Remmirähjä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rähjäävä emäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rähjäävä emäntä

Vieras
Miten olette saaneet rähjäyksen pois?

Koira on tosi kiltti, mutta rähjää lenkillä toisille koirille ja joskus ihmisille. On melko pehmeä luonteeltaan, jopa arka.

Kokeiltu on herkun kanssa ohitusta, toimi aluksi tosi hyvin. Sittemmin rähjää jos ei ole riittävän hyvää herkkua tarjota!

Kokeiltu myös hermojen menetystä, kehuja, toisten koirien väistämistä kauempaa.

Pari kertaa on onnistunut karkaamaan toisen koiran luo silkalla voimalla. Ei tietenkään ole mitään tehnyt, mutta kamalia tilanteita.

Pitkällä pinnalla ja sadoilla ja taas sadoilla toistoilla nameja 5sek välein suuhun ohitettaessa. Joidenkin kans olen katellu vaikka näyteikkunoita ja syöttäny nameja ikkunan puolelta kun koira on takaa meidät ohittanut.

paineilmapullo toimi kaveirin koiralla ainakin.. saa eläinkaupasta.. ku ohitatte ni pidät sitä toisessa kädessä (et näytä koiralle) ja kun katsookin toisen koiran suuntaan ni heti nopea suihkaisu koiraan päin ja pulo piiloon..

Mun koiralla toimi ihan vaan kun alotan kieltämisen jo kun huomaan että oma koira huomaa vasaan tulevan.. otan koiran lähelle ja sanon ei ja nätisti... jos koira meinaa ottaa askelta toisen koiran suuntaan niin sanon kovemmin "nätisti".. Remmi siis niin että jos koira kulkee vierellä ni on löysä, mutta muuten heti kiristyy..

Ei todellakaan mitään paineilmaa arkuuttaan rähjäävälle koiralle! Toisten koirien ohittamisesta pitää tehdä mukava ja arkinen juttu, eikä lisätä homman epämiellyttävyyttä enää yhtään. Jotkut koirat ovat tosi herkkiä remmin toisen pään tunnelmille, joten älä kiristä remmiä jo ennakolta. Muutenkin koeta pysyä ihan rauhallisena ja palkkaa koira aina, kun se EI reagoi toisiin koiriin. Aluksi totuttelu pitää tehdä välimatkan päästä, heti ei kannata vaatia koiralta ohittamista parin metrin päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Ei todellakaan mitään paineilmaa arkuuttaan rähjäävälle koiralle! Toisten koirien ohittamisesta pitää tehdä mukava ja arkinen juttu, eikä lisätä homman epämiellyttävyyttä enää yhtään. Jotkut koirat ovat tosi herkkiä remmin toisen pään tunnelmille, joten älä kiristä remmiä jo ennakolta. Muutenkin koeta pysyä ihan rauhallisena ja palkkaa koira aina, kun se EI reagoi toisiin koiriin. Aluksi totuttelu pitää tehdä välimatkan päästä, heti ei kannata vaatia koiralta ohittamista parin metrin päästä.

Miten saada koira reagoimaan johonkin muuhun kun siihen vastaantulevaan koiraan jotta sen voi sit palkita?

Juu ja ihan kysyn mielenkiinnolla, kun tää jäi sun tekstistä kokonaan pois ja se on mun omasta mielestä se tärkein asia.

http://www.kumikana.org/koulutus/kauniistiohi.htm

Täällä oli ainakin jotain. Meillä kans arkuuttaan rähisevä ja sille toimii huomion kääntö pois koirasta (teeppä tämä metsäpolulla...) ja hyvän käytöksen palkitseminen. Tuntuu vaan että tästä se ei ikinä "opi" pois vaan joka lenkillä ollaan namien kanssa....

