanoi entinen psykologian opettajani ja näin jälkeenpäin ajatellen oli kovin oikeassa ;) Eli eiköhän näin tapahdu sinunkin kohdallasi. Olen vielä kerran utelias ja kysyn, että mihin maahan olisit lähdössä?
 
Viimeksi muokattu:
unikko
Niin, ilmeisesti fredwinalla olisi tiedossa, joku lääketieteellinen syy kokonaan riisumiseen, mutta jos hän ei siitä halua kertoa, niin minkäs sille sitten mahtaa. Itse olen sitä mieltä, että syy siihen, miksi jotkut gynet pyytävät asiakasta riisumaan täysin alasti, on useimmiten ihan vaan käytännöllinen.
Niin, tai sitten fredwina on sitä syytä jostain vielä etsimässä. Kun tuon käytännöllisyyden mainitsit, niin tarkoitat kai sitä, että tutkimus sujuu sutjakammin kun kerralla riisuu kaikki vaatteet? Itse asiassa taisitkin sen ehkä jo aiemmin mainita. Siinä saattaa muutaman sekunnin voittaa, jos ei paitaa ja rintaliivejä tarvitse nopeasti heittää pois ennen rintojen tutkimista. Näin kiirettä ei kai kenelläkään gynellä ole, vaikka aika on joskus muuten kortilla. Ja kaikki gynethän eivät rintoja edes joka kerralla tutki, vaikka niin minusta pitäisi. Tämä ei vielä vakuuta minua, mutta ymmärrän kantasi.

Kysynpä mielenkiinnosta, kun olet tätä riisuutumista kovasti puolustellut, että oletko itse ollut joskus tutkimushuoneessa täysin alasti?
 
Viimeksi muokattu:
fredwina
Muutaman päivän olen ollut poissa ja viestejä on vaihdettu asiasta paljonkin (osa ihan asiaakin), mutta kukaan ei ole edelleenkään esittänyt mitään lääketieteellistä perustetta sille, miksi keskustelun otsikon mukaan pitäisi gynellä olla. Kysymys ei kai nyt voi olla vaan, että tehdään niin kuin lääkäri sanoo. No, tätä on edellä jauhettu paljonkin. En tiedä, olenko vaikea luonne vai mikä, mutta kaipaan yleensä perusteluja, miksi jotain pitää tehdä ja miksi jotain ei pidä tehdä. Tässä on kysymys juuri siitä. Oma asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan sitä, onko jotain perustetta olemassa, mutta kuulen sellaisen mielelläni.

Hauskaa illan jatkoa kaikille! :)

Ne perustelut voi kysyä aina lääkäriltä kyseisen tilanteen alussa jos sellaiseen itse joutuu eikä pähkäillä etukäteen tai väittää ettei se kuulu asiaan, jos se joissakin oloissa jollekin on kuulunut. ;) Eihän potilaan tarvitsekaan omata asiantuntemusta siitä mikä on perusteltua ja mikä ei. tilanteen sattuessa voi lääkäriltä kysyä maagisen sanan miksi :)

Kiinnitin humioni tuolla aimemin keksusteluun siitä ettie naisgyne koskaan imisi nänniä . No ehkä ei (emme tosin voi mitenkään tietää etteikö näin olisi tapahtunut), mutta naisgynet osaavat hekin tehdä epäammattimaisia asioita vastaanotollaan. Niistä vain ei puhuta, kun tilanteessa on kaksi naista. Ikäänkuin silloin saisi rikkoa potilaan rajoja enemmän. Vai mitä sanotte naisgynestä, joka oma-aloitteisesti alkaisi riisua potilaalta paitaa ja rintaliivejä tutkiakseen rinnat? Mitähän tapahtuisi jos miesgynekologi tekisi saman täysin samassa tarkoituksessa? Veikkaisinpa suurta lööppilehtien kirkunaa.
 
Viimeksi muokattu:
Karnevaalikeksi
Niin, tai sitten fredwina on sitä syytä jostain vielä etsimässä. Kun tuon käytännöllisyyden mainitsit, niin tarkoitat kai sitä, että tutkimus sujuu sutjakammin kun kerralla riisuu kaikki vaatteet? Itse asiassa taisitkin sen ehkä jo aiemmin mainita. Siinä saattaa muutaman sekunnin voittaa, jos ei paitaa ja rintaliivejä tarvitse nopeasti heittää pois ennen rintojen tutkimista. Näin kiirettä ei kai kenelläkään gynellä ole, vaikka aika on joskus muuten kortilla. Ja kaikki gynethän eivät rintoja edes joka kerralla tutki, vaikka niin minusta pitäisi. Tämä ei vielä vakuuta minua, mutta ymmärrän kantasi.

