Relaatio 159

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko joku jo ehtinyt aloittaa. Alkoi itsellä lupaavasti, mutta jäin jumiin heti aloitusruutuu :O On valtava 10 x 10 ruutua :D Voi mennä tovi jos toinen kun tuota aloittaa ratkaisemaan.
 
vierailija
Minulla on nyt 5 ruutua auki ja 103 sanaa. Kivalta tuntuu, mutta nyt jumissa. Olisiko vinkkiä
Ivanhoe ruutuun wal... 4 6 ja rob... 6 8
Purppurarinteiden ratsastajat ri.. ja muu... välissä 4 5
Ivanhoessa 4 6 - toinen sana on tietysti tämä kyseinen kuusikirjaiminen nimi ja ensimmäiseksi tulee kirkollinen titteli. Tästä jatkoa en ole vielä äkännyt. :/

Purppurarinteistä puuttuu tuo sama.
 
vierailija
Mulla on ylärivistä viisi ruutua auki ja nyt tuntuu ettei peli etene ollenkaan.

Humiseva harju
kou 13
op 6+6 ja siitä 3+8+11+15
Ka 10
Paula Koivuniemen laulusta lähtevä 6+8
har 5+5
Kirjan päähenkilöstä 10+8 ja siitä 4+5 joka yhdistyy Pulmusten tunnariin

Ivanhoe
Pääsanasta lähtevä 6 j asiitä 6+8+11 ja 3+5 (vastasanana se ottaa rikkailta -tyyppi)
Pääsanasta 6+6
R L 4 ja 8+12
Sir 6+6+5
Pyh 8+12
Mun 8

Jali
R D 5 ja 5+8
Las 6
His 14 ja 12
piiiiiiiip nainen 5+7
G W 6+8+5 ja siitä 5+5
V V 16
Mun ja P S yhdistävä 10

Kolme muskettisoturia

Ase 7
vuori 10
ath 12 ja 16
Kard 16
Numerosta 5+7
D' 10 ja 8
Päähine 8

Monte-Criston kreivi
Puuttuu melkein kaikki pääsanasta lähtevät. Mut sen sain auki vasta äskettäin, joten en ole vielä "antanut kaikkeani"

Näihin jos sais jotain...
 
vierailija
Ivanhoe
3+5 (vastasanana se ottaa rikkailta -tyyppi) - On hän aatelisarvon saatuaan.
Pääsanasta 6+6 - Historiallinen hahmo brittein saarilta.
R L 4 - Edellisen hahmon ratkaistuasi tämä on ilmiselvä.
ja 8+12 - Tämä on toinen tuttu kirja, viimeinen sana on sama.
Sir 6+6+5 -
Pyh 8+12 - Kirkollinen hahmo. Joku piispa joskus kaiketi?
Mun 8 -

Auttoiko yhtään?

Itse haluaisin päästä siitä maasta eteenpäin (7+7). Ihan lyö tyhjää!
 
Dom
En tiedä onko täällä relaatioiden tekijöitä, mutta saanko rutista yhdestä asiasta?

Mua nimittäin näiden teossa ärsyttää, haittaa ja hidastaa hirveästi se, että oiotaan mutkia. Tarkoitan näillä yhteyksiä esim. kahdelle ihmiselle, joilla on sama etunimi. Nyt hatusta vedettynä vaikkapa:

Martti Ahtisaari -> Martti Mielikäinen

Ei! Martti Ahtisaaresta ei tule mitenkään mieleen mikään Kummeli-hahmo, vaan presidentti ja Nobelin rauhanpalkinto! Martti Ahtisaaresta voi tulla mieleen Martti, josta taas luonteva jatko on Martti Mielikäinen. Sen Martin kautta!