Alkuperäinen kirjoittaja Minku:
http://www.kumikana.org/koulutus/kauniistiohi.htm

Täällä oli ainakin jotain. Meillä kans arkuuttaan rähisevä ja sille toimii huomion kääntö pois koirasta (teeppä tämä metsäpolulla...) ja hyvän käytöksen palkitseminen. Tuntuu vaan että tästä se ei ikinä "opi" pois vaan joka lenkillä ollaan namien kanssa....

Kyllä ne lähestulkoon kaikki oppivat tosta pois. Aikaa se voi vaatia ja niitä hiton toistoja toistojen perään.

Juu. Ja jos joskus unohdat namit kotiin niin se on kymmenen steppiä taaksepäin...

Mulla toi rotukin semmonen et siitä sanotaan et oppii joo nopeasti, ja sit taas unohtaa mitä oppinut :D

Juu. Ja jos joskus unohdat namit kotiin niin se on kymmenen steppiä taaksepäin...

Mulla toi rotukin semmonen et siitä sanotaan et oppii joo nopeasti, ja sit taas unohtaa mitä oppinut :D

Mut kun sä oikeesti saat sen asian sen päähän kunnolla niin ei se kyllä sit sieltä enää poistu.
Koita vaan jaksaa kärsivällisesti ja sinnikäästi jankata niin sit on upeat vuodet edessä :flower:

Mä väännän nyt yhtä vierasta remmirähjää neljästi viikossa :) enkä aio luovuttaa.

Musta tuntuu ettei toi mun koira osaa lukea koiraa. Se ei aina ymmärrä jos koirat leikkii (menee väliin haukkumaan) ja muutenkin. Se voi vaikuttaa siihen et se rähjää. On kyllä nähnyt vapaana toisia koiria ym.

Musta tuntuu ettei toi mun koira osaa lukea koiraa. Se ei aina ymmärrä jos koirat leikkii (menee väliin haukkumaan) ja muutenkin. Se voi vaikuttaa siihen et se rähjää. On kyllä nähnyt vapaana toisia koiria ym.

Onko se ollu kulkemas vapaana koiralauman mukana?

Toi on sellanen hyvä juttu opettaa koirat puhumaan koiraa. Mukana pitää olla toki ihmisiä, jotka tietää miten pitää missäkin tilanteessa toimia ja myös se miks niin toimitaan.

Toisille remmirähjille riittää ihan noi kimppalenkit, ku sillon ei tuu väärää viestiä taluttimesta. Mä en tarkota tällä sitä et haukkuisin ihmistä siellä taluttimen päässä se pieni niks ku monilla tapahtuu ihan tiedostamatta.

Iso takapakki tuli kun lenkillä tuli vastaan 2 rähjäävää koiraa ja koira pääsi nykäisemään itsensä niiden luo. Sitten lähdettiin taas nollasta eteenpäin.
Herkuilla sain sen tekemään sen, että se jotain pelottavaa nähdessään vilkaisikin minua eikä alkanut heti pöljäilemään.

Turhauttavaa.

Aina pitäisi ehtiä huomaamaan pelottavat asiat ennen koiraa, sitten tilanteen saa katkaistua.
Ja sehän ei onnistu joka kerta.

EI kyllä rähjää esim. näyttelyissä tai metsästyskokeissa kun saa hitaasti mennä tilanteeseen.

Mulla oli aiemminkin labbis joka jonkin verran rähjäsi, ekassa näyttelyssä sitten luovutti, näitä rähjättäviä on ihan liikaa! Ja alkoi nukkumaan. :)

Mutta ei tosiaan pelosta rähissyt, miehisyyttään välillä. Pikkukoiria ei noteerannut mitenkään.

Tuo, että naru kiristyy on selkä singnaali koiralle että jotain jännää on nyt tulossa. Mutta en tiedä miten sitä voisi välttää jos koira on otettava hallintaan ennen kuin toiset koirat ovat kohdalla??

katso mtv3 Avalta Koirakuiskaajaa, se saa remmirähisijät muuttumaan 5 min. kuluessa.

kaikki on kiinni koiran ja omistajan suhteesta, omistajan johtajuudesta ja siitä, miten koiralle kerrotaan kuinka tulee käyttäytyä.