Kysynpä mielenkiinnosta, kun olet tätä riisuutumista kovasti puolustellut, että oletko itse ollut joskus tutkimushuoneessa täysin alasti?

Olen ollut gynen vastaanotolla sekä täysin alasti, että kylpytakki päällä. Tämä oli ehkä kaikkein mukavinta. Sai riisua erillisessa pukukopissa kaikki vaatteet pois ja laittaa päälleen kylpytakin, jonka kanssa sitten oltiin tutkimuspöydällä. Minusta oikein käytännöllistä ja mukavaa.

Mitä sitten itse epäilet syyksi siihen, että jotkut gynet käskevät riisuutua täysin alasti, jos se ei kerran mielestäsi ole käytännöllistä, eikä sille ole mitään lääketieteellistäkään syytä?
 
Viimeksi muokattu:
taas taas
Asioilla on taipumus järjestyä, sanoi entinen psykologian opettajani ja näin jälkeenpäin ajatellen oli kovin oikeassa ;) Eli eiköhän näin tapahdu sinunkin kohdallasi. Olen vielä kerran utelias ja kysyn, että mihin maahan olisit lähdössä?

Jos työskentelystä puhutaan, niin niinkin kauas kuin Arabiemiraatteihin. Kuulostaa ehkä aika eksoottiselta, mutta onhan sielläkin jo suomalaisia...Ja paljon muitakin länsimaalaisia. Muutenkin kaukomaat kiinnostavat :) Matkustelun suhteen taas kiinnostaa vähän kaikki tällä maapallolla.
 
Viimeksi muokattu:
unikko
Ne perustelut voi kysyä aina lääkäriltä kyseisen tilanteen alussa jos sellaiseen itse joutuu eikä pähkäillä etukäteen tai väittää ettei se kuulu asiaan, jos se joissakin oloissa jollekin on kuulunut. ;) Eihän potilaan tarvitsekaan omata asiantuntemusta siitä mikä on perusteltua ja mikä ei. tilanteen sattuessa voi lääkäriltä kysyä maagisen sanan miksi :)
Juu, siitä ei ole epäilystäkään, etteikö perusteluja voi kysyä gyneltä, jos tämä ilmoittaa, että kaikki pois. Mutta väistelet edelleen kysymystä, johon olemme yrittäneet saada sinulta vastausta. Siihen sinulla on tietysti täysi oikeus ja ymmärrän kyllä, jos et halua täällä julkisesti kommentoida omaa kokemustasi ja sitä, mitä perusteita gynesi sinulle esitti.

Vai mitä sanotte naisgynestä, joka oma-aloitteisesti alkaisi riisua potilaalta paitaa ja rintaliivejä tutkiakseen rinnat? Mitähän tapahtuisi jos miesgynekologi tekisi saman täysin samassa tarkoituksessa? Veikkaisinpa suurta lööppilehtien kirkunaa.
Lääkärin ei kuulu riisua potilasta, vaan pyytää potilasta riisuutumaan, jos tutkimus sitä edellyttää. En jaksa uskoa, että tällaista tapahtuisi ainakaan Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa lääkärin vastaanotolla. Tietysti suhtautumisen pitää olla samanlaista riippumatta lääkärin sukupuolesta. Ei naislääkäriäkään voi tuollaisessa tilanteessa puolustaa yhtään.

Voisit tuon herjaamisen jättää sikseen. Arvelinkin, että sinun venkurointisi taustalla on tuollaista asennetta.
Tarkoitukseni ei ollut missään tapauksessa herjata, vaan korkeintaan piikitellä vähän, koska et esittänyt väittämiäsi perusteita. Pahoittelen, jos ymmärsit väärin.
 
Viimeksi muokattu:
unikko
Olen ollut gynen vastaanotolla sekä täysin alasti, että kylpytakki päällä. Tämä oli ehkä kaikkein mukavinta. Sai riisua erillisessa pukukopissa kaikki vaatteet pois ja laittaa päälleen kylpytakin, jonka kanssa sitten oltiin tutkimuspöydällä. Minusta oikein käytännöllistä ja mukavaa.
Kylpytakkikäytäntö Suomessa on minulle aivan uutta. Olen kuullut, että joissakin maissa sellaista voidaan käyttää, tai paremminkin ns. sairaalakaapua, mikä taas on yleisesti käytössä esim. USA:ssa, jossa naisten intimiteettisuojasta vastaanotolla pidetään ehkäpä liikaakin huolta. Oliko nämä molemmat kerrat täällä Suomessa vai jossain muualla?

