Reuman puhkeaminen raskausaikana

Täällä on nyt runsaasti keskusteltu reumasta, mutta onko ketään kenellä olisi nivelreuma puhjennut raskausaikana? Itse pelkään kuollakseni, että minulla on, vaikkakin lääkärit vähättelevät asiaa ja laittavat kipuni täysin raskauden piikkiin! Itselläni siis nyt kaksi kuukautta sormet turvonneet ja hirveät nivelkivut, varsinkin yöaikaan! Mikään lääke ei auta ja unikaan ei tule! Rv siis 38+4. Nyt sitten viime viikot sormet olleet kipeät myös päivällä... Välillä tunnottomat ja pökkelöt, vaikea saada tehtyä mitään, kun ei palaudu enää edes päivisin... Hirvittää miten hoidan pientä vauvaani näillä käsillä, jos tämmösenä jatkuu! Mielestäni kovin rajut kivut, jos pelkästään raskauden piikkiin laitetaan! Muistan kärsineeni jonkin kerran aamujäykkyydestä sormissa jo paljon ennen raskautta! Lisäksi sormet ovat aina turvonneet lenkillä käydessä... Normaalia?
 
onhan se mahdollista, että reuma oireilee myös raskausaikana. Kannattaa ottaa yhteys vaikka yksityiseen reumalääkäriin, sillä kuulostaa aivan reuman oireilta. Mikäli se on reumaa, niin on sellaisiakin lääkkeitä, jotka pystyy aloittamaan heti synnytyksen jälkeen ellei jo nyt ja pystyt sitten hoitamaan lastakin paremmin, kun nivelet toimivat. Itse olen syönyt heti synnytysten jälkeen Salazopyriniä nivelreumaan ja imettääkin saa huoletta tämän lääkkeen aikana.
 
Oireita täälläkin
Minullakin oli raskausaikana reumamaisia oireita, joiden povattiin jäävän pois lapsen synnyttyä. Useampi kuukausi mennyt, säryt jatkuneet ja oireeti jopa pahentuneet. Nyt sitten olen tutkimuksissa, reumaakin epäillään. Hakeudu tutkimuksiin!
 
khögkhf
Minulla on myös samanlaisia oireita, raskausaikana käteni turposivat ja nivelet kipeytyivät pahasti. Silloin laitettiin ne kivut ihan turvotuksen piikkiin ja turvotus raskauden piikkiin. Nyt kotona on kuukauden ikäinen vauva ja käteni ovat edelleenkin kipeät. Viime viikolla hakeuduin ensin kunnalliselle puolelle lääkäriin: nuori lääkäri määräsi pienen verenkuvan ja yhden reumakokeen, labra-ajan sain kuukauden päähän.

Koska en ole pystynyt kunnolla hoitamaan lastani kivuilta, hakeuduin heti yksityiselle puolelle lääkäriin, labrat otettiin pika pikaa ja mahtanevat olla valmiina maanantaina. Määräsi verenkuvien ja laskon lisäksi kilpirauhaskokeita ja useammat reumakokeet.

Käteni ovat pikku hiljaa ruvenneet tervehtymään, mutta ovat edelleen erittäin jäykät ja kipeät, enkä pysty edelleenkään toimimaan normaalitasoisesti.

Kertokaahan uusia kuulumisia ja mahdollisia diagnooseja.

 

Yhteistyössä