Jos koira rähisee epävarmuuttaan, sen pitää saada sellaisia kokemuksia, että omistaja suojelee sitä (ei päästä toisia koiria luokse, eikä mitään pahaa tapahdu). Jonkunhan laumaa on suojeltava, ja monet koiraparat yrittävät epätoivon vimmalla suojella omistajaa, kun se vaan huitelee epäjohtajamaisesti eikä tajua mitä koira yrittää.

Saako koirasi tervehtiä vastaantulevia koiria koskaan? Minkä ikäisestä remmirähjästä on kyse? Itse olen nyt luovuttanut oman remirähjän kanssa (koira yli 10v. ja perheessä toinen koira, eli yksin ulkoiluttaminen ei onnistu, enkä edes halua), mutta matkan varrella olen oppinut seuraavaa:
- kun rähjääminen johtuu arkuudesta/epävarmuudesta olisi koiralle parasta, että se EI KOSKAAN pääse remmissä "moikkaamaan" vastaantulijoita, ainakaan ilman lupaa (kontakti ohjaajaan, käskyllä haistelemaan), tällöin koiran ei tarvitse jännittää jokaisen vastaantulija kohdalla, "pitääkö mennä moikkaamaan vai ei", kun koiralle olisi selvää, että ei mennä. Muiden kanssa leikkimiset sitten aina irti.
- meillä rähjääminen jää, jos saa jonkun näköesteen kohteen väliin "mitä ei näe ei ole", toimii hyvin lastenrattaiden kanssa ;)
- namit mukaan, ohitukset riittävän kaukaa, ja vaikka erikseen harjoitellen, jos siis saat jonkun toisen koirakon mukaan
- pakkotilanteissa (kun koiralle vaarallista haukkua) "hapettaminen" toimii, mutta ei ehkä kaikista positiivisin, eli jättäisin sen vain niihin tilanteisiin/ohituksiin kun ehdottoman tärkeää että ei vahingossakaan hauku. Ja esimerkkinä täällä meilläpäin pari räyhäkoiraa, joita omistajat eivät hallitse, ja näitä ohittaessa yksikin räyhääminen saattaa aiheuttaa ison tappelun. Itselläni tuo "ei rähjä" kun on valmis tappelemaan heti jos joku räyhääjä tulee päälle, eli noita "hui" tilanteita aina välillä sattuu, kun rähjä provosoi vastustajan riistäytymään omistajaltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
katso mtv3 Avalta Koirakuiskaajaa, se saa remmirähisijät muuttumaan 5 min. kuluessa.

kaikki on kiinni koiran ja omistajan suhteesta, omistajan johtajuudesta ja siitä, miten koiralle kerrotaan kuinka tulee käyttäytyä.

Jos koira rähisee epävarmuuttaan, sen pitää saada sellaisia kokemuksia, että omistaja suojelee sitä (ei päästä toisia koiria luokse, eikä mitään pahaa tapahdu). Jonkunhan laumaa on suojeltava, ja monet koiraparat yrittävät epätoivon vimmalla suojella omistajaa, kun se vaan huitelee epäjohtajamaisesti eikä tajua mitä koira yrittää.

Toi on valitettavan yleistä et koira suojelee aina sitä taluttimen toisessa päässä olevaa, mikä taas ei ole sitä toivottavaa käyttäytymistä.

Mun koirien ei tartte turhaan stressata päätään mun suojelemisella, vaan mä poistan häiriötekijät ihan ite johtajana :)
Tätä taitoa opetetaan myös kimppalenkeillä joissa käyn koirien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Toi on valitettavan yleistä et koira suojelee aina sitä taluttimen toisessa päässä olevaa, mikä taas ei ole sitä toivottavaa käyttäytymistä.

Mun koirien ei tartte turhaan stressata päätään mun suojelemisella, vaan mä poistan häiriötekijät ihan ite johtajana :)
Tätä taitoa opetetaan myös kimppalenkeillä joissa käyn koirien kanssa.