Mitä sitten itse epäilet syyksi siihen, että jotkut gynet käskevät riisuutua täysin alasti, jos se ei kerran mielestäsi ole käytännöllistä, eikä sille ole mitään lääketieteellistäkään syytä?
En osaa vastata tuohon. Varmastikin jompikumpi voi pitää paikkansa ja jos veikata pitäisi, niin tuo käytännöllisyys menee minustakin lääketieteellisen perusteen edelle. Kritisoin käytännöllisyyttä lähinnä siksi, että ajansäästö on minusta niin vähäinen verrattuna intimiteettipuoleen, että sen vuoksi sitä ei voi kunnolla perustella sen kautta. Ehkäpä hieman varttuneemmille naisille käytännöllisyyttä voi tarjota perusteena, mutta mitenkähän se toimii nuorten naisten kanssa, kun ovat ensimmäisiä kertoja gynellä. Sinänsä, eihän iän pitäisi ratkaista tässäkään kohtaa. Olitko sinä kovinkin nuori näillä edellä mainitsemillasi kerroilla?
 
Viimeksi muokattu:
Fredwina
Juu, siitä ei ole epäilystäkään, etteikö perusteluja voi kysyä gyneltä, jos tämä ilmoittaa, että kaikki pois. Mutta väistelet edelleen kysymystä, johon olemme yrittäneet saada sinulta vastausta.
Minä en väistele kysymystä, kun olen alun alkaenkin sanonut etten sitä sano täällä. Koko kommunikointisi näyttää pohjaavan negatiiviseen viestintään, johon minä en halua olla osallinen. Ja sinähän täällä tivaat yksin tätä asiaa ja koitat vetää jotain lakia siitä etten tahdo täällä kertoa vaikka samalla toistelet ymmärtäväsi miksei ehkä siitä halua puhua.


Lääkärin ei kuulu riisua potilasta, vaan pyytää potilasta riisuutumaan, jos tutkimus sitä edellyttää. En jaksa uskoa, että tällaista tapahtuisi ainakaan Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa lääkärin vastaanotolla. Tietysti suhtautumisen pitää olla samanlaista riippumatta lääkärin sukupuolesta. Ei naislääkäriäkään voi tuollaisessa tilanteessa puolustaa yhtään.
Ihan on suomessa tapahtunut naislääkärin toimesta. Potilas ei häiriintynyt eikä kokenut sitä häirintänä, vaikkakin yllättävänä ja odottamattomana. Esimerkki oli siksi, että jos näin tekisi mieslääkäri, siitä revittäisiin välittömästi järjetön haloo ja taatusti väritetyssä mielessä, että taas löytyi pervo lääkäri, vaikkei hänellä olisi ollut mitään seksuaalista motiivia. Me vain tuomitsemme liian herkästi, jos asiassa on jotain itseä pelottavaa.


Tarkoitukseni ei ollut missään tapauksessa herjata, vaan korkeintaan piikitellä vähän, koska et esittänyt väittämiäsi perusteita. Pahoittelen, jos ymmärsit väärin.
Piikittelyn tarkoitus on aina asettaa toinen ikävään valoon ja itsensä parempaan. Se on täysin turha itsetehostuskeino.

Eiköhän tämä ole tässä. Toivon, että joku päivä saat valaistuksen pohdiskelemaasi kysymykseen. Sitä ennen toivon ettei kukaan rakenna maailmaansa omien, itse asettamien rajojen sisään. Siellä (maailmassa) kun voi olla monta asiaa, mitä ei itse osaa ajatella, mutta jotka siitäkin huolimatta ovat olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
unikko
Koko kommunikointisi näyttää pohjaavan negatiiviseen viestintään, johon minä en halua olla osallinen. Ja sinähän täällä tivaat yksin tätä asiaa ja koitat vetää jotain lakia siitä etten tahdo täällä kertoa vaikka samalla toistelet ymmärtäväsi miksei ehkä siitä halua puhua.
Onko se negatiivista viestintää, jos joku haluaa täällä kyseenalaistaa toisten väittämiä? En ole missään vaiheessa sanonut, että olisin itse ehdottomasti oikeassa tai joku - et välttämättä sinä - olisi ehdottomasti väärässä. Sitä vartenhan nämä keskustelupalstat ovat, että täällä voi keskustella avoimesti ja anonyymisti ja esittää perusteluja puolesta ja vastaan. Näin olen itse näiden palstojen tarkoituksen ymmärtänyt. Jos kaikki myötäilisivät ensimmäisen kirjoittajan mielipidettä, keskustelu ei johtaisi mihinkään.

Eiköhän tämä ole tässä. Toivon, että joku päivä saat valaistuksen pohdiskelemaasi kysymykseen.
Ehkä saan, ehkä en, mutta sillä ei ole loppujen lopuksi minulle kovinkaan suurta merkitystä. En myöskään usko itse joutuvani koskaan moiseen tilanteeseen. Vannomatta paras tietysti.
 
