Remontoidun talon myyntivoitto verotus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mikä on käytäntö seuraavanlaisessa tapauksessa.

Ostetaan vanha talo ja remontoidaan se, jonka jälkeen myydään se. Itse ei olla siinä kirjoilla, eikä siis asuta päivääkään. Mitään yritystä meillä ei ole, vaan talo ostetaan ja myydään miehen nimissä.
Hintaa rakennuksella olisi 60 000 euroa ja vaatii isompaa remonttia. Remonttiin menisi noin 50 000 euroa. Suurimman osan töistä mies tekisi itse. Paitsi putki ja sähkötöitä jotka teetettäsiin muilla. Rahaa menisi siis noin 110 000 ja myynnissä talosta saataisiin 140 000 - 150 000. Myynti voittoa hankinta ja remonttikulujen jälkeen olisi tulossa 30 000 - 40 000 euroa. Miten verotetaan ?

Kun ette itse asu talossa, myyntivoitto on pääomatuloa ja verotetaan sen mukaan. 30 000 euroon asti veroprosentti on 30 % ja yli menevältä osalta 34 %. Remonttikulut voi vähentää tulonhankkimismenona. Siinä mielessä ei välttämättä ole kannattavaa tehdä maksimaalisen paljon omaa työtä. En tiedä miten se oma työ arvostetaan. Mutta jos maksatte 30 000 euroa remonttifirmalle sen 50 000 euron päälle, niin sitten talon hankintameno olisi 140 000 euroa ja myyntivoitto olisi 0-10 000 euroa ja siitä menisi vero. Jos myytte tappiolla, tappion voi vähentää muista pääomatuloista.

Tarkistakaa vielä kaikki virallisista lähteistä eli vero-ohjeista ennen päätöksien tekoa.