Asiaa :flower:

Herkut harvoin riittävät pitämään mielenkiintoa muutoin koiralle kiihdyttävästä tilanteesta poissa. Parhaassa tapauksessa palkkaat sen huonosta käytöksestä. Itse lähtisin etsimään HUIPPUkivaa lelua ihan kotiympäristössä ja tehdä sen lelun kanssa HUIPPUkivoja koulutusharjoituksia. T't' lelua saa ainoastaan koulutustilanteissa ja sinun kanssasi. Sitten lenkillä HYVISSÄ AJOIN ennen kuin on kohtaaminen/ohitus alat kouluttaa/leikkiä. OIkeasti intensiivisesti. Voit tehdä sitä kunnolla sivummalla, eikä heti mennä ohitukseen. Kun olet varma, että tämä yhteinen leikin varjolla tapahtuva koulutus toimii teidän yhteistyön kehittäjänä, alat pikkuhiljaa ohitella. Parasta treenata tutun luotettavan koiran kanssa. Jos meinaa alkaa rähjäys, napakka nykäisy remmistä ja palaat taaksepäin. Jatkat omia touhuja koiran kanssa.

Katso myös koirakuiskaajan vinkit. Voisin väittää, että teillä ei ole suhde muutoinkaan täysin kunnossa kun koira uskoo voivansa tehdä mitä haluaa. Yleensä tämmöinen ongelma on vain oire ja monen muun jutun ulostulokanava. Eli muutkin asiat kuntoon.

Miten saada koira reagoimaan johonkin muuhun kun siihen vastaantulevaan koiraan jotta sen voi sit palkita?

Juu ja ihan kysyn mielenkiinnolla, kun tää jäi sun tekstistä kokonaan pois ja se on mun omasta mielestä se tärkein asia.

Ok, tarkennan, että rauhallinen reagointi koiralta on ok. Toista koiraa voi siis katsoa ja silti saada palkan, mutta uhittelusta ei tietenkään palkita. Tuo, että jo toisen koiran vilkaisusta saisi suihkauksen, on väärä tapa ainakin jos suihkaus koetaan epämiellyttävänä eikä pelkkänä huomionherättäjänä. Eihän toisten koirien näkemisessä vielä ole mitään pahaa, mutta tolla konstilla sekin sellaiseksi pian muuttuu. Aluksi pitää siis katsella toisia koiria niin kaukaa, ettei homma mene rähjäämiseksi ja vähitellen lyhentää välimatkaa. Mä en usko siihen, että aina pitäisi ottaa koiraan tiukka kontakti ja saada se unohtamaan selän takaa kävelevä koira, koska ainakin vilkkaalla taajama-alueellahan sitä saisi olla tekemässä jatkuvasti. Mielummin mä siedätän koiran vähitellen ja opetan, että vastaantulijat on tylsiä, eikä niihin tarvitse reagoida sen kummemmin.

Koira on nyt 3 vuotias ja on ollut pennusta asti herkkä reagoimaan kaikkeen. Hakkui jo silloin kaikein pelottavan.

Luonteeltaan on perusnöyrä työmyyrä, mutta ilmeisesti tuo rähjäys on hälle palkitsevaa.

Ei pääse vieraita koiria tervehtimään, on elänyt koko elämänsä 1-3 koiran laumassa. Nyt koiria on kaksi. Uusi tulokas on taas ihan toista maata ja ei juuri mistään hätkähdä.
Koira esim. 100% paukkuvarma.

Voihan olla tosiaan että koira ei luota minun arvostelukykyyni kun on periaatteessa toisen koiran kasvattama. Itse olin tietämättäni raskaana kun koiran ostin ja en niin paljoa sattuneesta syystä ehtinyt koiraan panostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja rähjäävä emäntä:
Koira on nyt 3 vuotias ja on ollut pennusta asti herkkä reagoimaan kaikkeen. Hakkui jo silloin kaikein pelottavan.