Viimeksi muokattu:
Karnevaalikeksi
Jos työskentelystä puhutaan, niin niinkin kauas kuin Arabiemiraatteihin. Kuulostaa ehkä aika eksoottiselta, mutta onhan sielläkin jo suomalaisia...Ja paljon muitakin länsimaalaisia. Muutenkin kaukomaat kiinnostavat :) Matkustelun suhteen taas kiinnostaa vähän kaikki tällä maapallolla.
Heh, suomalaisia taitaa löytyä jo osapuilleen joka maasta, eli edelläkävijäksi on vaikea enää päästä... Mutta mitäs tässä sitten muuta kuin, että onnea matkaan jo näin etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:
Karnevaalikeksi
Kylpytakkikäytäntö Suomessa on minulle aivan uutta. Olen kuullut, että joissakin maissa sellaista voidaan käyttää, tai paremminkin ns. sairaalakaapua, mikä taas on yleisesti käytössä esim. USA:ssa, jossa naisten intimiteettisuojasta vastaanotolla pidetään ehkäpä liikaakin huolta. Oliko nämä molemmat kerrat täällä Suomessa vai jossain muualla?
Ihan Suomessa ovat olleet molemmat kerrat. Ja jos nyt tätä sukupuolikysymystä jatketaan, niin kokonaan alasti riisumaan käskenyt gyne oli nainen ja kylpytakki oli tarjolla miesgynen vastaanotolla.

En osaa vastata tuohon. Varmastikin jompikumpi voi pitää paikkansa ja jos veikata pitäisi, niin tuo käytännöllisyys menee minustakin lääketieteellisen perusteen edelle. Kritisoin käytännöllisyyttä lähinnä siksi, että ajansäästö on minusta niin vähäinen verrattuna intimiteettipuoleen, että sen vuoksi sitä ei voi kunnolla perustella sen kautta. Ehkäpä hieman varttuneemmille naisille käytännöllisyyttä voi tarjota perusteena, mutta mitenkähän se toimii nuorten naisten kanssa, kun ovat ensimmäisiä kertoja gynellä. Sinänsä, eihän iän pitäisi ratkaista tässäkään kohtaa. Olitko sinä kovinkin nuori näillä edellä mainitsemillasi kerroilla?
Olin vähän päälle kolmekymppinen, eli en ihan nuori, mutta en kamalan vanhakaan...
 
Viimeksi muokattu:
Minna85
Ehkäpä hieman varttuneemmille naisille käytännöllisyyttä voi tarjota perusteena, mutta mitenkähän se toimii nuorten naisten kanssa, kun ovat ensimmäisiä kertoja gynellä. Sinänsä, eihän iän pitäisi ratkaista tässäkään kohtaa.
Toisaalta jo kouluissa tehtävissä terveys- ja lääkärintarkastuksissa nuoret opetetaan riisuutumaan yleensä alusvaatteille. Käytännöllistä sekin, eikö vaan? Miksei siis voisi toimia nuorillakin naisilla?
 
Viimeksi muokattu:
rintasyöpä
minulla on ollut rintasyöpä. Enpä niissäkään tutkimuksissa silloin alkuaikoina ollut kokonaan alasti. Kyllä alapään tutkimukset hoidettiin ensin. Sen jälkeen yläkroppa paljaaksi ja tutkittiin rinnat, kainalot sun muut rauhaset. Myöhemmin tutkimuksissa on ollut edestä avattava sairaalapaita päällä ja alapäässä aina pikkuhousut toimenpiteen jälkeen.
Olisi ollut aika ikävää seisoa kymmeniä minuutteja alasti lääkärin, hoitajan ja välillä muutaman opiskelijankin edessä välillä pimppi paljaana.

Eikä rintaa ole imenyt yksikään lääkäri, ei edes ehdottanut. Olisin sanonut yksiseltteisesti että ei, et saa. Vain mieheni sai imeä rintojani, siis lasteni ohella. Piste. No, nyt ei tuostakaan asiasta tarvitse välittää.

No jokainen menee eteenpäin tyylillään. Riisuu kaikki pois jos siltä tuntuu.
Minä puen ylleni jo kotoa lähtiessäni yleensä sellaiset vaateet jotka voi kietaista ympärille keskustelujen tai tutkimustulosten odottelun ajaksi. Ei ole niin kylmäkään noissa ilmastoiduissa huoneissa.
 
unikko
Toisaalta jo kouluissa tehtävissä terveys- ja lääkärintarkastuksissa nuoret opetetaan riisuutumaan yleensä alusvaatteille. Käytännöllistä sekin, eikö vaan? Miksei siis voisi toimia nuorillakin naisilla?
Totta tuo, mutta alusvaatteilla ja alasti olemisessa on vissi ero. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Niinhän se menee.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä