Rh negatiivinen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tonttu

Vieras
Eli olen nyt 9+6 viikolla menossa ja sain kuulla veriryhmäni olevan RH-. Nyt mielessä monta mieltä askarruttavaa kysymystä… eli onko teillä muilla kokemusta? Osaisiko joku minulle selittää tarkemmin tästä mitä tarkoitta jne?

Onko tullut mitään ongelmia? Jos, niin minkälaisia?

Mukavaa joulun odotusta kaikille!

Sama täällä, rh miinus-veri. Mulla tosin miehellä myös rh- joten meidän lapsesta voi tulla vain rh-.
Mutta sun raskauden aikana seurataan veren vasta-aineiden kehittymistä verikokeilla ja jos niitä alkaa tulla niin vauva saattaa olla rh+. Silloin saat synnytyksessä pistoksen joka estää vasta-aineiden kehittymistä. Ongelmia saattaa syntyä jos sinun ja rh+vauvan veret sekoittuu. Itse löysin googlettamalla paljon tietoa.
Satutko tietämään lapsen isän veriryhmän?
Mulla menossa rv18+3 ja vasta yksi verikoe otettu.

Mä olen kans nega mut ei multa ikinä ole tutkittu tota yhtä verikoetta enempää missä toi ja veriryhmä todetaan.. Lapsen isän veriryhmä sama ku mulla muistaakseni, mut onko hänki sit aut.maattisesti nega?

minäkin olen negatiivinen äiti tuleva äiti.. mulla on menossa viikko 27 ja on otettu kaksi verikoetta... Samoin äitini on ollut miinuspuolinen äiti joten ei sillekkään mitään ongelmia ole tullut:)

Myös minulla on negatiivinen veriryhmä. Muistaakseni 3 kertaa raskauden aikana on tullut käytyä verikokeessa, jossa seurataan vasta-aineen kehittymistä. Kun kysyin lääkäriltä tarkemmin, hän sanoi, että mikäli lapsi on RH+ vasta-ainetta kehittyy aina jonkin verran. Loppuraskaudessa siitä ei kuulemma ole kuitenkaan enää merkittävää haittaa. Vasta-aine kuitenkin "nollataan" synnytyksen jälkeen annettavalla pistoksella, sillä muutoin se jää vereen ja vaikuttaa seuraavaa lasta odottaessa. Ensimmäisen kanssa ei siis kuulemma ole syytä huoleen. Ongelmia on ollut lääkärini mukaan enemmän ennen vanhaan, kun lapsia on tehtailu monta peräjälkeen eikä pistoksia vielä ollut. Jos asia vielä vaivaa, niin kannattaa rohkeasti ottaa puheeksi lääkärin kanssa!

koulun anatomian- tunneilta sen verran on jäänyt mieleen, että jos naisella reesusnega, miehellä plus ja sikiö plus, niin ongelmia voi tulla vasta sitten seuraavissa raskauksissa (antigeenin l.vasta-aineen jäätyä vereen), joten ei pitäisi olla vaikutusta ekaan odotukseen... kannattaa tietenkin kysyä tarkemmin lääkäriltä tai terkalta, niin saa oikeaoppisia vastauksia :)

no piti vielä palata asiaan. jäi vaivaamaan tuo juttu, niin tarkistelin vähän vanhoja muistiinpanoja tunneilta.
Elikkä jos äiti neg.(n.12%suomalaisista) ja isä pos. niin sikiö voi olla pos. tällöin sikiön solut käynnistävät äidin elimistössä vasta-aineiden tuotannon. normaalisti istukka estää sikiön punasolujen pääsyn äidin verenkiertoon, mutta synnytyksissä ja keskenmenoissa läpäisevyyskyky lisääntyy. Ensimmäinen lapsi syntyy yleensä terveenä ja ongelmia voisikin kehittyä mahdollisissa tulevissa Rh+ raskauksissa. tällöin äidin elimistöön muodostuneet vasta-aineet siirtyisivät uuden sikiön verenkiertoon, mikä lisäisi riskiä että sikiö kuolisi kohtuun tai syntyisi huonokuntoisena. tätä estetään antamalla äidille ensimmäisen Rh+synnytyksen jälkeen rokotteena reesusvasta-aineen vasta-ainetta.

elikkäs jotenkin näin se menee, mutta kannattaa vielä kysellä lääkäriltä tarkemmin, koska aivan varma en asiasta kuitenkaan ole, mutta jostain tämän suuntaisesta on kuitenkin kyse. ja niinkuin tuolla aiemmissa viesteissä tuli ilmi, niin luultavasti näitä ongelmia on ollut joskus ennen kun näitä reesustekijöitä ei ole vielä tutkittu.

Minä olen myös rh- ja kun mieheni on plussaa on kaikki lapsemme myös plussaa.
Minulla oli kolmessa raskaudessa vasta-aineita joiden takia olin erityistarkailussa. Otettiin lapsivesipunktioita ja vauvan vointia ja kasvua seurattiin tarkoin ultralla. Kaikki kolme synnytystä on käynnistetty ennen laskettua aikaa.
Tytöistä nuoremmalle tehtiin kaksi verenvaihtoa. Ja tää nuorin poika oli lampun alla muistaakseni viisi vuorokautta. Bilirubiiniarvot kotiin haettaessa 200 eli keltahko oli.

