Reseptin halu ilman Kela-Korttia ja kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no joo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yliopiston apteekeissa Uniikkikortilla onnistuu oman perheenjäsenen lääkkeiden haku ilman Kela-korttia, jos perheenjäsen liitetty korttiin. Lääkkeethän voi hakea ilman Kela-korttia, jää vaan kelan korvaus lääkkeistä saamatta. Punaisen reseptin lääkkeitä ei kai voi ilman valtuutusta hakea?

Alkuperäinen kirjoittaja jää vain korvaus uupumaan;29342452:
Saa ne ilman kela korttiakin. Muutamia päiviä sitten hain miehelle, ilman korttia.

Mutta entä jos ei tiedä/muista toisen henkilötunnusta ja ei ole paperista reseptiä vaan sähköinen resepti suoraan kirjoitettuna apteekkiin?

[QUOTE="jep";29342449]Itseasiassa kyllä saa, itekin oon hakenut monta kertaa toiselle lääkkeet.[/QUOTE]

Mä en kerran saanut edes omia lääkkeitäni, jotka oli siis e-reseptillä, koska ei ollut kela-korttia eikä henkkareita. :( Ai, mutta tutusta apteekista olisin saanut, mutta kela-korvaus olisi jäänyt saamatta, enkä oikein viiti oman mokani takia - kela-kortti keittiön pöydällä - maksaa 3 euron lääkkeistä 500 euroa...

Oishan sen saanut tietty hakemalla kelasta lomakkeella, mutta jotenkin ois vähän nyrppinyt laittaa 500e lääkkeeseen ja odotella sitä rahaa takaisin joulun yli.:/

"Toinen henkilö voi hakea lääkkeet apteekista puolestasi, kun hänellä on mukanaan potilaan Kela-kortti ja/tai lääkkeisiin kirjoitettu potilasohje."
http://www.kanta.fi/fi/53

Käytännössä tuo vähän vaihtelee, esim. pikkupaikkakunnilla ihmiset on sen verran tuttuja, että apteekin henk.kunta ei välttämättä vaadi mitään papereita vaan voi kaivaa määräyksen suoraan suullisilla henkilötiedoilla. Ehkä joku apteekissa töissä oleva voisi valaista onnistuuko tietokannasta haku ilman henkilötunnuksen loppuosaa (esim. nimellä ja/tai syntymäajalla?)?

[QUOTE="Sadie";29342734]Ap kylläki kysy reseptin, ei lääkkeiden hausta. Vai onko mulla luetun ymmärtämises vikaa..?[/QUOTE]

Otsikossaan hän kyllä puhui reseptin halusta, mitä se nyt sitten onkaan.

Kelatiedot voi nykyään hakea apteekista myös sähköisesti, eli omat lääkkeet voi hakea vaikka ajokortilla/passilla. Sen sijaan toisen ihmisen lääkkeitä ei saa kuin sitä kela-korttia vastaan.

Yhteistyössä