Rh-immunisaatio ja ABO-immunisaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutti_81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tutti_81

Uusi jäsen
13.01.2011
4
0
1
Hei!

Olen uusi tulokas täällä. Iha aluillaan koko homma, mut kovin kovin onnellinen...

Vauvakirjoja lueskellessa törmäsin siihen että äiti saattaa tuottaa vasta-aineita omaa lastaan kohtaan ja kun tarkemmin lueskelin niin passaa liiankin hyvin minun vereeni.

Olen itse veriryhmältäni 0-. Mies on AB+. Eli onko niin että koska olen minusverinen on riski Rh-immunisaatioon ja veriryhmien vuoksi ABO-immunisaatioon? Voisko huonommin enää sattua?!?

Kun minun ymmärrykseni mukaan meidän lapsi ei voi olla mitään muuta veriryhmää kuin A tai B. Pitää vaan toivoa että lapsi olisikin perinyt minulta miinuksen. Sainhan minäkin sen äitiltäni ja jostain näitä miinuksiakin täytyy tulla...

Yleensä minusmerkkisiä on vain noin 15 %:a väestöstä ja 0-veriryhmää vain 5%:lla suomalaisista. Tästäkin 0-minus riskiryhmästä lähtee viel pois ne joiden puoliso on samaa veriryhmää.
Onko täällä ketään jolla olisi sama tilanne ollut tai on? eikä tarvi olla kumpaakin, kokemukset jommasta kummasta auttaa jo eteenpäin... Oliko ongelmia alunpitäenkään tulla raskaaksi jne. jne.?

Minun vertani on muutenkin tutkittu pidemmän kaavan kautta. Vastauksena sain mystisen tiedon että verenvuotosairautta minulla ei ole mutta verenvuototaipumus. Luvan lapsien tekemiseen silti silloin sain ja onhan se tehtävä sitä mihin lupa annetaan :) :)

Moi!

Mulla veriryhmä on B- miestä en muista, mutta tuota vastaaine juttua seurataan kolmesti raskauden aikana, mun ymmärtääkseni se on kaikilla, joilla tuo - perässä. Jos jotain sitten ilmenee, toimivat sen mukaan. Ja synnytyksen yhteydessä saa jonkin pistoksen, jos jotain tapahtuu tarkemmin en ole tuosta kysellyt. Minä sain myös tässä kolmannessa raskaudessa tohon kokeeseen lähetteen ekalla neuvola kerralla seuraava on puolessa välissä ja kolmas lähes lopussa.

Mulla on sitten muita seurontoja liittyen ensimmäisen lapsen ITP sairauden yhteydessä löydettyyn verien epäyhteen sopivuuteen minun ja mieheni välillä, mutta kysele noista sitten neuvolasta lisää, niin osaavat vastailla tarkemmin.

Olen rh- itse, mies on joko B+ tai O+. Esikoinen on rh-positiivinen. Raskauden aikana tosiaan kaikilla rh-negatiivisilla otetaan kolme verikoetta, raskauden alussa, keskellä ja lopussa, jossa seurataan vasta-aineiden muodostumista. Jos niitä tulee, niin sitten toimitaan sen mukaan. Kyseessä on kuitenkin käsittääkseni varotoimenpide, niitä, joilla vasta-aineita tulee, on tosi vähän.

Jos lapsi on syntymän jälkeen rh positiivinen, niin äiti saa vuorokauden sisällä synnytyksestä piikin. Tämä asia hoitui meillä ainakin automaattisesti, eli koska olen rh-negatiivinen, niin synnärillä ottivat heti lapsen synnyttyä verinäytteen, josta tutkivat vasta-aineet, ja kätilö tuli seuraavana päivänä huoneeseen ja antoi piikin. En ole varma, olisinko saanut piikin, jos lapsi olisi ollut rh negatiivinen. Neuvolasta kannattaa tosiaan kysyä ja onnea raskaudellesi :)

Taalla toinen 0- veriryhmalainen, ja toinen raskaus menossa. Mieheni on muistaakseni A+ ja ekan raskauden aikana sita ei kai sen kummemin seurattu, taisin jossakin vaiheessa saada jonkun piikin (miten niin huono muisti?), ja heti tyttareeni synnyttya piti saada toinen, mutta sit huomattiinkin, etta han oli myos rhesus negatiivinen, eika sita tarvittu. Nyt odotan seuraavaa, mutta nyt olen vahemman huolissani silla tama lapsi jaa viimeiseksi, joten vaikka han olisikin rhesus positiivinen ja meidan veret sekoittuisivat synnytyksessa ja muodostaisin vasta-aineita, silla ei enaa sitten ole niin merkitysta. Mulle selitettiin, etta silla on lahinna merkitysta seuraavaa raskautta varten. Toisaalta, jos olisin nyt onnettomuudessa ja siina olisi sisaisen verenvuodon riski, niin riski vasta-aineiden muodostumiseen olisi korkea ja tarvitsisin toisen piikin pikamiten.

