Reumaa sairastavat!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla alkoi kolmisen viikkoa sitten kummalliset nivelkivut ja kävin lääkärillä. Sain lähetteen reumapolille, koska aiemmin on ollut useamman vuoden ajan kausittaista sormien aamujäykkyyttä myös ja äidillä on todettu reumaa.

Oon vaan alkanu epäillä et kuvittelen, kun ei mua satu koko aikaa, eikä aina edes samaan paikkaan, tai kovasti. Tänään saattaa särkeä ranteita, huomenna nilkkoja. Pahimmat kipupisteet on kuitenkin siis ranteet, nilkat, polvet ja alaselkä. Urheilun jälkeen on muutaman kerran vihlonut myös lonkkiin ja kyynärpäihin. Kuitenkaan kipu ei vaivaa koko aikaa, vaan pahin aika on illalla ja yöllä. Silloinkin kipu on useimmiten siedettävää, välttelen särkylääkkeiden syömistä ja kolmen viikon aikana olen lääkettä tarvinnut ottaa vain noin viisi kertaa. Oon kyllä tällä hetkellä kotona hoitovapaalla, että ei sitä rasitustakaan nivelille paljoa tule päivän aikana. Kuvittelisin, että reumasärky olis pahempaa, tosin ainoa vertauskohde kivusta mulla on synnytyskivut. :D

Kuulostaako oireet tutuilta, vai varaanko jo aikaa psykiatriselle? :D tuntuu et mieskään ei ymmärrä, eikä se edes halua kuulla koko asiasta ja sit tulee fiilis että se ajattelee mun liioittelevan. Ja se taas lisää omaa epävarmuutta koko asiasta..

Itel ei o reumaa mut parilla läheisellä on. Voi ne vaivat johtua muustakin mut suosittelisin kuitenkin lääkäril käymään. Kyl ne vaivat voi reumassakin vaihtaa päivittäin paikkaa. ja jos sul on aiemmin ollu jotain vaivoja ni en usko et nytkään ihan kuvittelua. Joten käy siel lääkäril.

Itel ei o reumaa mut parilla läheisellä on. Voi ne vaivat johtua muustakin mut suosittelisin kuitenkin lääkäril käymään. Kyl ne vaivat voi reumassakin vaihtaa päivittäin paikkaa. ja jos sul on aiemmin ollu jotain vaivoja ni en usko et nytkään ihan kuvittelua. Joten käy siel lääkäril.

Joo kyl oon lääkärille menossa, ens kuun lopulla aika sinne reumapolille. Pahin pelko on vaan se, et ne nauraa mut ulos sieltä, jos ei verikokeissa tai röntgenkuvissa näy mitään reumaan viittaavaa. Tietty toivoisin, että ei olis sitä, mut sit jos nää vaivat ei oo reumaa niin mitä sitten..?

Hämää kyl hirveesti, kun kipua ei koko aikaa tunnu. Tässä puhelinta näpytellessä alko just oikeeta rannetta vähän särkeä ja huono asento sohvalla käy alaselkään.. Tietysti nyt jotenkin erityisen herkkään seuraa omia oloja, mitenhän moni särky jäis huomaamatta jos ei koko aikaa kuulostelis. Oon aina ollu sitä mieltä, et lääkäriin mennään sit kun ei kotona kärsi olla, niin tuntuu todella tyhmälle mennä lääkäriin pikkusärkyjen takia..

Ap.

Reuma on yleisnimitys erilaisille niveltulehduksille. Minulla on diagnoosina seronegatiivinen oligoartriitti, eli on negatiivinen reumatekijä ja niveltulehdusta eri nivelissä. Minulla vaivaa yleensä vasen polvi: se turpoaa ja kipeytyy. Punktiossa on löydöksenä tulehdukseen viittaava määrä valkosoluja. Ajottain kipeytyvät lonkat, sormien nivelet, selkä jne, jne. Muina oireina on silmien kuivuus. Kivut vaihtelevat päivän, vuodeajan ja sään mukaan. Välillä on hyviä aikoja ja välillä huonoja. Reumalääkitys ehkäisee nivelten tulehtumista.

Uusimmat

Yhteistyössä