Revin lapseltani hampaan irti

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Verta, hikeä ja kyyneleitä

Meillä nimittäin on kärsitty liikkuvasta hampaasta jo reipas puolivuotta. hammaslääkärissäkin käyty asian tiimoilta, mutta siellä vaan määräsivät nytkyttelyä. No, nyt viikonloppuna huomasin hampaan olevan järkyttävän näköinen ja ien selkeästi pahasti päässyt jo tulehtumaankin. Hammas oli saatava irti. Eilen soitin tutulle hammaslääkärille ja sain häneltä puudutteet kotiin. Puudutin pojan ikenen ja revin hampaan irti. Kyllä se oli hankalaa ja työn takana. Siis kysymys edessä olevasta maitohampaasta, kolmas hammas joka pojalla irtosi.

Onkos muilla ollut hampaanirtoamisvaikeuksia?

Kuinka tiuhaan teidän lapsilla hampaita on irronnut?

Meillä lähti joulukuussa 2006 eka, helmikuussa 2007 toka ja nyt joulukuussa 2007 kolmas. Aika harvaan siis irtoilevat. Pojalla ikää 6 vuotta.

Eka lähti muutama päivä sitten, minä vähän nykäisin ja autoin, kun oli niin hankalassa asennossa. Toinen liikkuu jo niin paljon että lähtee kohta. Tyttö on jo 6v 5kk että aika kauan meni ennen kuin eka lähti.

meidän 6v:ltä ei meinannu millään lähtee ykköset ylhäältä eikä alhaalta, aikamoista nitkutusta (viikkoja ) ja lopulta vähän vääntöäkin (lapsen ohjeistuksella ) niin ovat lähteneet, mutta aina on ehtinyt rautahampaat jo pitkäksi kasvaa, ennenkuin on saatu maitohamput tieltä pois. Yhden joutui lääkäri irrottamaan, kun se jäi jotenkin "kiilaan" ja lakkasi heilumasta.

Mä revin näillä ohjeilla tytöltä heiluvan hampaan kun ei muuten lähtenyt.
Pitääkö heiluvia maitohampaita yrittää irrottaa itse?

Kyllä pitää ja ne lähtevätkin yleensä omin avuin, kun maitohampaan juuri sulautuu pysyvän hampaan puhjetessa. Kannattaa rohkaista lasta irrottamaan itse heiluvat maitohampaansa. Hyväksi havaittu käytännön vinkki on tarttua heiluvaan maitohampaaseen paperinenäliinalla tai talouspaperilla ja pyöräyttää se irti.

Maitohampaiden vaihtuminen pysyviin hampaisiin alkaa yleensä 5-6 -vuotiaana ja jatkuu murrosikään saakka. Maitohampaita on yhteensä 20 ja useimmilta ne kaikki vaihtuvat vuosien myötä. Pieneen suuhun puhjetessaan pysyvät etuhampaat saattavat olla hieman ahtaalla, mutta tilanne korjaantuu usein leukojen kasvun myötä.

Hammaslääkärin apua tarvitaan yleensä vain, jos pysyvä hammas on jo puhjennut suuhun, eikä maitohammas yhtään heilu.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10325;10348

Me soitettiin viikonloppuna johonkin päivystävän hammashoitajan numeroon ja sit tosiaan tutulla hammaslääkärillä kävin hakemassa sit sen puudutteen ja oli jo sitä mieltä, että se kuuluu irrottaa kun ien oli niin hurjassa kunnossa ja hammas aiheutti kipua pojalle.

Meillä on jouduttu poistamaan kaikki pojan maitohampaat hammaslääkärissä, siis ne ei kerta kaikkiaan vain ole irronneet. Hammaslääkärissäkin ovat joutuneet useasti pilkkomaan hampaat. Nyt hän joutuu pitämään rautoja ainakin puol vuotta koska maitohampaat ovat siirtäneet joitain pysyviä hampaita väärään kohtaan.

Ei kannata lapselle puhua mistään hampaan "repimisestä" kun kyseessä on ihan normaali jutska. 6-vuotiaalla ei välttämättä ole vielä yhtään hammasta lähdössä. Se on kyllä tyypillinen ikä vaihdunnan etualueella alkaa, mutta vaihdutaväli on olemassa. Kun hammas ihan kunnolla liikkuu jo vähän akselinsakin ympäri väännellessä (lapsi itse vaikka vääntelee) niin eipä se enää muualla ole kiinni kuin ikenessä ja voisi puhua hampaan nyppäisystä vaikka eikä mistään repimisestä. Legendoja hammasasioissa kulkee jo ihan riittävästi pelottamassa.
Sait varmaa puuduttavaa geeliä ikenelle ikäänkuin Placeboksi ja hammas oli käytännössä jo pois nostamista/kiertämistä vaille. "Repimään" ei ainakaan kannata itse lähteä.

