Riikka Purra syö nokkosia ja vuohenputkea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Setis oli jo vuosituhannen alusta asti laittanut keittoon nokkosen pieniä latvalehtiä ja sitten kun kuulin, että siemenet ne vasta superfoodia on, niin aloin keräämään niitä kotitontilta. Syön niitä pitkin talvea lisukkeina maustamattomassa jugurtissa ja keitoissa. Ilmankos sitä ollaan niin tymäkässä kunnossa 🤗

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Nokkonen on tosiaan todella terveellistä. Itse teen aina keväisin nokkoslettuja ja keittoa. Talveksi voi kuivattaa nokkosta ja laittaa vaikka spagettikastikkeen sekaan tai keittoon.

Vuohenputken täytyy olla sellaista vielä avautumatonta sykeröä, että on hyvää. Onneksi se kasvaa niin reippaasti, ettei lopu kesken. Nokkonen taas maistuu mielestäni paremmalta ryöpättynä ja pakastettuna, kuin kuivattuna. Uppoaa tosin niinkin, varsinkin letuissa.

Setis oli jo vuosituhannen alusta asti laittanut keittoon nokkosen pieniä latvalehtiä ja sitten kun kuulin, että siemenet ne vasta superfoodia on, niin aloin keräämään niitä kotitontilta. Syön niitä pitkin talvea lisukkeina maustamattomassa jugurtissa ja keitoissa. Ilmankos sitä ollaan niin tymäkässä kunnossa

Mä aion tehdä viikonlopuna nokkospestoa.

• Tykkää
Reactions: Setis.
Mä aion tehdä viikonlopuna nokkospestoa.

Mutsivainaa teki aikoinaan, hyvää oli. Täytyykin kokeilla itsekin.
Linkosuo teki aikoinaan nokkosnäkkäriä, oli tosi suosittua ja usein loppu.

Täytyy etsiä jostain resepti, suosittelen kokeilemaan, Annie tekee varmaan innolla 👍

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Äiti poimi nokkosia saaristossa, kun olin lapsi, ja teki muhemmosta ja keittoa.

Villivihannekset ovat hienoa ruokaa, muualla Euroopassa taidetaan käyttää enemmän, löytyy mm. villiparsaa. Haluaisin oppia hyödyntämään, mut pitäisi myös tietää, mistä hakea, näin kaupungissa asuvana.

Yhteistyössä