Relaatiossahan on nimenomaan ideana ne sana-assosiaatiot - eli mitä tulee mieleen jostakin asiasta. Minä en esim. ymmärrä, miten ihmeessä Huckleberry Finnin seikkailut -ruudussa T.S.:stä tulee millään hiton aasinsillalla mieleen T.O.F. Yhdistävä tekijä on se T, joka minusta pitäisi olla yksi ruutu siinä välissä.

Mutta kuitenkin: tuossa edellämainitun jatkossa P.m. -> P -> P.p.J. tämä on muistettu. Missä logiikka? Aiheet voivat olla haastavia, itselle vieraita tai vaikeitakin, mutta minusta logiikka tässä on a ja o. Ilman sitä tulee aika iso turhautuminen.

Kiitos kuitenkin sille, joka tämä on jaksanut tehdä. Tästä on ollut ja tulee olemaan iloa vielä moneksi illaksi - pelihän tämä kuitenkin vain on. :)
 
vierailija
Mulla on ylärivistä viisi ruutua auki ja nyt tuntuu ettei peli etene ollenkaan.

Humiseva harju
kou 13
op 6+6 ja siitä 3+8+11+15
Ka 10
Paula Koivuniemen laulusta lähtevä 6+8
har 5+5
Kirjan päähenkilöstä 10+8 ja siitä 4+5 joka yhdistyy Pulmusten tunnariin

Ivanhoe
Pääsanasta lähtevä 6 j asiitä 6+8+11 ja 3+5 (vastasanana se ottaa rikkailta -tyyppi)
Pääsanasta 6+6
R L 4 ja 8+12
Sir 6+6+5
Pyh 8+12
Mun 8

Jali
R D 5 ja 5+8
Las 6
His 14 ja 12
piiiiiiiip nainen 5+7
G W 6+8+5 ja siitä 5+5
V V 16
Mun ja P S yhdistävä 10

Kolme muskettisoturia

Ase 7
vuori 10
ath 12 ja 16
Kard 16
Numerosta 5+7
D' 10 ja 8
Päähine 8

Monte-Criston kreivi
Puuttuu melkein kaikki pääsanasta lähtevät. Mut sen sain auki vasta äskettäin, joten en ole vielä "antanut kaikkeani"

Näihin jos sais jotain...
Oon ihan samoissa jumissa.
 
VR eli tekijä
En tiedä onko täällä relaatioiden tekijöitä, mutta saanko rutista yhdestä asiasta?

Mua nimittäin näiden teossa ärsyttää, haittaa ja hidastaa hirveästi se, että oiotaan mutkia. Tarkoitan näillä yhteyksiä esim. kahdelle ihmiselle, joilla on sama etunimi. Nyt hatusta vedettynä vaikkapa:

Martti Ahtisaari -> Martti Mielikäinen

Ei! Martti Ahtisaaresta ei tule mitenkään mieleen mikään Kummeli-hahmo, vaan presidentti ja Nobelin rauhanpalkinto! Martti Ahtisaaresta voi tulla mieleen Martti, josta taas luonteva jatko on Martti Mielikäinen. Sen Martin kautta!

Relaatiossahan on nimenomaan ideana ne sana-assosiaatiot - eli mitä tulee mieleen jostakin asiasta. Minä en esim. ymmärrä, miten ihmeessä Huckleberry Finnin seikkailut -ruudussa T.S.:stä tulee millään hiton aasinsillalla mieleen T.O.F. Yhdistävä tekijä on se T, joka minusta pitäisi olla yksi ruutu siinä välissä.

Mutta kuitenkin: tuossa edellämainitun jatkossa P.m. -> P -> P.p.J. tämä on muistettu. Missä logiikka? Aiheet voivat olla haastavia, itselle vieraita tai vaikeitakin, mutta minusta logiikka tässä on a ja o. Ilman sitä tulee aika iso turhautuminen.

