Rh-

  • Viestiketjun aloittaja Katariina
  • Ensimmäinen viesti
Katariina
Onko täällä muita rh- veriryhmän odottajia? Itse vasta odottelen ekaa neuvolakäyntiä (16.6.), mutta olisi kiva kuulla, miten tähän reeustekijään suhtaudutaan ja mitä erikoistatoimenpiteitä sen kanssa tulee. Onko odotettavissa mahdollisia ongelmia raskauden/synnytyksen suhteen? Olen ollut kerran raskaana ennenkin, mutta se meni kesken. Eli tavallaan kyseessä on toinen raskaus, sekin kai vaikuttaa? Nyt 7. rv alkamassa.

Olisi mielenkiintoista kuulla asiasta lisää.
 
****
Minulla veriryhmä AB Rh - ja odotusaikana sen vuoksi otettiin 3 ylimääräistä verikoetta, joilla seurattiin ettei muodostu vasta-aineita. Vauvalla on sitten veriryhmä A Rh + ja tämä aiheutti sen, että minulle annettiin synnytyksen jälkeen piikki, joka varmisti, ettei mitään ongelmia tule.
Nykypäivän seuranta on luotettavaa ja heillä on keinot, jos vasta-aineita tulee, joten ole huoleti.
 
minna
Jos itselläsi on rh- veriryhmä ja lapsen isällä rh+ veriryhmä, voi vauvasta tulla rh-positiivinen. Tällöin on mahdollista, että äidin elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita vauvalle, mutta tämä tapahtuu vasta, jos esim. synnytyksen yhteydessä vauvan verta joutuu äidin elimistöön, ja muodostuu siis riskiksi vasta seuraavassa raskaudessa odotettavalle vauvalle. Tämän estämiseksi raskauden aikana Rh- odottajalle tehdään muutama ylimääräinen verikoe, jossa seurataan, ettei vasta-aineita kehity raskauden aikana. Synnytyksen yhteydessä äidille annetaan pistos, joka estää vasta-aineiden muodostumisen seuraavissa raskauksissa.
 

Yhteistyössä