Mutta luin mielenkiinnolla tuota sun kommenttia verenvuototaipumuksesta.. Ihme ja kumma, mulla on ihan sama juttu. Mun veri hyytyy huonosti ja jossakin vaiheessa laakarit totesivat, etta olen rajatapaus tarvitaanko laakita. Mutta onneksi olen parjannyt ilman. Ja ihan toisessa yhteydessa, jossa osallistuin tomografiaan, huomattiin, etta mulla on kaksi pernaa. Joku laakari sitten tuumasi, olisiko se syy veren huonoon hyytymiseen. Mene ja tieda.

Viimeksi muokattu:
Meinasin tehdä opparin tuosta aiheesta. Tässäpä olisi linkki jossa selitetään immunisaation synnystä ym. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

Jos sinulla on kyseessä ensimmäinen raskaus, niin yleensä siinä ei vielä ole ongelmia sillä äidin muodostamat vasta-aineet ei läpäise istukkaa. Seuraavissa raskauksissa vasta-aineet läpäisee istukan ja pääsee hajottamaan lapsen punasoluja jolloin sikiö voi anemisoitua. Mutta tämä on tosi harvinaista eikä esiinny läheskään kaikilla rh- äideillä. Ja se äitiin pistettävä piikki on immunoglobuliinipistos ettei äiti alkais tuottamaan vasta-aineita (jos syntynyt lapsi on rh+).

Tää on tosi kinkkinen aihe eikä siitä paljoa löydy tietoa ja neuvoloissa eivät oikeen osaa sanoa juuta eikä jaata. Googlesta löytyy googlettamalla esim. raskaudenaikainen veriryhmäimmunisaatio tai rh-immunisaatio.

Toivottavasti oli edes vähän apua :) Mutta siis teille ei välttämättä tule mitään ongelmia mutta on kuitenkin riski, ja mitä ABO-yhteensopivuuteen tulee ni se on yleensä melko vaaraton, lähinnä vauva voi kellastua syntymän jälkeen.

Kiva kuulla että on edes yksi samanlainen "outolintu" olemassa. Ja kiva huomata että kaikki on raskauksissasi mennyt hyvin. Mulle nyt ainakin näin aluksi riittäisi yksikin lapsi. Neuvolassa kysyin että kuinka harvinaista on et on 0- niin sanovat että on täällä joskus ollut samankaltainen tilanne...

Rh-miinuksesta johtuvaa immunisaatiota pystytään seuraamaan veritesteilä mutta ABO:ta ei. Jännä että ovat piikin antaneet vaikka lapsi olikin miinus, koska eihän silloin vasta-aineita pitäisi muodostua, paitsi tietty joo... ABO voi sen silti aiheuttaa sillä veriryhmät ei ole kuitenkaan yhteensopivat. Veriryhmäsi silti 0 ja lapsella A. (Veriryhmähän ei rokotuksella muutu, mikä on tosi harmi, mie mielelläni vaihtaisin vaik A+ ryhmään) Mut kai se on täälä omalla eteenpäin mentävä, ei se ruokavaliota ja tupakoinnin lopettamisella vaihdu, vaik muuten kaikki sairaudet tuntuisikin noilla ohjeilla muuttuvan :) :) :)

Ihmeellistä tuo verenhyytyminenkin, aika usein veriryhmä verenvuotosairauksissa on just 0. Suurin osa esim. Von Wilbrandin taudeista on juuri 0-ryhmäläisiä. Mistä johtuu niin en tiedä.
Sisäelimiäni en ole päässy laskemaan :) Mut sen tiedän mitä jokainen lääkäri aina ihmetteleekin että punasoluja on mulla todella paljon. Aina ne arvot kohollaan. Jokunen aika sitten mustelmia tuli todella helposti -> veritutkimuksiin. Sit puhelimessa lääkäri sanoo että sinulle ei voi tulla mustelmia sillä punasoluja sulla on paljon. Hirveesti helpotti kun samalla katsoi omaa kättä joka nyt kuitenkin oli mustana. En tyytyny tuohon vaan vaadin päästä tarkempiin verenhyytymistutkimuksiin, josta sitten tuon mystisen vastauksen sainkin.
Ihan vain senkin takia että silloin minust aon merkintä SPR:n veritutkimuksessa, ja jos liikenneonnettomuus tai muu sattuu niin voivat sieltää tarkistaa mikä on minulle oikea hoito. Samaan paikkaan menee kaikkien immunisaatiotuneet äiditkin, eli liikenneonnettomuuksissa selvittävät tiedot sieltä.

Eikös tämä kellastuminenkin johdu ihan samasta syystä... Eli pahimmillaan sekin voi johtaa verensiirtoon, tietenkin hieman helpompaa kun lapsi on jo tutkimuspöydällä eikä mahassa.

Minä olen ymmärtäny että ihan sama kummasta immunisoituminen johtuu silti se on pahasta. Negatiivisuudesta johtuvaa voidaan seurata mut ABO:ta ei. Eli ABO huomataan vasta synnytyksessä, siihen ei voi antaa hoitoa ennen syntymää.

Yhteistyössä