Rhesus negatiivisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja o-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

o-

Vieras
Tämä on todennäköisesti höhlä kysymys ja toki aion myös kysyä asiaa neuvolasta ellei nyt jollain täällä ole jotain faktaa tästä asiasta. Alkoi vain tässä asioita pohtiessani pelottaa, että kun olen veriryhmältäni rhesus negatiivinen ja minulla oli keväällä varhainen keskenmeno, niin onko mahdolista, että jo hyvin varhaisessa vaiheessa tapahtuneessa keskenmenossa elimistöni alkoi valmistaa sitä rhesus-vasta-ainetta ja tämä uusi sikiö olisi vaarassa? olen nyt kai raskausviikolla 5+3 eli kaikki mahdolliset pelot ja epäilykset tässä käydään läpi!

Kiitos vastauksestasi!

Aika kumma, ettei neuvolassakaan tuollaisesta asiasta mitään kysytä eikä missään muuallakaan. Ei kyllä ole veriryhmästäni missään maininnut, mutta neuvolaan kyllä kerroin, että minulla oli varhainen keskenmeno ja siloin keskenmenon aikaan kävin työterveysääkärillä, gynekologilla ja soitin neuvolaan. Luulisi, että toi rhesus-juttu olisi sellainen rutiinikysymys, jonka joku edes olis ksyynyt. Itse en silloin tyhmyyksissäni tajunnut mitään veriryhmiä ajatella. Kyllä mä ton rhesus-miinuksen tiesin vaikuttavan, mutta luulin, että vasta-aineen muodostus alkaisi vasta synnytyksessä. Nyt jostain tuosta luin, että jo keskenmeno vaikuttaa.

Voikohan sen piikin antaa silloin kun uusi raskaus on jo alkanut? Näkeekö ne verestä, onko sitä vasta-ainetta muodostunut?

Mähän joudun soittelemaan neuvolaan jatkuvasti vaikken ole vielä ekalla käynnilläkään käynyt! Perjantaina jouduin soittamaan pyörtymisen vuoksi.

Piikki on saatu keskenmenon jälkeen, ja tässä raskaudessa punktiossa, ja kolme kertaa raskauden aikana tsekataan tuo vasta-ainejuttu, ekoista verinäytteistä kun käy neuvolassa, ja sit 2 kertaa myöhemmin.

Eli ei tarvitse olla huolissaan? Asia hoidetaan neuvolakäyntien yhteydessä eikä siis ole liian myöhäistä vaikka piikkiä en saanutkaan keskenmenon jäkeen ennen tätä raskautta? Mulla on eka neuvolakäynti vasta rv 8+1.

Jos sinulla nyt kuitenkin vasta-aineita on muodostunut, niin sinua seurataan tosi tarkkaan neuvolassa. Ja vaikka lapsi saisikin hemolyyttisen anemian, on sekin hoidettavissa; tarvittaessa vauvan veret voidaan vaihtaa jo kohtuun. Verikoe otetaan ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja siitä tutkitaan veriryhmä ja vasta-aineet ja veripalvelusta tulee neuvolaan ohjeet, miten tiuhaan jatkossa seurataan. Minulla seurattiin vasta-ainetasoa alkuraskaudessa kuukauden välein ja loppuraskaudessa viikon välein.

Minulla tuli vasta-aineita toisen raskauden ihan lopussa ja synnytys käynnistettiin hiukan ennen laskettua aikaa. Tytölle tehtiin yksi verenvaihto ja nyt hän sitten on itsekkin jo äiti.

Kahdessa seuraavassa raskaudessa niitä vasta-aineita olikin koko ajan ja niitä seurattiin kerran kuukaudessa otetuilla verinäyttillä neuvolassa sekä kävin yliopistollisessa sairaalassa lapsivesipunktiossa.

Kaikki kolme synnytystä on käynnistettyjä ja yliopistollisessa sairaalassa jossa on keskso-osasto. Verenvaihdot tehtiin siellä ja lisäksi poika eli tää viimeinen oli vielä lampunkin alla muutaman päivän kun itse tulin kotiin. Bilirubiiniarvot oli pojalla 200 kun kotiin saatiin hakea.

Niitä seurataan tosi tarkasti ja varmasti on hyvässä hoidossa.

Ja minä olen veriryhmältään ab rh- ja mieheni on plussaa näin ollen kaikki neljä lasta ovat plussaa.

Mulla eka raskaus ja veriryhmä o-, miehellä o+. Olen nyt viikoilla 17+6 ja ihan alussa otettiin verikoe, jossa ei vasta-aineita. Ihmettelen, että miksi tässä ei ole pitkään aikaan mitään kokeita otettu ja kuulema vasta loppuraskaudessa katotaan uudestaan...? Mitä jos niitä muodostuukin tässä välillä?

-Tiku-

Ei minullakaan ensimmäisessä raskaudessa ollut vasta-aineita ollenkaan eikä niitä mun tietääkseni tulekkaan mutta mulla ei ollut yhtään keskenmenoa sitä ennen.

Sain sen piikin jonka piti estää mahdolliset vasta-aineet seuraavissa raskauksissa. Mutta mulla se ei tehonnut ja vasta-aineita tuli.

Yhteistyössä