Refluksitaudista kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja vakkari
  • Ensimmäinen viesti
vakkari
Kertoisiko joku millaisia oireita teidän refluksista kärsivällä vauvalla/taaperolla on ollut jamiten se todettiin?Meillä vuoden ikäinen poika, jolla oli vauvana paljon pulauttelua ja heräilyä. Nyt kiinteiden syöminen hankalaa, röyhtäilee kesken syömisenkin ja kiemurtelee ihan kuin joku vaivaisi suussa. Lisäksi on usein limainen ja kipeänä. Öisin herää itkemään ja raapii kaulaansa, ihan kuin sinne sattuisi. Mitähän tämä voi olla? Kuulostaako refuksilta vai allergialta?

Mun vauvalla epäillään refluksitautia ja lääkkeenä on Gaviscon.
Vauva muuttu itkuseks ja oksensi ruuan pois, jonka oli huutaen syönyt .. tai siis mä olin tupannu väkisin suuhun.
Muutenkin tuntu että ruokaa tai jotain muuta nousi suuhun vähän väliä.
Sen toteamiseksi on joku testi olemassa, mutta on kuulemma aika iso juttu, ruokatorveen työnnetään joku "vehe" jne.
En sit itsekään tiedä onko se refluksia, välillä tuntuu että lääke auttaa ja välillä että siitä ei oo mitään hyötyä. Tosin ei oo enää oksennellu. Ikää nyt 8 kk.

Meidän pojalla (nyt 1v 4kk) oli koko vauva-ajan pulauttelua, useinmiten lensi oikein maitolätäkkö lattialle... neuvolassa hokivat vaivan helpottavan, kun kiinteät aloitetaan, mutta hän pulautteli kinteitäkin ja kuvioihin tuli myös röyhtäily ja "märehtiminen". Kun lapsi oli vuoden, menimme yksityiselle, ja tehtiin ruokatorven ph-mittaus vuorokausiseuranta, eli nenämahaletku oli vuorokauden kytketty rekisteröintilaitteeseen ja sillä selvisi selkeää takaisinvirtausta. Ei ollut kovin kauhea tutkimusrupeama, kotona sai olla. Nyt on lääkityksellä toistaiseksi ja vaivat on selkeästi helpottaneet. Toisilla saatetaan tehdä myös ruokatorven tähystys. Refluksia on monenasteista eikä meidän tapaus ole niitä kovimpia onneksi.

Poika on muuttunut iloisemmaksi ja tasaisemmaksi, aiemmin oli herkästi ärtyvää sorttia, eli olo on varmasti parempi!

Yhteistyössä