Luonteeltaan on perusnöyrä työmyyrä, mutta ilmeisesti tuo rähjäys on hälle palkitsevaa.

Ei pääse vieraita koiria tervehtimään, on elänyt koko elämänsä 1-3 koiran laumassa. Nyt koiria on kaksi. Uusi tulokas on taas ihan toista maata ja ei juuri mistään hätkähdä.
Koira esim. 100% paukkuvarma.

Voihan olla tosiaan että koira ei luota minun arvostelukykyyni kun on periaatteessa toisen koiran kasvattama. Itse olin tietämättäni raskaana kun koiran ostin ja en niin paljoa sattuneesta syystä ehtinyt koiraan panostaa.

Valitettavasti tuosta ei aina seuraa hyvää kun koira kasvataa sitä toista koiraa ja ihmisen kanssa toiminen jää liian vähäiseks.

Sun koira on edelleen nuori ja uskon että tekin pääsette kyllä toivomaanne käytökseen, mutta se todella vaatii sen että asiaan sitoutuu ja ottaa omakseen sen tavan jolla lähtee koiran kanssa etenemään, eikä siitä sitten lipsuta :)

Tapoja on vaikka kuinka paljon ja toisen mielestä toinen tapa on paras, kun taas toiselle se toinen on paras.

Ite olen kokenut että paras tapa on se mikä sopii sinne omaan päänuppiin ja jonka itse kykenee sisäistämään, et miksi mikäkin juttu tehdään just niin ku se tehdään.

Mä oon sellasen vanhan tavan kans vuosikausia koiriani kouluttanu, et tosiaan palkitaan vasta kun koira on jo toiminut oikein ja nykyään toimin huomattavasti enemmän siten, et sitä namia tulee mun kädestä kunhan vaan silmämuna edes sivusta vilahtaa ja näin mä opetan ite noita remmiräyhääjiä kiinnittämään sen huomionsa siihen mun kädestä tulevaa makoisaan lihapullan muruseen, eikä siihen vastaantulevaan tai muuten vaan ohitettavaan koiraan ja niitä lihapullia sit menee kiitettävästi. Yhdestä valmislihapullasta saa sit 8 makupalaa :)

Vapaana ku koirat kulkee kimppalenkillä ne vieraat koirat häädetään omistajien toimesta kintuista pois ja annetaan sille omalle se turva-alue itsensä läheltä ja sielläkin niitä nameja jaetaan omalle, kun se viereen tulee ihan itekseen käymään.

Ok, tarkennan, että rauhallinen reagointi koiralta on ok. Toista koiraa voi siis katsoa ja silti saada palkan, mutta uhittelusta ei tietenkään palkita. Tuo, että jo toisen koiran vilkaisusta saisi suihkauksen, on väärä tapa ainakin jos suihkaus koetaan epämiellyttävänä eikä pelkkänä huomionherättäjänä. Eihän toisten koirien näkemisessä vielä ole mitään pahaa, mutta tolla konstilla sekin sellaiseksi pian muuttuu. Aluksi pitää siis katsella toisia koiria niin kaukaa, ettei homma mene rähjäämiseksi ja vähitellen lyhentää välimatkaa. Mä en usko siihen, että aina pitäisi ottaa koiraan tiukka kontakti ja saada se unohtamaan selän takaa kävelevä koira, koska ainakin vilkkaalla taajama-alueellahan sitä saisi olla tekemässä jatkuvasti. Mielummin mä siedätän koiran vähitellen ja opetan, että vastaantulijat on tylsiä, eikä niihin tarvitse reagoida sen kummemmin.

