RELA-tipat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rela-tipat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rela-tipat

Vieras
Eli kysymys kuuluu voiko Rela-tipoista pitkässä käytössä olla jotain haittaa? Olen ymmärtänyt, että nuo maitohappobakteerit ovat niin aikuiselle kuin lapselle hyväksi ja parantavat vastustuskykyä. Mutta nyt olen kuullut/lukenut kommentteja, joissa lääkäri on kehoittanut lopettamaan Rela-tippojen käytön. Miksi ihmeessä? Neivolasta tätä tietysti kannattaisi kysyä, mutta kun en ole muistanut...

Maitohappobakteerit ovat terveellisiä kaiken ikäisille. Rela-tipat on liuotettu soijaöljyyn (muistaakseni, voi olla muukin kasviöljy) ja soijalle (ja mille vaan kasviöljylle) voi olla allerginen tai muuten vatsa voi kehittymättömyyttän olla herkkä ja reagoida siihen öljyyn ummetuksella tai ripulilla, itkuisuudella jne. Siksi voi siis olla tarpeen vaihtaa toiseen maitohappobakteerituotteeseen.

Meillä käyttää koko perhe, ja koirallekin olen silloin tällöin noita tipauttanut...nythän tuli se tutkimuskin, että vatsan mikrobit vaikuttaa paljon esimerkiksi lapsuusiän lihavuuteen. Minunkin mielestäni se on just se öljy, jonka vuoksi nämä ei kaikille sovi.

Meillä lapsi on saanut Rela-tippoja muutaman viikon iästä alkaen säännöllisesti ja saa päivittäin edelleen, nyt 1v10kk. Kysyin niistä lääkäriltä joskus neuvolassa ja hän sanoi, että ei tiedä onko hyötyä, mutta että haittaa ei pitäisi olla ainakaan.

Meillä myös lapsi saanut Rela-tippoja koko ikänsä, täyttää pian 1v. En tiedä onko Relasta johtuvaa, mutta meillä esim. sairastelut on olleet niinkin vähäisiä, että n. kuukausi sitten oli ensimmäinen räkätauti ja vähän lämpöä. Tosin samaan syssyyn tuli myös pari hammasta, että kumman piikkiin laittaisi, flunssan vai hampaiden... Eli oon vähän sitäkin mieltä, että kannattaa ehdottomasti antaa Relaa, jos vaan ne passaa lapselle, koska uskon, että ne parantaa vastustuskykyä.

Yhteistyössä