Nyt tää toiseksi vanhin on jo itekkin äiti. Vanhimman odotusaikana ei ollut mitään ongelmia niinkuin ei taida yleensä ollakkaan.

Ei mitään paniikkia. Itellä edellisessä raskudessa otettiin kolme kertaa verikoe vasta-aineiden tarkkailun takia. Ei ollut kertaakaan. Synnytyksen jälkeen sain anti-d (tai joku sellanen) pistoksen. Tässäkin raskaudessa siis tullaan seuraamaan noita vasta-aineita sen kolme kertaa ja jos vasta-aineita alkaa kehittymään, seurataan tiiviimmin.

Kirjoittelin jo samasta aiheesta Vauvan hoito-puolelle.

Lisäisin tänne vielä kun edelliset kirjoittivat vasta-ainepiikistä, että minulla oli toisessa raskaudessa vasta-aineita veressä koko ajan, vaikka sain ekan raskauden jälkeen sekä toisen raskauden alkupuolella kyseisen pistoksen. Ekan raskauden lopussa vasta-aineita oli vähän, tyttö syntyi hyväkuntoisena rv 41+5. Toinen lapsi, poika, syntyi hyväkuntoisena mutta kellastui, oli sen takia valohoidossa ja väsyneen oloinen, sekä on kärsinyt matalasta hemoglobiinista nämä ekat kolme elinviikkoansa. Muuten kyllä pirteä poika.

Olen itse O- ja mieheni B+, lapset siis kummatkin +-verisiä.

Lisäys:
Toinen synnytys siis käynnistettiin laskettuna aikana vasta-aineiden takia. Ennen sitä tilaani ja vauvan vointia seurattiin tiiviisti verikokeilla sekä ylimääräisellä loppuraskauden ultralla.

Imetyksen lomassa kirjoitan yhdellä kädellä...

Heinis,
mulla oli verenvuotoa rv 11, joka ultrassa paljastui hematoomaksi. Se on siis mustelman kaltainen verenhyytymä, joka johtui istukan pienestä rispaantumisesta. Sain piikin varmuuden vuoksi, koska oli riski että veremme olivat sekoittuneet. Seuraavalla neuvolakäynnillä sain tietää että vasta-aineita oli löytynyt.

Toisen synnytyksen jälkeen (sektio) en saanut piikkiä, liekö jo liian myöhäistä antaa sitä ns. "vasta-aineraskauden" jälkeen?

Tietääkö kukaan muuten, kelpaankohan enää verenluovuttajaksi?

Kiitos teile vastauksista, lisää kuuntelen vielä mielelläni. Vähän tuo asia kyllä hirvittää, vaan eipä siihen voi itse mitenkään vaikuttaa. Onkohan joskus vauvalle tapahtunut jotain tämän asian takia?

Muutama vuosi sitte tuli oikee pelotteludokkari neloselta, mutta niinku muutki asiat raskaudessa, ei kannata ajatella negatiivisesti vaan positiivisesti. Harvemmin Suomessa taitaa rh negatiivisuudesta johtuen tapahtua jotain kamaluuksia. Hoitokeinot kasvaa koko ajan :) Ne kauhukertomukset kannattaa tässäkin asiassa sivuuttaa kokonaan. Murehditaan sitte vasta, jos jotain tapahtuu! =)

Meillä ainakin lapset ovat terveitä ja verenvaihdotkin menivät hyvin. Ei mitään komplikaatioita.
Tytöistä nuorimmalle veri ei vaihdettu heti synnyttyä ja meni sitten erittäin uneliaaksi, ei jaksanut ees syödä.
Hänelle sitten jouduttiin se verenvaihto tekemään kaksi kertaa.

Tonttu,
yritä olla huolehtimatta! Kyllä meidän esikoinen on ainakin ihan terve taaperoikäinen tyttö, ja pikkupoikakin varsin temperamenttinen tapaus, alun ongelmista ja matalasta hempasta huolimatta. =)

Milloinkas teillä on ruvettu seuraamaan niitä vasta-aineita? Minä olen myös Rh-, mies Rh+ ja viikkoa 17 edetään. Kerran on vasta verikoe otettu ja sekin oli veriryhmän toteamista varten.

Mulla alusta asti näistä kahdesta viimeisestä. Kerran kuukaudessa verinäyte käsivarsitaitteesta. Yliopistollisen sairaalan polilla kävin viimeksi eka kerran rv. 28 sitten rv.30+1, 32+2, 35+4, 36 ja vielä viikolla 37. Käynnistys rv. 39
Tää oli neljäs raskaus ja kolmannesta kävin rv. 23+5 sitten onkin näimä vain hoitopäivät laitettu mutta kaksi kertaa sen jälkeen. Olin aina yhden yön sairaalassa sisällä punktion jälkeen.

Standardi ekassa raskaudessa on 3 kertaa, viimeinen rutiinitesti taitaa olla joskus rv 35-36?

Sen jälkeen kun mulla ilmeni vasta-aineita niin testattiin ekassa raskaudessa (rv38-42) kerran viikossa, tokassa raskaudessa n. kerran kuussa (rv 9->). Lopussa taidettiin testata vielä useammin, ja rv 37 tehtiin päätös käynnistää synnytys viimeistään laskettuna aikana.

Yhteistyössä