Mä en edes puhu koirille ku opetan niitä olemaan räyhäämättä. :) En kiellä varsinkaan, kehuja kyllä tulee äänelläkin kun on oikein toimittu. Mä näytän koiralle et mulla on nameja ja näytän mistä ne tulee. Alotan syöttämisen jo ennen ku koira alkaa tuijotella mitään. Aina välillä ku koira vilkasee mua se saa namin ja kun lähestytään kohtaamista syötän vaan tiuhemmin nameja, jolloin sitä tuijotusta ei tule vastaantulijaa kohtaan, vaan koira tuijottaa mua, koska oppii et sillä katsekontaktilla niitä nameja tulee. toki syöttämistä sit vähennetään, kun koira oppii pidemmälle asioita ja nameista opetetaan myös luopumaan, eli koira ei tule sormille hampaillaan.

.

Heh, meillä asustaa se säännön vahvistama poikkeus, johon ei tehoa yhtään mikään. Kaikki keinot on käytetty, mutta apua vaan ole. Meillä koiran ongelma on se, että se ymmärtää eron koulutustilanteen ja tavallisen lenkin välillä, esim. piiiiitkät ohituskoulut sun muut on käyty eikä koira koskaan rähjää yhtään kenellekään eikä ohitustreeneissä yleensäkään. Kotioloissa lähes aina.

Joten voimia ap:lle. Tiedän kuinka turhauttavaa tuo on etenkin kun meillä on kokeiltu ihan kaikki. Toivottavasti te saatte apua!

Alkuperäinen kirjoittaja Kupla-77:
Herkut harvoin riittävät pitämään mielenkiintoa muutoin koiralle kiihdyttävästä tilanteesta poissa. Parhaassa tapauksessa palkkaat sen huonosta käytöksestä. Itse lähtisin etsimään HUIPPUkivaa lelua ihan kotiympäristössä ja tehdä sen lelun kanssa HUIPPUkivoja koulutusharjoituksia. T't' lelua saa ainoastaan koulutustilanteissa ja sinun kanssasi. Sitten lenkillä HYVISSÄ AJOIN ennen kuin on kohtaaminen/ohitus alat kouluttaa/leikkiä. OIkeasti intensiivisesti. Voit tehdä sitä kunnolla sivummalla, eikä heti mennä ohitukseen. Kun olet varma, että tämä yhteinen leikin varjolla tapahtuva koulutus toimii teidän yhteistyön kehittäjänä, alat pikkuhiljaa ohitella. Parasta treenata tutun luotettavan koiran kanssa. Jos meinaa alkaa rähjäys, napakka nykäisy remmistä ja palaat taaksepäin. Jatkat omia touhuja koiran kanssa.

Me ollaan tän tapaista koitettu, tosin ainoa mihin koiralla riittää tarpeeksi mielenkiinto on huomion antaminen. Ei lelut, pallot, edes herkut.

Mä en edes puhu koirille ku opetan niitä olemaan räyhäämättä. :) En kiellä varsinkaan, kehuja kyllä tulee äänelläkin kun on oikein toimittu. Mä näytän koiralle et mulla on nameja ja näytän mistä ne tulee. Alotan syöttämisen jo ennen ku koira alkaa tuijotella mitään. Aina välillä ku koira vilkasee mua se saa namin ja kun lähestytään kohtaamista syötän vaan tiuhemmin nameja, jolloin sitä tuijotusta ei tule vastaantulijaa kohtaan, vaan koira tuijottaa mua, koska oppii et sillä katsekontaktilla niitä nameja tulee. toki syöttämistä sit vähennetään, kun koira oppii pidemmälle asioita ja nameista opetetaan myös luopumaan, eli koira ei tule sormille hampaillaan.

Juu, mulla sama juttu ton höpöttelyn kanssa. Koska yleensä kuljen kaduilla puhumatta, en aloita "rauhoittavaa" pajatusta silloinkaan, kun toinen koirakko tulee vastaan. Ylipäätään oon huomannut, että kun puhun koiralle vain niukasti, säilyy sanomisilla painoarvo silloin kun asiaa on. Tuijotuksen alkaessa on tosiaan myöhäistä palkita, koska sehän on usein räyhäämisen esiaste.

Yhteistyössä