Meidän likka just täytti kuus. Syksyllä lähti eka, nyt heiluu toinen. Hirvittää ajatuksin, että menisin ite repimään. :o Mulla on jääny kauheat traumat ku iteltäni samanikäsenä repas joku isän puoli tuntematon kaveri hampaan. Ei se edes heilunu kunnolla vielä ja tuli kamalasti verta... :kieh:

No meillä tosiaan hammaslääkäri sanoi, että jos en mie saa sitä nyhdettyä kotona niin se pitää poistaa siellä hammaslääkärissä. Ja väitänpä, että se oli kuitenkin kotona helpompi urakka kuin siellä hammaslääkärissä. Sain psyykattua hammaskeijujutulla pojan hommaan mukaan ja jälkeenpäin oli poika ihan tohkeissaan ja halusi soittaa mummolle ja ilmoittaa naapureillekin, miten hänen hammas on irronnut. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pikaliisa:
Tuo pyöräyttäminen toimii paljon paremmin kuin nyppääminen tai vetäminen.

Mie sain ohjeeksi sen puudutuksen lisäksi painaa kovasti ientä toisella kädellä, puristaa sen "säryn" siihen ja sit pyöräyttää hampaan irti. Aika tiukassa se oli ja useita kertoja vaati, mutta lähti sitten. Ikäänkuin ois ollu toiselta puolen jotenkin jumissa toiseen hampaaseen..

Meillä vissiin vähän outoja lapsia kun heti kun vähänkin keikkuu niin rupeavat itse liikuttamaan niitä jatkuvasti; irtoavat muutamassa päivässä. Sitten tulevat ylpeinä esittelemään saaliinsa: "kato, mä revin sen irti!"

Eka tosin oli pojulle vaikea, se oli jo melkein irti kun vihdoin sain katsoa, varuilta otin paperinenäliinan käteen enkä edes ilmoittanut pojulle että nyt irrotan sen. Pojun ilme oli hyvä kun näytin hälle nenäliinassa olevan hampaan "tässä se nyt on". Ei ollut huomannut ollenkaan että nykäisin. =)

Pojulta irtoaa nyt takahampaat, yks jäi kiinni toffeekarkkiin viime viikolla...

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Meillä vissiin vähän outoja lapsia kun heti kun vähänkin keikkuu niin rupeavat itse liikuttamaan niitä jatkuvasti; irtoavat muutamassa päivässä. Sitten tulevat yleinä esittelemään saaliinsa: "kato, mä revin sen irti!"

Eka tosin oli pojulle vaikea, se oli jo melkein irti kun vihdoin sain katsoa, varuilta otin paperinenäliinan käteen enkä edes ilmoittanut pojulle että nyt irrotan sen. Pojun ilme oli hyvä kun näytin hälle nenäliinassa olevan hampaan "tässä se nyt on". Ei ollut huomannut ollenkaan että nykäisin. =)

Pojulta irtoaa nyt takahampaat, yks jäi kiinni toffeekarkkiin viime viikolla...

Meilläkin noi kaksi ekaa lähti ihan yllärinä milteipä. Tota kolmatta heiluteltiin ekaks kesä ja sit loppukesästä alkoi olla kipeä ja käytiin näyttämässä. Saatiin ohjeeksi lisää heilutteluja semmosten harsolappujen kanssa. Ollaan heiluteltu useina iltoina viikossa aina hampaan pesun yhdeydessä koko syksy ja talven alkutaival.. Ja nyt tosiaan oli ihan tosi kova liike jo siinä, mutta pahasti tulehtunut se ien. Tai siis näytti jo pahalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikaliisa:
Tuo pyöräyttäminen toimii paljon paremmin kuin nyppääminen tai vetäminen.

Mie sain ohjeeksi sen puudutuksen lisäksi painaa kovasti ientä toisella kädellä, puristaa sen "säryn" siihen ja sit pyöräyttää hampaan irti. Aika tiukassa se oli ja useita kertoja vaati, mutta lähti sitten. Ikäänkuin ois ollu toiselta puolen jotenkin jumissa toiseen hampaaseen..

Juu, ikenen painaminen on hyvä. Ja ne on tosiaan joskus oudosti kiinni toiselta puolelta aika kovastikin.

Pojalla lähti kesällä aika tarkkaan 6-vuotis synttäreiden tienoilla. Toinen hammas ihan tässä pari viikkoa sitten. Se jouduttiin ottamaan pois hammaslääkärissä kun takaa kasvoi jo kovaa kyytiä uusi rautahammas.
Ekakin lähti irti kun kolautti leukansa sängyn kulmaan. Muuten ei ois varmaan ikuna irronnut vaikka heilukin. Tämä toinen hammas ei heilunut yhtään.

Yhteistyössä