reilu 1vee..ruoka????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muzu

Vieras
Hei,

Suomeen juuri muuttaneena mietistekelen, että mitä kaikkea tämän ikäiselle voi täällä hyvillä mielen syöttää. Lähinnä on askarruttanut leikkeleet ja leivät sekä jogurtit. Olisikos hyviä vinkkejä?

Olen aika tarkka suolanja sokerin käytön suhteen. Saisihan sitä itsekin tutkimalla selville mitkä ovat sopivimmat syötettävä,t mutta kun hommaa riittää tässä muutenkin niin kysyn kokeenemmilta;) Kyseessä siis reipas yksi vuotias.

Meillä 1vee saa samaa ruokaa kun mekin, jos siitä voi ottaa erilleen osan ennen maustamista. Esim. mitään marinadijuttuja ei olla annettu, mutta on maistanut riistakäristystä, kun otin muksun osan erilleen ennen maustamista. Perunoita tietty, riisiä ja makaronia saa, kun ei itsellekään niihin suolaa laiteta. No on me kyllä muutama lusikallinen purkkihernekeittoakin annettu jo:)

Leikkeleitä eikä maustettuja jogurtteja olla vielä annettu, vaan joko maustamatonta (josta ei kylläkään tykkää) tai viiliä. Leipänä ruisleipää, johon sipaisu margariinia ja juustoviipale (jonka heittää lattialle, kun ei tykkää;)) Vinkkinä muuten: meidän muksu tykkää kummasti nakerrella ja imeskellä Rainbow:n varrasleipää, jossa suolapitoisuus on 0,9%

Eli siis: me yritetään pitää lapsen ruoka vielä mahd. suolattomana, mutta kyllä se sitä saa leivästä ja joskus jostain muualtakin jonkin verran. Sokeria ei taida saada vielä mistään:)

Mä olen tehnyt kastiketta Perunan( tai perunamuusin)/riisin/pasta/bataatin seuraksi mm. maustamattomista broilerin/kalkkunan/possunsuikaleista. Sekaan olen laittanut pikkumaisseja, ananasta ja vähän välillä kookosmaitoa. Jauhelihasta saa vaikka mitä; mureketta, lindströmin pihvejä, kastiketta, erilaisia patoja. Kastikkeen sekaan voi raastaa porkkanaa ja laittaa paseerattua tomaattia. Ruuan oheen keitän vihanneksia tai sitten tarjoan raasteita ja raejuustoa.
Suolaa emme käytä oikeastaan ollenkaan. Leipänä tarjoan Pågenin limpukkaa (suolaa 0,7) ja fazerin rieskoja, niissäkin muistaakseni aika vähän suolaa ja sämpylöitä leivoskelen leseistä, puuron jämistä yms kerran viikossa. Leivän päälle sipaisen margariinia ja ohessa annan kurkkua ja tomaattia. Jukurttina meillä on maustamatonta tai sitten maustamatonta viiliä soseen tai marjojen kera. pakasteparjat ovat ihan hittijuttu jälkiruokana.

Meillä syö kaikkea mitä me itsekin eli ollaan annettu leikkeleitä, juustoa, maustettuja jugurtteja yms. Tosin määrä ollaan sitten rajoitettu eli esim. makkaraa ei saa kuin max. yhden siivun päivässä ja jos mahdollista niin vedetään sitten mahdollisimman vähäsuolaista linjaa, Ollaan silti annettu marinadiruokia ja muutenkin kaikkea mitä itsekin syödään. Mitään herkkuja ei anneta kamalasti, joskus kylässä käydessä saa keksin tms, jos haluaa. Kasviksista ja marjoista tykkää kovasti sellaisenaan ja yleensä sellainen missä on kunnolla makua on aina mieluisampi eli meillä kelpaa raaka paprika, tomaatti, puolukat, viinimarjat yms. Meillä siis kyseessä on reilu yks ja puol vuotias poika.

Yhteistyössä