Rh- veri, mitä haittaa seuraavissa raskauksissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietäiskö kukaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietäiskö kukaan?

Vieras
Minulla on O rh- veri ja kaikissa jutuissa mitä löydän lukee, että äidille annetaan piikki synnytyksen jälkeen ja sillä voidaan turvata seuraavat raskaudet. Eli mitä niissä seuraavissa raskauksissa voi mennä pieleen jos ei anneta? Miten vaikuttaa rh- ihmiseen jos saa rh+ verta?

Olen varmaan tyhmä, mutta en löytänyt tosta jutusta, että suojata seuraavat raskudet miltä mitä niissä voi mennä pieleen ja mitä haittaa jos rh- synnyttäjä saa + verta. Anteeksi

no tota, suomes niin hyvä systeemi että kaikki rh- äidit ja vauvat testataan kun vuva syntyy plus odotusaikana.. eettei mitään riskejä ole. mutta ennen vanhaan aiheutti lapsin ja äitien kuolemia

Olen saanut vasta-ainepiikin raskauden jälkeen. Viimeviikolla sain kesken menon ja en saanut piikiä, soitin ja kyselin, että ei väälttämättä tarvii jos olo on hyvä. Mitäs oireita olisi pitänyt olla? Entä seuraavat raskaudet, mitä niissä voi mennä pieleen? Meillä on yksi lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
no tota, suomes niin hyvä systeemi että kaikki rh- äidit ja vauvat testataan kun vuva syntyy plus odotusaikana.. eettei mitään riskejä ole. mutta ennen vanhaan aiheutti lapsin ja äitien kuolemia

Olin menossa pelkopolille, mutta tuli keskenmeno. Synnytys kävi pelottamaan ensimmäisen jälkeen, oli kaikkea häslinkiä. Kätilö kävi kysymässä synnytyksen jälkeen jäikö traumoja. Keskenmenon ja tän veriryhmänkin seurauksena on tullkut uusi pelko, että kuolen synnytykseen. Vauvaa haluttaisiin.

Tuo rh- aiheuttaa sen verran lisä vaivaa raskauden aikana että joudut kolmesti antamaan käsitaipeesta otettavan verinäytteen(rh+ antavat vain alkuraskaudessa).Siksi näin ettei sinuun ole muodostunut vasta-aineita joista voi olla vauvalle haittaa.Elikkäs jos sinun ja rh- sekoittuisi vauvan rh+ se voisi olla kohtalokasta.Ja piikki annetaan mielestäni keskenmenon yhteysdessä,lapsivesipunktion yhteydessä ja synnytyksen jälkeen jos lapsi on rh+.Siksi näin ettei seuraavassa raskaudessa tule ongelmia. Tuosta verien sekoittumiseta en osaa sanoa mutta eiköhän tuo ole melkein mahdottomuus että rh- annettaisiin rh+ verta.Ja Onnea vaan uuteen raskauden yritykseen.Käy siel pelkopolil jo nyt juttelees ja puhu neuvolassa.Muista et jokainen synnytys on ensimmäinen.Elikkäs erilaisia kaikki.Terkuin kolmen äiti ja rh-

Se, miten se voi vaikuttaa seuraavaan raskauteen, on siinä, et jos sulla on kehittynyt niitä vasta-aineita (sä oot ollu - ja eka vauva + tai sit oot verensiirron yhteydessä tms. saanut noita vasta-aineita itseesi), seuraava raskaus voi mennä kesken, sillä sun elimistö voi hyökätä sitä raskautta vastaan, koska se pitää sitä "vieraana". Eli siis sun elimistö puolustautuu tuhoamalla sen uuden raskauden.

Mut tosiaan, Suomessa annetaa nykyisin kaikille negatiivisille tuo piikki synnytyksen yhteydessä. Kysy vielä uudestaan tuota keskenmenon jälkeistä piikkiä. Mun kaverille meinaan piti se ehdottomasti antaa myös km:n jälkeen...

Minulla kaksi lasta, molemmat rh+. Itselläni siis rh- veriryhmä. Sain molempien synnytysten jälkeen piikin. Kummassakaan raskaudessa ei ollut rh- veren aiheuttamia ongelmia. Minulla on ollut yksi keskenmeno, jonka yhteydessä en saanut piikkiä. Raskaus meni kesken viikolla 5, ja lääkäri sanoi, että piikkiä ei tarvita noin alkuvaiheen keskenmenon jälkeen.

Ap, en kyllä ymmärrä mitä oireita sinulla olisi voinut olla keskenmenoon ja rh- vereen liittyen. Millä viikolla raskautesi keskeytyi?