Riisipuuroa uunissa - ohjetta !? !? !?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duppa

Vieras
Te, joiden perheessä joulureseptit eivät ole satojen vuosien tarkoin varjeltu sukusalaisuus, auttakaa äitiä hädässä... Tai mikä hätä tässä nyt oikeasti on, kova kiinnostus ja innostus vain...

Olen aina keittänyt riisipuuron jouluna kattilassa ja ihan hyvää on tullut. Mutta nyt! Ah, koin valaistuksen! Oltiin lapsen kanssa tänään aamulla perhekerhon pikkujouluissa ja siellä tarjoiltiin uunissa keitettyä riisipuuroa isosta vuoasta. Siis se oli ehkä tuhat kertaa parempaa kuin minun (sekin hyvä) kattilapuuro. Miten se oli tehty?!?!?!? Paikalla ei ollut enää ketään (esim. puuron tekijää) joka olisi osannut valaista kun tultiin niin myöhään paikalle.

Mitä teen? Miten siitä saa niin taivaallista!?

Ihan perus riisiuunipuuro maistuu mielestäni paremmalta kuin kattilassa tehty.
Laita "punaista" maitoa, siis täysmaitoa =P Ja voitele vuoka voilla =P

Toivottavasti joku tietää kikkoja... noi mulle tuli mieleen :D

Googlella kannattaa kattoa tarkat määrät ainakin, mutta 1l maitoa uunikuppiin, puuroriisiä maidon sekaan max. 2dl (1½ dl ehkä riittää?), suolaa oiskohan yks teelusikallinen ja voinokareita pinnalle. Uuniin, palttiarallaa tunti. Sekoitellaan välillä. (Tää on vähän ku eniron mainos; oiskohan se ollu niin vai sittenkin näin, no jotain sinnepäin... :D )

Ehkä vastaus piilee tosiaan siinä oikeassa voissa... Oli nimittäin ihanan voisen makuista... Kävin kurkkimassa päällisin puolin noita linkkejä mitä äitiyslomalainen laittoi, ja niissä on kaikissa jotain eroa, missään ei lukenut: "tää on se paras ja taivaallisin" :-) Ei kai auta muuta kuin kokeilla joka vuosi vähän eri ohjeella ja kun se paras löytyy, tallettaa ohje visusti.

(tai sit mä soitan sinne perhekerhon vetäjälle, joka se puuron teki...) ;-)

Voitele vuoka

Maitoa n. 1,1 - 1,3 litraa (laitan litran punaista maitoa + loraus rasvatonta päälle)
Suolaa n. 1 tl
puuroriisiä 2 dl

Paistetaan 175-asteisessa uunissa n. 1,5 tuntia. Sekoitetaan välillä.

Ohje ihan Risellan puuroriisipussista.

Hahhaa! Mä tein äsken kauhean "äidit ei toimi näin"-teon ja soitin sille perhekerhon vetäjälle - vielä tälleen illalla, kun on aikuisten "oma aika" (siis eiks näiden kerhojen sääntö ole se, että me vanhemmathan ollaan tekemisissä vain lastemme kautta, eikä edes tiedetä toistemme nimiä!) ;-p Kauheeta, mutta kannatti! :-)

Temppu oli siis tämä: puuroriisiä oli ensin keitetty kattilassa jotain vähän yli 20 minuuttia ja sitten vasta se jo pehmennyt riisi oli laitettu vuokaan - ja muuten tehty pussin ohjeen mukaan. Plus vielä oli laitettu voita reippaita nokareita sekä puuron päälle että riisin sekaan.

Oli siis oikeasti aivan järkyttävän hyvää. Täytyy kokeilla viikonloppuna ... Tuun sitten kertomaan kuin kävi :-D

Minä laitan kerma-maitoa ja lopussa voinokareita ja sekoittelen välillä.

Jos tuntuu, että tulee liian kuivaa, voi vaikka mikrossa lämmitettyä maitoa lisätä loppuvaiheessa.

Yhteistyössä