RH-neg äiti ja vasta-aineiden muodostuminen

Onko kenelläkään kokemusta tilanteesta, jossa äiti on rh-neg, isä rh-pos ja verinäytteiden rutiini seulonnassa olisi huomattu anti-d vasta-aineen muodostumista? Sain tänään tietää, että rv26 otettu näyte sisälsi heikon vasta-aineen anti-d:n. Pitoisuus ilm. matala, ensimmäinen näyte rv 12 oli puhdas.

Olen älyttömän huolestunut tilanteesta, vauvojen kannalta (odotan siis kaksosia). Neuvolan terkka ei tiennyt asiasta mitään, ihan yhtä tyhjän kanssa jutella sen kanssa ylipäänsä mistään, varsinkin kun itseä oikeasti huolettaa. Jouduin lapsivesipunktioon rv 16, joten kun sain anti-D immunoglobuliini pistoksen tuolloin, lausunnossa luki että johtuu mahd siitä eikä raskausajan veriryhmäimmunisaatiosta.

Jos teillä kokemuksia miten odotus menee ja miten vastasyntynyt voi syntymän jälkeen, olisin todella kiitollinen vastauksista.

Huolestunut äiti (adanea) rv 27+4
 
Hei! Mun poika syntyi viime kesänä rv 39+0 sektiolla perätilan vuoksi. Kaksi päivää ennen leikkausta otetussa verikokeessa oli vasta-aineita. Todennäköisesti johtui rv 35+0 tehdystä kääntöyrityksestä ja sen jälkeen saadusta anti-D:stä.
Poika oli ihan ok syntymän jälkeen, vähän tosin keltainen. Ei tarvinnut kuitenkaan edes mitään valohoitoja. Leikkauksessa oli valmistauduttu verenvaihtoihin varalta, mutta mitään ei kuitenkaan tarvittu ja kaikki meni hyvin.
Mulle jäi itelle vähän epäselväksi kaikki asian osalta. Kun poika syntyi niin oli kaikkee muuta mielessä. Pitäis nyt kyselläkin vähän asiasta. Sanoivat vaan sillon että varmaan oli väärä hälytys ja tyydyin siihen vastaukseen.
Itse mietin vaan että vaikuttaakohan tämä mahdollisiin tuleviin raskauksiin.
En tiedä oliko mun vastauksesta sulle mitään apua. Mulla tuli kuitenkin vasta noin loppuraskaudesta. Sun ehkä kannattaa äippäpolilla kysellä asiasta. Tietäävät varmasti paremmin asiasta kuin neuvolassa.

Onnea sulle odotukseen!!
 
Itse olen myös RH-neg ja raskausviikko 17 menossa. Viimeksi otetussa vasta-aine kokeessa ei löydöksiä ollut mutta pyysin, että saan tästä huolimatta käydä kerran kuussa vasta-aine verikokeessa. Normaalistihan tätä tutkitaan muutaman kerran koko raskauden aikana.
Meillä tämä lapsi saanut alkunsa IVF/ICSI koeputkihedelmöityksellä ja emme ota mitään riskejä, jotka voidaan välttää. Kuulemma raskauden aikana jos vasta-aine lukema nousee ainoa mitä voidaan tehdä on verensiirto lapselle raskauden aikana. Itseä kyllä hermostuttaa tämä tilanne vaikka neuvolassa vakuutellaankin, että verensiirrot ovat kovin harvinaisia...

Toinen huolestunut tuleva äiti (esikkoa odottava).
 