Kiitos kuitenkin sille, joka tämä on jaksanut tehdä. Tästä on ollut ja tulee olemaan iloa vielä moneksi illaksi - pelihän tämä kuitenkin vain on. :)
Toki saa rutista, ja aina joskus rutinan ansiosta löytyy jokin ihan perustavanlaatuinen oma moka. Tällä kertaa tuo juttu on kyllä tiedossa ja minuakin se jossain määrin harmittaa, mutta ilman sitä tämä ei olisi koskaan valmistunut pelattavaksi,

Tuo valittamasi seikka johtuu ihan vain siitä, että se yhdistävä sana on jo muualla käytetty. Aina jos sitä ei ole vielä käytetty, se on sinne laitettu, mutta usein ei ole, Eihän se ihanteellinen ratkaisu ole, mutta suoraan sanottuna ainoa tapa saada näin suuri relaatio koskaan valmiiksi. Tuohon yli 4600 sanaan on nimittäin laadintavaiheessa kokeiltu varmaan yli 10000 sanaa mutta niin monta kertaa siihen suunniteltuun 6-7 sanan ketjuun on sitten osunut aina jokin sellainen sana, joka relaatiossa jo oli, ja sitten piti tehdä muutoksia.

Ja itse asiassa kyllä minulla tuo assosiaatio toimii aika usein niin, että yksi sanaparin sanoisa tuo mieleen jonkin toisen ilmaisun, jossa on vain se yksittäinen sana. Mutta koska tiedän kuinka ikävää se ratkojille on, olen aina koettanut sen sanan sinne löytää.

Mutta syy on siis siinä, ettei ole oiottu mutkia tahallaan vaan ihan vaan siksi, että tämä tulisi joskus edes valmiiksi. Melkein vuoden tätä väkersinkin.

Toivottavasti tässä olisi nyt edes jotain pelaamisen arvoista. Ja onhan tuolla näköjään sitten muitakin pelattavia relaatioita, jos tämä ei toimi.:)
 
vierailija
Minun mielestä taas VR ( suomen tietoviisas?) rellut ovat aivan parhaita, ei liian vaikeita (paitsi jos on maailmansotien nippelitietoa tai moottorijuttuja..)

Eteneminen on niin loogista eikäi haittaa todellakaan, että marttti ahtisaaresta tulee joku toinen martti jne. Tai että konepistooli jatkuu sanana pistooli tai kone

Jatka vaan Veikkoseni, tätä on niiiiin odotettu - sinun lupaamaa 100 ruudun rellua
 
vierailija
Minun mielestä taas VR ( suomen tietoviisas?)
En koskaan pärjännyt siinä kilpailussa välierää pidemmälle, joten ne varsinaiset tietoviisaat ovat kyllä ihan eri kaliiperin tyyppejä. :)

Mutta se on kyllä totta, että eri relaatiot sopivat eri ihmisille eri lailla. Siksi onkin niin mukavaa, että editorin valmistumisen jälkeen on tullut paljon erilaisia relaatioita pelattavaksi.
 
Aivan huippurellu taas kerran VR:ltä. Ihana ratkoa :)
Yhden virheeen bongasin tuolla Patarouva-ruudussa (5,8) siitä yhdestä rouvasta puuttuu yksi kirjain.
Ja toinenkin tuli vastaan Atuanin holvihaudat-ruudussa (10,5) siitä kirjailijasta puuttuu mielestäni yksi väli.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Aivan huippurellu taas kerran VR:ltä. Ihana ratkoa :)
Yhden virheeen bongasin tuolla Patarouva-ruudussa (5,8) siitä yhdestä rouvasta puuttuu yksi kirjain.
Ja toinenkin tuli vastaan Atuanin holvihaudat-ruudussa (10,5) siitä kirjailijasta puuttuu mielestäni yksi väli.
Kiitos tiedoista. Korjattu. Kolme kertaa nuo kävin läpi mutta aina niitä sinne näyttää jäävän.

Taidat olla jo aika pitkällä kun olet päässyt noin kauas. Ja minä kun luulin että tässä riittäisi ratkomista pitkäänkin...
 

Yhteistyössä