Soittelin vielä tänä aamuna tuonne spr:lle, ja sain oikein asiantuntevan henkilön puhelimeen joka ymmärsi myös huoleni. Hän sanoi että rhophylac valmiste eli anti-d immunoglobuliini pistos voi näyttää vasta-aineita veressä jopa puoli vuotta. Minulle jouduttiin tekemään lapsivesipunktio rv 16, joten kun seulontanäyte otettiin, oli kulunut vasta 2kk. Asiantuntija sanoi että jos vasta-ainnet johtuvat raskauden aikaisesta rh- immunisaatiostaon yleensä, lähes aina vasta-aineita paljon. Jos taas johtuu anti-d pistoksesta, vasta-aineita vähän ja näyte reagoi kokeissa eri tavalla. Ilm tämä johtuu nyt siitä pistoksesta, ellei vasta-aineet lähde nousuun. Huolettaa vaanniin kovasti kun on kaksi pientä kyydissä, että jos toimenpiteitä tulee odotusaikana, miten ne onnistuvat. Verensiirtoja tarvitaan noin 10:lle odottajalle vuosittain, kun taas vasta-aineita ilmestyy noin 250 odottajalle vuosittain. Pieni todennäköisyys mutta silti huolettaa.

Kiitos teille kun ehditte vastata ja kanelille oikein hbyvää odotusta, toiv kaikki menee hyvin.
 
Ajattelin kirjoittaa oman kokemuksen asiasta =)

elikkäs minä myös rh-neg ja molemmat lapset on olleet positiivisia. Nyt jälkimmäisessä raskaudessa loppuvaiheessa mulle soitettiin neuvolasta että pitää tulla antamaan näyte koska vasta-aineet on koholla!! alussa en tiennyt edes mistä on kyse eikä neuvolastakaan juuri lisää tietoa saanut. oletin että kun olen saanut pistoksen ekan raskauden jälkeen tätä ei voisi edes tapahtua. Siispä soitin spr:lle josta sain tietoa

eli mulla on tapahtunut raskaudenaikainen immunisaatio jota ei tiedetä mistä se johtuu. minun ja pojan veri oli päässyt jostain kumman syystä sekottumaan. tämä tapahtui jotain 30 viikoilla. sanottiin että nyt loppuraskaudesta tätä vaan seurataan eli noita arvoja sekä sain lähetteen äitipolille jossa oli ylimääräisiä ultria. Siellä katsottiin vauvan pään virtauksia josta näkyy mahdollinen anemia. ONNEKSI ei kuitenkaan missään vaiheessa ollut hätää ja synnytyksen jälkeen ajattelin ja varauduin keltaisuuteen jota ei kuitenkaan ilmestynyt.

no kysyin samalla sieltä spr.ltä että miten tämä vaikuttaa seuraaviin raskauksiin niin sanottiin että kun tämän vasta.aineen on kerran vereensä saanut se tulee olemaan sielä aina. ELI jos vielä teen lapsia ja lapsi on negatiivinen raskautta seurataan tiiviimmin ja jos tarvista on niin joudutaan tekemäänä verensiirtoja jo sikiöaikana. ja riskejähän muutenkin raskaudessa voi olla enemmän!!

onneksi on 2 tervettä lasta ennestään mutta kun ei ikääkään vielä ole kun 24 ja ollaan ajateltu että joskus se 3 olis mukava mutta tämä vaan nostaa rimaa rueta edes harkitsemaan sitä.. mutta päivä kerrallaan..
 
niin ja tietty se on vielä eriasia jos lapsikin sattuisi olemaan negatiivinen sittenhän ei olisi mitän hätää mutta meilläkin kaikki on positiivisia paitsi minä joten aika epätodennäköistä että sais neg lapsen..

 
Räsynalle, mulla on kaks positiivista lasta ja mies myös, ja nyt tää kolmas oli sit negatiivinen..Kahessa viimesessä raskaudessa oli anti-D vasta-aineita, ja viimesen kohalla otettiin varulta multa verta ennen synnytystä jos verenvaihtoon joutuu. Kaik meni kuitenki ok, tietty asiaa auttoi se kun lapsi oli samaa veriryhmää.
Pelottavin tossa rh-neg jutussa onkin mun mielestä se, kun kukaan ei tiedä asiasta mitään. Paitsi tosiaan SPR Veripalvelu. Sieltä saa vastauksia kysymyksiin todellakin.
 

Yhteistyössä